Historien bag Ford Mustang

Udviklingen af en ny bil er ofte en kompliceret proces. Alligevel vil vi her prøve redegøre for nogle af de interessante problemstillinger, der gjorde sig gældende i udviklingen af den originale Ford Mustang.

Af og til bliver den endelige version af en produktionsklar bil markant forskellig fra udgangspunktet, som er de første idéer og skitser af en ny bil. Sådan var det også med Ford Mustang. Her var ingen V8´er men i stedet en V4 på 1.500 kubik og 109 hk, som oven i købet lå placeret centralt. Det var meget langt fra visionen om en rigtig amerikanerbil.

Så hvordan opstod en bil, der mere mindede om Toyota MR2 og Porsche 914, til en klassisk GT med lang front og V8 motor? Svaret skal findes i bagsæderne eller rettere: de manglende bagsæder. Ford havde nemlig allerede afprøvet markedet for 2-sæders sportscoupéer med deres Thunderbird, som da bilen kun havde begrænset succés, ønskede de ikke at tage chancen med endnu en model til det marked. Mustang kom altså med et bagsæde, og for at holde omkostningerne nede fik den platformen fra de mere kompakte Fairlane og Falcon-modeller. Måske af samme grund blev Mustangen i sin tid betraget som en fattigmands-Thunderbird. Man kunne også have sagt, at det var en familie-Thunderbird.

Nu da platformen var på plads, skulle designet findes, og det opstod i 1963 af Lincoln-Mercury, som var ét af tre designteams hos Ford. Oprindeligt kaldet “Cougar”, et modelnavn vi også kender i dag, havde den en puma som logo. Men i sidste ende nåede man dog frem til, at “Mustang”, som er en avlshest, var bedre og mere amerikansk. Samtidig var "Mustang" også navnet på et kampfly fra Anden Verdenskrig, og der er muligvis også hentet inspiration herfra. Der var dog nogen diskussion om, hvilken vej hestelogoet skulle vende, hvilket er med til at understrege vigtigheden af en ny bils design. 

De første modeller rullede af sted i 1964 og kunne fås med tre motorer fra 101 til 271 hk. Det færdige design lignede det, vi kender og forbinder med Mustang i dag – en lang, lav bil med stor front og sågar ovale “europæiske” forlygter. Et ganske tidløst design, som måske vil bestå i mange år fremover.

Ford Blog

Annonce:

Velkommen til Bil Magasinets Ford Blog.

Fords historie er en af bilhistoriens længste og mest interessante. Mærket har eksisteret siden 1901, og Ford T, der kom i 1910, er en af verdenshistorien mest producerede biler. Den dag i dag er Ford et af verdens største bilmærker med en enorm modelhistorier toppet med et kæmpe aktuelt program.

Med Ford Blog går Bil Magasinet i detaljen med Ford i samarbejde med mærket selv. Med udgangspunkt i nutiden graver vi flere gange om måneden i fortiden. Ford Blog er sponseret af Ford, men produceret af Bil Magasinets redaktion. 
Se mere på www.ford.dk

Måske er du interesseret i...