Toyota Yaris GRMN 2017 Frederik T. Frey test nürburgring hvid hot hatchback

Ekstrem og fed Toyota Yaris er årets overraskelse

En Yaris?! Frederik T. Frey beskriver den største overraskelse, han havde bag et rat i 2017 – overraskelsen var særlig stor, da den kom fra en, for ham, fuldstændig uventet kant.

28. december 2017 af Frederik T. Frey

Da 2017 gik i gang, havde jeg ikke forventet, at en lille japansk hatchback skulle stå tilbage, når året var over, som årets største positive overraskelse.

Men sådan er det nu alligevel gået. I sensommeren rejste jeg til Nürburgring for at tæske en forseriebil gennem de i alt 73 sving, som Nordsløjfen byder på. For at gøre det hele endnu mere "spændende" var bilen pakket ind i camouflage-tape.

Toyota Yaris GRMN hot hatchback Gazoo Racing Nürburgring profil front camo hvid

Præsentationen af Toyota Yaris GRMN foregik på og omkring Nürburgring.

Som ingen anden Yaris

Det fantastiske ved Yaris GRMN er, at den på ingen måde føles som nogen anden Toyota Yaris. Der er nemlig ændret mange ting ved bilen.

Motoren på 1,8 liter yder 212 hk ved hjælp af en kompressor, der er sammenbygget med en køler til én enhed. Ved motoren er stødt en enorm udstødning til, der sprutter skønt og stikker ud midt på bilens bagende. Motoren er i øvrigt bygget i Wales, mens selve bilen bygges i Frankrig. 

Toyota er gået utroligt langt for at optimere den nye Yaris GRMN – bl.a. har de reduceret antallet af katalysatorer fra to til én ved at bruge en fra Lexus. Hatchbacken har også Torsen-differentiale, der krævede, at gearkassen med seks manuelle trin blev forstærket. En masse dele i undervognen er også skiftet – bl.a. er fjedrene 30 mm lavere.

Toyota Yaris GRMN 2017 motor kompressor camo hot hatchback

Motoren i Toyota Yaris GRMN er på 1,8 liter og har kompressor.

Køreegenskaberne er det fedeste ved Yaris GRMN

Den største overraskelse er måden, Yaris GRMN kører på – den kører dynamisk pissefedt! (og det gør de fleste andre Yaris'er ikke).

Under hårdt pres er den 3-dørs Toyota så livlig, at den er på grænsen til nervøs – derfor skal den holdes fast i nakken, og køres med overbevisning. Gør du det, bliver I hurtigt venner, og GRMN følger dit mindste input på pedaler og rat. På det offentlige vejnet er den også et sjovt bekendtskab, men på veje med asfalt af tvivlsom kvalitet, mærkes den hårde undervogn. 

Det vil være svært at få GRMN til at køre så dynamisk, som den gør uden at måtte gøre et par ofre, og affjedringskomforten er i nogle situationer ret hård. Gearkasse og motor er med dejligt mekanisk bid, og det er tilpas let at skifte op og ned mellem de seks trin.

Toyota Yaris GRMN hot hatchback nürburgring race 2017 profil hvid test camo

Testen af Toyota Yaris GRMN foregik med forseriebiler, der var camoufleret.

Toyota Yaris GRMN er årets positive overraskelse for mig, da jeg på ingen måde havde set en Yaris med dens karakter komme.

En vanlig Toyota Yaris er en fornuftig hatchback – GRMN-varianten er befriende frisk, sporty og vild. Og når jeg kører i den, har jeg svært ved at mærke slægtskabet til resten af Yaris-modelprogrammet – og ud fra et dynamisk synspunkt er det en god ting. 

Frederik T. Frey Toyota Yaris GRMN Nürburgring test 2017 camo Gazoo

Toyota Yaris GRMN blev testet på Nürburgring.

Måske er du interesseret i...