Audi A6 2,4 V6 24V
Foto Søren Juul

Brugttest: Audi A6 2,4 V6 24V 2004

Elegant, kostbar og “irriterende” fejlfri. Det var svært, men det lykkedes os at finde fejl på Audi A6 - i småtingsafdelingen...

1. januar 2016 af Søren Juul

“Suveræn bil. Ingen fejl” og “Sliddele? Bremse-skiver og klodser. Ellers kører den bare”. Det skorter ikke på skråsikre udmeldinger fra adspurgte fagfolk om Audi A6 [model 4F], som kom i 2004. Søstermærket VW er ikke ufejlbarligt – bare spørg Passat og Touareq-ejerne – så mon ikke der er nogle ømme punkter på en brugt Audi A6?

Det koster fra cirka 400.000 kroner at tage plads bag rattet i den elegante tysker. De penge rækker til en Audi A6 2,0 TDI med over 100.000 km på tælleren. Har du et svagt punkt for den smukke A6 Avant (stationcar) skal der slippes yderligere 40.000-50.000 kroner. Uanset valg af karrosse er det bedste kompromis mellem effekt og pris under motorhjelmen den 2,4 liters V6 motor med 177 hk og 230 Nm.

Fabelagtig motorlyd, kvikke præstationer og en fornuftig prissætning gør dén variant til den bedst sælgende A6’er. Den fås fra cirka 430.000 kroner. Vi fandt et eksemplar fra 2004 til salg hos ALD Bilsalg i Taastrup med 46.000 km på tælleren til 489.900 kroner.

 

Prima rustbeskyttelse

“En Audi A6 skal ikke efterbehandles. De karrosseridele, som ikke er i aluminium, er tilstrækkeligt rustbeskyttet fra fabrikken,” lyder det fra importøren. På liften hos Applus syner testbilen da også særdeles rustresistent: Vognbunden er dækket med beskyttende plastskjolde og hvor de ikke dækker, flyder et tykt lag rustbeskyttelse. En -supplerende rustbeskyttelse inklusive hulrum med et anerkendt produkt virker overflødig, men overvej det om et par år, hvis du vil beholde bilen længe (husk blot, at den 12 års rustgaranti bortfalder, hvis der bores huller i karrossen).

I modsætning til forrige generation Audi A6 skal du ikke bekymre dig om møre undervognsbøsninger

Den stramt afstemte undervogn med dobbelte triangler foran og multilink-ophæng bag er avanceret, men i modsætning til forrige generation A6 skal du ikke bekymre dig om møre undervognsbøsninger. Værkstederne er kun beskæftiget med skift af bremse-skiver og klodser på den nye A6 – selv på diesel-modeller med mange kilometer på tælleren.

Generende dæk-rumlen kan forekomme – især hvis bilen er monteret med ekstremt store fælge. Har dækmønsteret “rejst sig”, skal der nye dæk på bilen. Føles dækmønsteret savtakket, når du kører en hånd over dækkets trædeflade er den gal. Quattro-firehjulstrækket, som er standard på visse modeller, passer sig selv og skal ikke have særlig opmærksomhed.

Læs den fulde test af Audi A6 2,4 V6 24V 2004 nedenfor

Måske er du interesseret i...