Hyundai Santa Fe krydser Antarktis

Et oldebarn vælger at hylde sin oldefars forsøg på at krydse Antarktis. Med sig tog han en ret modificeret Hyundai Santa Fe, der kan få en Mercedes Geländewagen til at se lille ud.

28. april 2017 af Mathias Brandt

Vi tør godt vove den påstand, at ni ud af ti Hyundai Santa Fe’er aldrig kommer til at køre på meget andet end asfalt. Men det skal ikke forhindre Hyundai i at vise os, hvad en Santa Fe egentlig er i stand til. Den kan nemlig krydse Antarktis med et par modifikationer.

I følge Hyundai er de eneste mekaniske ændringer sket ved undervognen og brændstoftanken for, at den var i stand til at krydse det kolde kontinent.

De har været nødt til at ændre undervognen med nye støddæmpere, som er monteret på en forstærket ramme. I stedet for en traditionel trækaksel, som fylder en del under bilen, har de udstyret bilen med portalaksler, som giver øget frihøjde.

Ellers var der ganske enkelt ikke nok frihøjde til at krydse det ufremkommelige terræn. Hyundai har også været nødsaget til at monterede de gigantiske terrændæk for optimalt greb. Den udvendige diameter på dækket er 38”, så det har været nødvendigt at udbygge skærmene gevaldigt.  

De store dæk kan køre med et 0,14 bar lufttryk (normale biler kører med ca. 2,0 bar) Med så lavt lufttryk bliver dækkene bløde nok til, at de kan køre over en menneskearm uden, den vil komme noget til. Det er dog ikke derfor, de gør det. Det lave lufttryk gør ganske enkelt, at dækkene bliver bløde og former sig efter underlagt for på den måde at øge grebet i underlaget.

Brændstoftanken er blevet udvidet betragteligt, så den nu rummer 230 liter diesel. Motoren er en standard 2,2-liters dieselmotor, hvor det eneste, de har gjort, er, at installere en motorvarmer, for at være i stand til at starte motoren i den ekstreme kulde.

Manden, der kørte bilen over Antarktis, var Ernest Shackleton’s oldebarn. Hr Shackleton var en polarforsker, som forsøgte at krydse Antarktis tilbage i 1916. Han måtte opgive, da hans skib satte sig fast i isen. I stedet blev missionen at holde sin gruppe af medhjælpere i live. Gruppen bestod af 27 mænd i alt. Missionen lykkedes, og derfor tager hans oldebarn stafetten i Hyundai’en. Overalt på lakken er der indgraveret navne og beskeder fra efterkommerne af de mænd, der var en del af turen tilbage i 1916.

Turen var 5.800 km lang og tog 30 dage at gennemføre. De kørte fra Union Camp og sydøst over til McMurdo Sound.   

Måske er du interesseret i...