Ford Fiesta 1,4 Steel 2004
Foto Nikolaj Karlshøj

Brugttest: Ford Fiesta 1,4 Steel 2004

Ford fylder rigeligt i fejlstatistikkerne med afskillige fejl og tilbagekaldelser på både Focus og Mondeo. Fiesta er derimod det mest ­sikre brugtbilkøb i miniklassen lige nu

1. januar 2016 af Nikolaj Karlshøj

På brugtbilmarkedet -hænger pålidelighed og efterspørgsel pudsigt nok sjældent sammen. De mest populære er ofte de mest -fejlbehæftede, og omvendt.

Tag nu Ford Fiesta. Den kom til verden i 2002 og solgte skidt i starten på grund af høje priser, hvorfor der ikke er mange brugte eksemplarer til salg idag – den når f.eks. ikke Peugeot 206 til sokkeholderne i -antal. Dem som er der, er til gengæld ofte velholdte, og senere års prisnedsættelser (en ny Fiesta Basic 1,3 koster i dag 129.900 kr.) og kampagnemodeller har desuden presset prisen til et mere rimeligt niveau end tidligere. Vi har fundet en Fiesta 1,4 Steel (læderrat, alufælge, tågelygter mv.) fra 2004 til 149.900 kr., men et 2003-eksemplar med godt 100.000 km på tælleren med held fås fra omkring 95.000 kr. og op.

Dog skal man på Ford Fiesta'en være opmærksom på de fugtbevarende filtmåtter i bagskærmene.

Trods 12 års rustgaranti er -Fiesta ikke beskyttet mod rust i hulrum, men endnu ingen har -klaget over problemer med tæring, som -ellers er et kritisk emne på storebror Focus. Tyske undersøgelser har -påvist rustdannelser i den -Fiesta--baserede Ford Fusion, men hvad -Fiesta -angår, er der foreløbig ingen generelle tjekpunkter i pladedelene. Dog skal man være opmærksom på de fugtbevarende filtmåtter i bagskærmene.

-Fiesta er populær blandt udlejningsselskaberne på grund af den lave driftsøkonomi, så chancen for et tidligere liv som lejebil er stor – gå den derfor ekstra igennem for parkeringsbuler, ridser og sjuskede lak-reparationer. Bil Magasinets Applus-tekniker fandt under gennemgangen synlige rustdannelser på testbilens bagdøre og –panel, men det skyldtes skrammer, som skal udbedres hurtigst muligt. Som i mange andre minibiler er fabrikslakeringen tynd under kølerhjelm, på dørstolper og lignende steder. Supplerende rustbeskyttelse skal gerne være foretaget senest tre år efter bilen var ny.

Læs den fulde artikel af Ford Fiesta 1,4 Steel 2004 nedenfor 

Mere

Måske er du interesseret i...