VW Phaeton 3,0 TDI aut.
VW Phaeton 3,0 TDI aut.

VW Phaeton og Bentley Continental GT er baseret på samme platform og deler firehjulstræk og transmission.

Brugttest: VW Phaeton er en dejlig, men dyr herre

VW Phaeton er en overset luksusbil, der er billig som brugt – men du skal have en tung tegnedreng for at holde den kørende

9. januar 2016 af Jacob Dalby

I 2002 lancerede VW sin nye luksusbil, som skulle være en storebror til den mere folkelige Passat. Bilen fik navnet Phaeton, og idéen til den kom fra den daværende VW-boss Ferdinand Piëch, som pressede sine ingeniører til bristepunktet med den nye model.

Piëch ville skabe en konkurrent til Mercedes S-klasse, og han lavede derfor en liste med 10 krav til sine ansatte, som bilen skulle opfylde. Ét af dem var, at VW Phaeton skulle kunne køre en hel dag med 300 km/t ved en udetemperatur på 50 grader samtidig med, at klimaanlægget holdt en kabinetemperatur på 22 grader... Jep, Ferdinand Piëch var ikke en helt normal chef. 

VW Phaeton bliver håndbygget på VW-fabrikken i Dresden. Phaeton har desværre aldrig været anbefalelsesværdig fra ny af, hvilket skyldes flere ting. Det vigtigste er det enorme værditab. Og det er testbilen et godt eksempel på.

Det er en Phaeton med den 3-liters dieselmotor. Den har kørt 150.000 km, er otte år gammel og kostede fra ny omkring 1,4 mio. kr. uden ekstraudstyr. I dag kan det blive din for 339.800 kr. Dette kan være en af årsagerne til, at Phaeton slet ikke sælges som ny hos de danske forhandlere længere på trods af, at den faktisk stadig produceres. 

Egentlig er det lidt mærkeligt, at bilen fortsat er i produktion, da det anslås, at VW taber omkring 200.000 kr. per solgt Phaeton. Dét kan man kalde en dårlig forretning, men ikke for dig, der skal ud at købe brugt. Som brugt er prisen en helt anden, og prøv lige at finde en anden håndbygget luksuslimousine til omkring 300.000 kr.? Det kan ikke lade sig gøre.

Fra første sekund, du stiger ind, er det tydeligt, at kvaliteten er i særklasse. Sæderne er fantastiske, komforten i top og specielt på bagsæderne får du fornemmelsen af at være kørende på første business­class.

Teknisk set har Phaeton også i en klasse for sig. For til trods for, at modellen har været på markedet i over et årti, har der ingen tilbagekaldelser været. Det er bestemt et tegn på, at modellen vil holde mange kilometer. Bagsiden af medaljen for en stor luksusbil får du desværre hurtigt at mærke i det daglige. Du kommer aldrig til at køre Phaeton på et lille budget.

Start med at gennemgå servicebogen for stempler. Det er vigtigt, at stemplerne stammer fra VW, da dette er en specialbil, som ikke alle mekanikere er i stand til at arbejde ordentligt på.

Modellen får et facelift i 2007 hvor dele af det elektroniske system forbedres. Gå også lister og døre igennem. Rust på indstigningslister og korroderede aludøre har vist sig at være et typisk problem på de første årgange.

Selv hvis du slipper for tekniske problemer, kommer vi ikke udenom driftsomkostninger til service. Dæk, bremser og andre sliddele skal på et tidspunkt udskiftes, og det er ikke billigt.

Tag bare et kig på reservedelspriserne: Reservedelsindekset er 405 (indeks 100 er den gennemsnitlige pris på 10 udvalgte sliddele til de 10 mest solgte biler året forinden). Indekset er skyhøjt, og det skyldes blandt andet prisen for en ny luftundervogn. Også mere almindelige reservedele som oliefilter og forrude ligger i den høje ende, og en ny udstødning koster for eksempel 14.721 kl. plus montering.

Specielt på Phae­ton med de store motorer, V10 TDI og W12 benzin, er serviceudgifter meget høje samtidig med, at brændstofforbrug og årlige afgifter også ligger i den helt høje ende.

VW Phaeton 3,0 TDI
VW Phaeton 3,0 TDI

Er der én ting, du skal være særligt opmærksom på fungerer korrekt, så er det luftundervognen. Fejler den, skal du punge ud med 13.182 kr. per aksel! Så husk at undersøge bilen grundigt.

I stedet anbefaler vi den 3-liters diesel, som er nede i en pris, hvor mange kan være med. Den er billigere ved service og har et fint kraftoverskud samt et brændstofforbrug, du ikke bliver ruineret af. Samtidig er 250.000 fejlfrie kilometer snarere reglen end undtagelsen i Phaeton.

I prestige kan Phaeton ikke hamle op med Mercedes, BMW eller Audi, men efter en prøvetur vil du finde ud af, at den håndbyggede VW Phaeton er et fund for pengene. Bare du husker, at der skal være plads i budgettet, hvis noget skulle gå i stykker.

Volkswagen Phaeton 3,0 TDI aut.

Årgang 2007 / 155.000 km

Motor V6, 2.967 cm3, 24V, turbodiesel
Ydelse 225 hk ved 4.000 o/min | 450 Nm ved 1.400 o/min
Topfart 234 km/t
0-100 km/t 9,1 sek.
EU-miks 10,4 km/l

Årlige afgifter 12.540 kr.
Mål (L/B/H) 506/190/145 cm

Pris testbil 339.800 kr.

Kilde: Bil Magasinet nr. 291, december 2015 

Find brugte VW Phaeton på BilBasen

Måske er du interesseret i...