Derfor kører den nye Focus RS så vildt

Den nye Ford Focus RS har et Drift-mode, som er en indstilling, der skal gøre det let at køre sidelæns i den 350 hk-stærke Ford. Hemmeligheden bag Drift-indstillingen er et firehjulstæksystem, der er proppet med intelligent software. I gamle dage var firehjultræk permanent mellem for- og bagaksel med en fast fordeling af kræfter mellem forhjulene og baghjulene. En Ford Escort RS Cosworth havde et sådan system.

Senere kom systemer, hvor en computer kunne fordele kræfterne mellem akslerne løbende, så der var flest kræfter ved enten bag- eller forhjul alt efter behov og greb. De seneste år har flere bilmærker valgt en løsning med en elektrisk kobling mellem de to aksler. Det gør bilen forhjulstrukken, indtil koblingen kobler bagakslen til, og sender nogle af kræfterne bagud. F.eks. en Ford Kuga har firehjulstræk med elektrisk kobling.

Den nye Ford Focus RS har et hav af koblinger, hvilket gør, at hvert hjul kan få kræfter uafhængigt af de andre. Op til 70 pct. af kræfterne kan sendes til bare ét af baghjulene. Til at administrere det avancerede system er der udviklet softwareprogrammer, og det er dem, der forvandler Focus RS fra en almindelig hurtig baneløber til en køre-sidelæns-maskine.

Systemet er udviklet af britiske GKN. Skal der køres sidelæns, aktiveres Drift-mode, og softwaren sender alle kræfterne til det yderste baghjul – så er det bare at give gas, styre kontra på rattet og smile bredt.

Ford Blog

Annonce:

Velkommen til Bil Magasinets Ford Blog.

Fords historie er en af bilhistoriens længste og mest interessante. Mærket har eksisteret siden 1901, og Ford T, der kom i 1910, er en af verdenshistorien mest producerede biler. Den dag i dag er Ford et af verdens største bilmærker med en enorm modelhistorier toppet med et kæmpe aktuelt program.

Med Ford Blog går Bil Magasinet i detaljen med Ford i samarbejde med mærket selv. Med udgangspunkt i nutiden graver vi flere gange om måneden i fortiden. Ford Blog er sponseret af Ford, men produceret af Bil Magasinets redaktion. 
Se mere på www.ford.dk

Måske er du interesseret i...

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen