På besøg hos Singer: Når Porsche bliver en fetish

Hvad nu, hvis man tager det bedste fra en klassisk Porsche 911 og skruer op for det hele uden skelen til økonomi? Det er lige præcis, hvad de laver hos Singer Vehicle Design i Californien

11. september 2016 af Steen Machmann

Rob Dickinson kom til USA for 10 år siden for at blive rockmusiker. Han medbragte en guitar og en Porsche 911 årgang 1969 med motor fra en 1970 og gearkasse fra 1972. Han kalder den sin Frankenstein-hotrod. Princippet: Hæld penge i, og skru op for volumen af alt det bedste i bilen.

Da han var blevet standset de første 10 gange af folk i Los Angeles, der ville købe bilen, sagde han for sjov til en spontan køber, at han kunne bygge en tilsvarende til ham. Derfra tog karrieren fart, og Singer Vehicle Design har i dag 15 ansatte.

Kort fortalt går deres filosofi ud på at gøre den klassiske Porsche 911 endnu bedre. Kunden kommer med sin 964’er (den luftkølede 911 fra 1989-93) som de så renoverer og forfiner. Priserne for en ombygning begynder ved $350.000, hvilket svarer til 1,9 millioner kr. – gisp!

En komplet Singer-ombygning tager seks til syv måneder. Når kundens bil ankommer, strippes den, så der kun står den nøgne skal tilbage. Derefter sandblæses chassiset for at fjerne rester af maling og undervognsbeskyttelse, hvorefter det bliver sendt til en ekstern specialist for montering af nye kulfiberskærme og -paneler. De er formgivet næsten som de originale men er meget lettere.

Rob fortæller, at det var en delikat opgave at designe nye bagskærme i kulfiber. De skal have 964’erens klassiske muskuløse look, men man må ikke gå for vidt, så bilen kommer til at ligne en tunerbil. Faktisk tog det to år og forsøg med utallige prototyper i ovnen, før designet ramte plet. 

Det flettede læder på instrumentbordet er en helt unik Porsche-detalje. I nyere tid har vi også set det på 911 Sport Classic fra 2010

© Bil Magasinet - Søren Juul

Motorrummet i en Singer er beklædt med quiltet læder i den samme farve som indtrækket i kabinen. Det er med til at give bilen et præg af luksus

© Bil Magasinet - Søren Juul

Der bliver monteret et bur i stål, men du kan ikke se metallet. Det er nemlig beklædt med læder

© Bil Magasinet - Søren Juul

Caliperne foran er 4-stemplede og fra Porsche. De kaldes også for “Big Red”. De stammer oprindeligt fra en Porsche 993 Turbo

© Bil Magasinet - Søren Juul

Når bilen efter tre måneder kommer tilbage til Singer, er det i form af en lakeret skal. Som støjisolering i motorrum, vanger og hjulkasser anvendes moderne letvægtsmaterialer fra flyindustrien. Der monteres et nyt ledningsnet udviklet til Singer af Apex Speed Design, der gør det muligt at få adgang til bilens computer via internettet.

De klassiske Recaro-sæder i læder og kulfiber kan fås med justerbar ryg som her eller som mere hardcore skålsæder med fast ryg

I bagagerummet fortil kan vi ikke undgå at bemærke, at her hverken er grim plastik, kiksede samlinger eller ligegyldige detaljer? “Vi tror på at bygge smukke biler, også i detaljen. Alle ledninger og kabler er udført efter militære specifikationer. Vi tror på at gøre det rigtigt første gang. Hvis du monterer noget, som der ikke rigtig er plads til eller ser grimt ud, så er det nok fordi, det er monteret forkert. Så må vi lave det om uanset pris og tidsforbrug. Alt, vi monterer på bilen, skal være værdigt til at blive hængt op på væggen i mit kontor. Hvis jeg ikke gider se på det, kommer det ikke i bilen”, konstaterer Rob Dickinson.

Der monteres justerbare Öhlins-støddæmpere, krængningsstabilisatorer for og bag, bremse- og olierør, og motor og gearkasse. Hver en skrue, hver en møtrik og hver en skive fra donorbilen undersøges nidkært. Hvis den er slidt, defekt eller ikke lever op til kvalitetskravene, skaffes en ny del fra Porsche, og kan det ikke lade sig gøre, fremstiller Singer selv en ny.

Et nyt hængsel til motorklappen koster $200 hos Porsche. Singer køber det, og bruger så $3.000 på at slibe, skære, polere og lakere det, så det ligner et smykke. Sådan er det med alle dele til bilen.

Singer piller ikke det praktiske ud af Porsche 911. Derfor kan de små børnesæder stadig lægges ned, så du har plads til ekstra bagage

Djævlen ligger i detaljen. Hængslerne til motorklappen har fået den store tur, hvor de er blevet gennemboret, så noget af det overflødige metal og dermed vægt er fjernet fra den underskønne Singer 911

Du ved, at medarbejderne hos Singer går op i godt håndværk, når du ser beskeder som denne, der skal holde pilfingre væk

De sænker undervognen og ændrer på forhjulenes vinkel for at opnå bedre køregenskaber. Der monteres en nydesignet og smukt forarbejdet brændstoftank i aluminium under fronthjelmen. Påfyldningsstudsen til brændstof sidder midt på hjelmen som på en racerbil, og oliedækslet sidder bag passagerdøren under et smukt formet og poleret låg i rustfrit stål med teksten ‘Oil’.

Motoren er udviklet i samarbejde med britiske Cosworth og udføres hos en specialist i San Diego. Der tages udgangspunkt i bilens originale 3,6-liters motor, som bevarer sit motornummer, men alt andet er nyt. 

Her er håndbyggede stempler, plejlstænger, cylinderforinger og ventiler. Slagvolumen bores op til 3,8 liter, der anvendes en krumtap fra 996 GT3, seks gasspjæld, tørsumpsmøring fra 911 RSR og en ekstra køler i front på grund af den højere ydelse. Singer monterer sit eget motorstyringssystem. 

Til sidst monteres et sæt Singer-designede manifolder og en sportsudstødning i rustfri stål. 

Fronten på en Singer 911 er modificeret til at være lidt længere, hvilket kræver lidt metalarbejde Det får den til at ligne første generation af 911

Motoren er helt unik, da den er tunet hos Cosworth i Californien. Den yder 360 hk ved 8.000 o/min

En 911 ombygget hos Singer er baseret på en 964-model. Det betyder også, at den faktisk har en elektronisk hækspoiler, som rejser sig, når du kommer op i fart. Den er smukt integreret i designet

Bullet-sidespejlene er en klassisk detalje, som passer rigtig godt ind i den gammeldags stil

Oliedækslet bag passagerdøren er en detalje, som er hentet fra de første 1972-årgangen af 911

Bygget sammen med motoren er en 6-trins manuel Getrag G50-gearkasse. Koblingen har to plader i kulfiber for at holde til ydelsen på 360 hk.

Alt i alt taber bilen 225 kg og får 100 hk mere. Det giver en nul til 100 km/t-tid på under 4,5 sekunder. Det kræver store bremser, og dem tager Rob sammen med ABS-system og servostyring fra en 993 Turbo, men ellers er her ingen elektroniske hjælpemidler. “Du kan justere undervognen, hvis du skal på en bane, men her er ingen ESC-system eller traction control. Der er kun lige moderne hjælpemidler nok til at gøre bilen brugbar i moderne trafik,” forklarer Rob.

Når mekanikken er på plads, går Singer i gang med kabinen, hvor der virkelig bliver gået i detaljen bl.a. med læderflet.

Undervognen er et af de steder, hvor Singer virkelig går hårdt til værks. Støddæmperne er f.eks. lavet af den svenske specialist Öhlins. De koster en formue

I forhold til udgangspunktet, som er en Porsche 964, så fjerner Singer over 225 kg overflødig vægt, og det hjælper køreegenskaberne

Metoden med at flette ruskind og læder stammer fra 1960’ernes Porsche 911 og kaldes “basketweave”. Det er blødt som en babynumse at røre ved og smukt håndværk, men holder samtidig personen fast i stolen, når der gives gas. Sikkerhedsbur beklædt i læder kan tilkøbes, og firepunktsseler og brandslukker kan monteres uden merpris. Derudover sidder der en klassisk Becker-radio, som dog er koblet til nymodens teknik, der er skjult.

Men hvad siger Porsche-puristerne til så omfattende en ombygning af ikonet?

“I starten var de lidt skeptiske, men når de ser bilen, værdsætter de idéerne bag vores arbejde. Vi laver en bil, der er en hyldest til Porsche 911. Vi går til modellen med ydmyghed og kærlighed, og når puristerne ser det, får de det samme blik i øjnene som os andre.”

Men hvad så med omdrejningstælleren, der går til 11.000 o/min. Det kan en 964-motor da aldrig nå?

“Det er faktisk en henvisning til heavy metal-koncertfilmen The Spinal Tap fra 1984. Her var bandet Spinal Tap kendt for at have en forstærker med en skala, der gik til 10, men kunne skrues op på 11. Sådan er det også med vores bil. Det er stadig en Porsche 911. Der er bare skruet op for det hele.”

Manden bag det hele

født 23. juni 1965 i Norfolk, England. Voksede op med klassiske Porsche 911’ere fra 1960- og 70’erne, og fik kommerciel succes som sangskriver og sanger i duoen Catherine Wheel (1990-2000). Flyttede til New York og senere til Los Angeles i 2003
og udgav sit første soloalbum i 2005. 

Måske er du interesseret i...