Kanon investering: Bil Magasinets gamle import-Renault er til salg igen

Tilbage i 2011 forelskede Bil Magasinets redaktion sig i en Renault Clio R.S., som vi endte med at importere, og den har tydeligvis ikke mistet meget værdi siden.

1. august 2017 af Mathias Brandt

Rendyrket, uforfalsket køreglæde er efterhånden en sjælden oplevelse, men i efteråret 2010 fandt vi den i en Renault Clio R.S., som vi testede i Frankrig sammen med VW Polo GTI og Opel Corsa OPC.

Modsat de to konkurrenter er Clio R.S.-motoren en sugemotor, der leverer varen ved høje omdrejninger frem for et voldsomt turbobundtræk. Gearkassen er afstemt til sjov med korte vandringer og tætte gearinger (close ratio). Bremserne er optimeret af Brembo. Selv styretøjet, som vi ellers har kritiseret i Renault Clio, er præcist med masser af feedback.

Det var for godt til at være sandt - bogstavelig talt, for Clio R.S. er ikke på det danske Renault-program, og ifølge den danske importør sker det heller ikke, fordi den sprælske Clio vil blive for dyr gennem de officielle kanaler. Det må vi kunne gøre noget ved, tænkte vi og fandt svaret på det tyske bilsite mobile.de.

Her fandt vi tilbud på en ny Renault Clio R.S. i den særlige Cup-version til en meget fordelagtig pris hos firmaet Car Service Erkens i Krefeld uden for Düsseldorf. Firmaet er en etableret, tysk parallelimportør, som bestiller bilen på Renault-fabrikken. Det vil sige, at vi kunne bestille bilen, som vi ønskede den, og det samme kan du.

Clio R.S. findes i to versioner: En almindelig med komfortudstyr som aircondition, fartpilot o.s.v., og en R.S. Cup-version som er lettet (ca. 50 kg) for unødigt udstyr og har opstrammet undervogn. Vi gik efter Cup-versionen, som er en køremaskine langt ud over, hvad du forventer i klassen. En gadebil, der rummer flere komponenter, som du venter at finde i en baneracer.

Du kan læse en guide til, hvordan vi importerede den her

Nu er den så kommet til salg igen - denne gang hos en forhandler i Aarhus. 

Hvis det lykkes den århusianske forhandler at få de 249.900 kr., som han forlanger, må det siges at være en ganske god investering. Dengang vi solgte bilen til den nye ejer, var prisen nemlig også 250.000 kr. Og bilen har vel at mærke kørt over 50.000 km, siden vi solgte den. 

Det hører dog med til historien, at der er blevet lavet en del ændringer siden vi solgte den. For at spare vægt er bagsæderne hevet ud desuden har den fået titaniums-armerede bremseslanger, Brembo High Carbon bremseskiver for og bag, Ferodo DS2500 bremseklodser, håndlavet manifold uden pre-katalysator, mellemrør med forøget diameter alt sammen fra den Britiske specialist i Renault Cup biler, K-Tec Racing. 

Se annoncen her

Måske er du interesseret i...