Foto Jacob Dalby
Volvo V40 D2

Brugttest: Volvo V40 D2 2013

Volvo V40 er fyldt til randen med sikkerhedssystemer. Vi undersøger, om de mange elektroniske systemer skaber ballade efter et par år i det danske klima?

1. januar 2016 af Jacob Dalby

I denne måned tager vi Volvo’s 5-dørs hatchback, V40, med til synshallen og gennemgår den for mislyde og elektroniske skavanker. For det kan godt være, at dette var den sikreste bil som ny, men hvordan ser det hele ud, når den begynder at få et par år og adskillige tusinde km på bagen?

Den nye generation af V40 kom på markedet i 2012 og var længe ventet. Volvo har givet os små stationcars og coupéer, men havde i omkring 20 år ikke præsenteret en model til Golf-klassen.

Volvo V40 skal ses som et skridt op i forhold til den folkelige og altid gode VW Golf. Det er en model til dig, der ønsker en bil, som skiller sig lidt ud i forhold til de tyske konkurrenter som BMW 1-serie og Audi A3 og med stor fokus på sikkerhed.

V40 er bygget på platformen fra Ford Focus, og det er smart. Det sikrer nemlig grundlæggende gode køreegenskaber. Volvo har pillet lidt ved dæmpere og fjedre for at gøre køreoplevelsen en anelse mere komfortabel. Styringen er ikke så skarp som en 1-serie, men samlet set er det en god blanding mellem sport og komfort, som ellers kan være svær at ramme.

Komfort finder vi også indenfor. Kabinen er et af esserne i den lille Volvo. Sæderne er fantastiske, og materialerne generelt i kabinen er af solid svensk standard. Layoutet med den svævende midterkonsol ser desuden meget pænt ud. Kørecomputeren kan dog kræve lidt tilvænning, inden du hurtigt kan skifte mellem de forskellige funktioner.

Ikke meget lofthøjde på bagsædet i Volvo V40 D2

Først når du sætter dig om på bagsædet, begynder der at komme et par minusser i karakterbogen. Både her og i bagagerummet er pladsen trang. Du skal ikke være meget over 180 cm, før du får problemer med hovedhøjden. Det midterste bagsæde er ikke til megen nytte, da pladsen er ret smal.

Uanset plads kan du være ganske tryg, når du kører V40. Den kommer med et hav af elektroniske sikkerhedsforanstaltninger. Heriblandt dem vi kender som automatisk nødbremse, hvis du er ved at køre ind i noget ved lav hastighed, og en sensor til at hjælpe med at skifte vognbane på trafikerede motorveje.

Selv fodgængerne er der taget hensyn til. Volvo V40 kommer standard med en airbag, der popper ud fra kølerhjelmen, hvilket gør landingen for uventede gæster på forruden mere blød.

Læs den fulde brugttest afVolvo V40 D2 2013 nedenfor

Måske er du interesseret i...