BMW 535d Touring Steptronic
Foto Anders Richter

Brugttest: BMW 535d Touring Steptronic 2005

Den ser ikke ud af meget, men BMW 535d gemmer på dobbelt turbo og et moment som en færge – og så er kvaliteten i orden

1. januar 2016 af Anders Richter

Det er ikke lige til at se det på de ydre linjer, men bilen på billedet -ovenfor gemmer på en solid, vellykket og meget, meget kraftig motor. Den er måske ikke voldsom på den vrælende M5-måde, men en 535d yder altså imponerende 560 Nm fra 2.000 omdrejninger, og det gør den til en- -ekstremt hurtig ulv i fåreklæder. Den skriger ikke, hjulene hviner ikke, nålen i speedometeret kravler bare op i raketfart. Og den standser først ved 250 km/t, hvor den elektroniske begrænser sætter ind.

Anbring din popo i de læderbetrukne komfortsæder og mærk duften af ny bil, for selv om testeksemplaret allerede har -rundet 92.000 km, er det -fuldstændig umuligt at se. En ting, der er nemmere at spotte, er hvilket ekstraudstyr, bilen er monteret med. Testbilen har fået krydset alt af på listen og disker op med -komfortlædersæder, glassoltag i fuld længde, aktivt styretøj og indbygget navigation. Samlet set ville første ejer have betalt tæt på halvanden million kroner, hvis han havde købt den i Danmark. Det har han bare ikke.

Denne BMW 535d Touring Steptronic kommer nemlig fra Tyskland, hvor brugtmarkedet bugner med 5-serier

Testbilen kommer nemlig fra Tyskland, hvor brugtmarkedet bugner med 5-serier, og du behøver ikke være bange for at hente en selv. Det, du skal være opmærksom på, er, at du stort set kan vinke farvel til garantien, men samtidig kan du i de fleste tilfælde få bilen til en lavere pris. Det vigtigste er at få tjekket nøglen hos en autoriseret BMW-forhandler. Den rummer nemlig al servicehistorik på bilen, og der kan du også se, om kilometertallet stemmer.

Motoren i 535d er en perle, og efter introduktionen i 5-serien er den siden blevet proppet under hjelmen på stort set alle andre modeller, BMW producerer. Nu er diesel sjældent det, der får en til at tænke på superbilspræstationer, men med den her er det anderledes. Der er nemlig monteret to turboer på dieselhakkeren, hvilket i sig selv ikke er nogen nyhed. Nyt er det til gengæld, at de ikke er lige store.

Læs den fulde artikel af BMW 535d Touring Steptroning nedenfor

Måske er du interesseret i...