VW Passat vs. Ford Mondeo

Velkommen til firmaklassens svar på Super-Brian vs. Holyfield: VW Passat 2,0 TDI møder Ford Mondeo 2,0 TDCi

22. februar 2011 af Søren Juul

Det er ikke første gang, at de gamle kendinge, VW Passat og Ford Mondeo, står i hvert sit hjørne for at blive målt og vejet - og da slet ikke på denne tid af året, hvor mange professionelle bilister og leasingselskaber står for at skulle udskifte vognparken.

VW’en ser ud til at være fit for fight, nu i syvende generation forsynet med en bred vifte af nøjsomme og højtydende motorer fra 105 til 300 hk og priser fra 298.900 kr. (Variant: fra 318.898 kr.) Vi har udplukket en typisk pendlermodel; 2,0 TDI med 140 hk/320 Nm, start/stop-teknologi og 6-trins manuel gearkasse, som får den til at rulle hele 21,7 km/l. Når vi desuden har valgt Variant-modellen og det midterste udstyrsniveau, Comfortline, som giver dig bl.a. 16” alu, læderrat, særlige komfortsæder og blanke rudelister, ender ­prisen på anseelige 426.295 kr. Den aktive fartpilot med kollisionsradar, som vi ved premieretesten antog var standard, er ekstraudstyr, men du får den særlige træthedsdetektor, der slår alarm, hvis du er ved at falde i søvn bag rattet som kompensation.

Den sorte udfordrer er lidt dyrere: Mondeo 2,0 TDCi med 140 hk/320 Nm uden start/stop koster 435.950 kr. med manuelt gear og Titanium-udstyr, som tæller LED-kørelys foran, kromlister omkring sideruderne, 17” alufælge, sportssæder foran og regnssensor. Testbilen beløber sig dog til hele 468.450 kr, da den er forsynet med Fords 6-trins Powershift-dobbeltkoblingtransmission. VW’s DSG-gearkasse koster 35.001 kr. ekstra, men sådan én kunne vi desværre ikke få fremskaffet til denne test.

Ford-kabinen er særdeles rummelig
Jeg hanker op i attachémappen og hopper ind i Ford’en foran Scandic-hotellet. Halløjsa! Faceliftet pynter indendørs: Den billigt udseende midterkonsol udført i pseudo-metal er udskiftet med et diskret, matsort kunststof, der fremhæver den gedigne finish. Nydeligt.

Mondeo-kabinen virker solid, lækker og bred som i en Mercedes S-klasse. Gode sæder er essentielle i denne klasse, og det får du med Titanium-udstyr: De faste sportssæder med el-højdejustering støtter fremragende helt ud til knæene, mens høje, faste kanter på stoleryggen griber om dig helt op til skuldrene.

De sidder lidt blødere omme på bagsædet. Passagererne forkæles med rigelig skulder- og benplads. Der er omtrent en smedehåndsbredde op til forsæderyggen. Bagagerummet?

Well, med 549 liter kan du formentlig fragte en kopimaskine uden at leje en trailer - og har du yderligere behov, så kan ryglænene nedfældes, og du får hele 1.740 liter. Det er stort. Indtil du glor ind i Passat’en.

Enormt Passat-bagagerum
Passat Variant napper hele 603 liter med bagsæderne oppe. Hvis du nedfælder dem med et fikst greb ude i bagagerummet kan du endda udvide pladsen til 1.731 liter. Syv cm kortere end Mondeo og med 13 cm kortere akselafstand er den ikke på samme måde som Mondeo dimensioneret til at have to hærdebredde sværvægtere på bagsædet. Men der er glimrende plads til folk på 180+ cm. Jeg smutter ind bag rattet og bliver mødt af noget, som jeg kender alt for godt fra den udgåede Passat: Midterkonsollen, gearknoppen, kontakterne til el-rudehejset, lyskontakten. Alting synes at være genbrug.

Kabinen er lige så konservativ og distingveret, som den plejer, men finish og luksusfølelsen er nu så høj, at VW må have haft en flok Audi-konsulenter inde over. Pyntelisten tværs over instrumentpanelet giver sig ikke længere, når du trykker på den med tommelfingeren - og der er kommet analogur i Maserati-stil i midterkonsollen. Og fik jeg nævnt sæderne?

De særlige komfortstole, der følger med Comfortline, er en fryd. De støtter dog ikke helt så godt i siden som ovre i Ford’en, som jeg nu hopper tilbage i. Udefra er man ikke i tvivl om, at der diesel­olie i tanken på din Mondeo, men bag rattet har du et distanceret forhold til det usexede lydspor, der kører lavmælt i baggrunden.

Ud på motorvejen
Jeg sætter kurs ud mod motorvejen og bliver hurtigt glad for Powershift-gearkassen. I ”normal”-indstillingen skifter den afslappet, roligt overlappende som en almindelig automatgearkasse. Men gearkassens ”sport”-indstilling leverer de lynhurtige, sømløse skift, som VW’s tilsvarende DSG-gearkasse er kendt for. Kombineret med et kraftigt drejningsmoment på 320 Nm fra omkring 1.800 o/min accelererer Mondeo’en tilfredstillende selv på den anden side af 140 km/t. Uden at have testet den har jeg svært ved at finde argumenter for at købe den dyrere 163 hk version.

Så drivlinen er godkendt, men det er mere den solide vejbeliggenhed, der vækker begejstring for Mondeo. Højfartskørsel i de sene aftentimer eksekveres med god retningstabilitet, når Mondeo æder kilometer solidt plantet på asfalten. Og det er endda på billige Tigar-vinterdæk, som testbilen i mangel af bedre fik monteret. Vi har tidligere fremhævet Ford-specialiteten; det hurtige, godt vægtede og informative styretøj, men den faceliftede Mondeo er temmelig komplet: Som altid styrer den store stationcar snuden agilt ind i svingene som en mere letbenet model, men undervognen følger trop med begrænset krængning og hjulene klinet til asfalten.

At Bil Magasinet tidligere har beskrevet denne model som værende for blød med duvende tendenser vidner om løbende forbedringer af Mondeo.

Det er en anderledes luksusoplevelse at starte TDI-maskinen i Passat. Tomgangen er blidere, og støjisoleringen er endnu bedre end i Ford’en. VW’s DSG-gearkasse er erfaringsmæssigt et godt match til TDI-motorerne - men i dag lægger jeg det første gearskifte ind med en manuel gearstang. Du får mere ­præcision i en Honda- eller Mazda-gearkasse, men når det så er sagt, så gør VW-transmissionen et godt job. Den stramme vandring gør det nemt at holde styr på gearene.

Motoren er en smidig sag, den leverer kræfterne flydende og over et bredt område. Den arbejder gerne ved ekstremt lave omdrejninger til gavn for forbruget uden at sende vibrationer eller anstrengende støj ind i kabinen.

Bykørsel i 5. gear ved små 1.500 o/min kan godt lade sig gøre. Gjorte du dét i en Passat med en gammel pumpe/dyse-kværn ville den rive og flå i motorophængene.

Jeg sender Passat’en op i tempo og ud på motorvejen for at føle den på tænderne. Siddende afslappet i det ergonomiske sæde med rattet justeret perfekt, ja, så føles Passat’en ærlig talt, som den plejer. Kørslen er støjsvag, vibrationsfri og afstressende i friskt tempo, gerne med fartpiloten aktiveret.

Mondeo er den mest underholdende
Undervognen føles lidt blødere og mere komfortabel afstemt end i Mondeo, men det går ikke udover retningsstabiliteten. Ved 130 km/t cykler maskinen afsted med lidt over 2.050 o/min, mens samme manøvre spoler omkring 2.400 o/min på Ford-motoren. Det giver lidt mere ro i Passat. Skal du kun køre på motorvej, så venter den mest belønnende køreoplevelse i i Passat med de magelige sæder. Men ude på de små, snoede landeveje sidder jeg og savner præcisionen i Ford’ens strammere styretøj og grebet fra den entusiastiske undervogn.

Passat styrer for så vidt fremragende, men med sine fine manerer og mere diplomatisk afstemte undervogn virker den mere som en fokuseret businessbil.

Det er ikke nogen let sag at kåre en vinder. Jeg har Mondeo’en som yndling på grund af den større underholdningsfaktor og pladsen på alle sæder, men har du forkærlighed for Passat, så vil du helt sikkert være tiltrukket af dens finesse.

 

DATA

Ford Mondeo 2,0 TDCI st.car Titanium Powershift

Volkswagen Passat 2,0 TDI Variant Comfortline

Motor

R4, 1.997 cm³, 16V, turbodiesel

R4, 1.968 cm³, 16V, turbodiesel

Effekt

140 hk ved 3.750 o/min

140 hk ved 4.200 o/min

Moment

320 Nm ved 1.750 o/min

320 Nm ved 1.750 o/min

Hjulophæng for/bag

McPherson/tværsvingarme

McPherson/tværsvingarme

Transmission

6-trins sekventiel

6-trins manuel

Bremsesystem

Ventilerede skiver/skiver

Ventilerede skiver/skiver

 

 

 

præstationer (fabrikstal)

 

 

0-100 km/t

10,4 sek. (målt 10,9 sek.)

10,0 sek. (målt 10,0 sek.)

Topfart

200 km/t

210 km/t

 

 

 

Dimensioner og vægt

 

 

Mål (L/B/H)

484/189/151 cm

477/182/152 cm

Akselafstand

285 cm

271 cm

Vægt/last/påhæng

1.592/743/2.000 kg

1.650/530/1.800 kg

Bagagerum

549-1.740 liter

603-1.731 liter

Dæk for/bag

205/55R16H vinterdæk

205/55R16H vinterdæk

Dækfabrikat

Tigar Winter1

Continental WinterContact3

 

 

 

Økonomi

 

 

Forbrug (EU-miks)

17,9 km/l

21,7 km/l

CO2-udslip

149 g/km

120 g/km

Garanti (mekanik/lak/rust)

2/2/12 år

2/3/12 år

Reservedelsprisindeks

140

134

Privatleasing udb./md.

30.000/5.825 kr.

Ikke oplyst

 

3 år/45.000 km, Easyfleet

Ikke oplyst

Årlige afgifter

3.860 kr.

2.600 kr.

     Nypris

    468.450 kr.

    426.295 kr.

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen