BMW M3 Cabriolet E46 2002
Foto Anders Richter

Brugttest: BMW M3 Cabriolet E46 2002

En M3 Cabriolet er en fantastisk køremaskine, men har en fortid fuld af børnesygdomme samt tårnhøje forsikringspræmier

1. januar 2016 af Anders Richter

I mere end 20 år har BMW M3 stået højt på ønskesedlen hos alle med bare den mindste smule højoktan i blodet. Den 3,2-liters rækkesekser udsender et skrig, når de 343 hk bliver kanaliseret ned i asfalten, mens det knivskarpe styretøj og den hårde undervogn hellere end gerne vil udfordres af et stykke snoet vej.                    

Men alt har sin pris.

Da den her bil var ny, kostede den cirka 1,4 millioner kroner uden ekstraudstyr. Heldigvis har den tabt værdi som en sten i frit fald, og står i dag til en halv million kroner. Før du skriver checken ud, er der lige et par ting, som skal undersøges.

Cabriolet-udgaven af BMW M3 Cabriolet E46 vejer 175 kg mere, og det gavner ikke køreegenskaberne

Først og fremmest findes der flere udgaver af BMW M3 med modelbetegnelsen E46. -Coupéen har altid været mest populær. Cabriolet-udgaven vejer 175 kg mere, og det gavner ikke køreegenskaberne. Det er også tydeligt, at den mangler den stivhed i karrossen, som resten af dens familie er berømt for. Derudover kan du vælge mellem 6-trins manuelt eller semiautomatisk gear, som på BMW-sprog hedder SMG. Bruger du gerne dine weekender til trackdays, så find en coupé med manuelt gear, da det giver den mest intense køre-oplevelse.

IKKE LANG TID efter introduktionen af BMW M3 E46 begyndte de første børnesygdomme at udvikle sig under motorhjelmens potensbule. Det første var oliepumpen, der kunne bryde sammen uden varsel. Fejlen vedrører alle M3’ere produceret mellem oktober 2001 og februar 2002. Derudover har plejlstangslejerne voldt problemer: Løsningen tog tid at finde ud af, og først fra juni 2003 blev fejlen endeligt rettet.

Disse to ting har taget livet af rigtig mange motorer, som er blevet skiftet på garantien. Finder du en bil, som passer ind i førnævnte årgang, så få verificeret hos BMW, om hele maskineriet er blevet udskiftet – eller i det mindste oliepumpen og plejlstangs-lejerne. Flere ejere har også oplevet, at bilen ikke giver en ordentlig gnist på alle tændrør, hvilket skyldes tændspolerne, som kan stå af.

Læs den fulde artikel af BMW M3 Cabriolet E46 2002 nedenfor

Måske er du interesseret i...