Audi A4 2,0 TDI Avant 2005
Foto Anders Richter

Brugttest: Audi A4 2,0 TDI Avant 2005

Den ser godt ud, og kvaliteten er generelt i top, men vil du køre Audi, så koster det – også når bilen er brugt

1. januar 2016 af Anders Richter

Det er svært ikke at blive -fristet. En Audi A4 er gedigen og gennemført helt ned i mindste detalje, og det er derfor, at bilen er elsket i det danske erhvervsliv. Så gør det ikke så meget, at en A4 med modelbetegnelsen B7 ikke kører forfærdeligt inspirerende, og at dieselmotoren i dette tilfælde -heller ikke er den mest blide. Det er sådan nogle ting, der hurtigt ryger i baggrunden, når de fire ringe holder i garagen.

 

I 2004 gik Audi helt bananas med deres nyeste påfund Single Frame-grillen. Der er ingen tvivl om, at den ser hård ud, og dengang var der heller ingen tvivl om, at A4’eren skulle have et større facelift samtidig med den nye grill. Front og bagende blev lavet om, styretøjet strammet op, undervognsopsætningen blev ændret, og et par nye -motorer kom til – heriblandt denne. En 2-liters pumpedysedieselmotor, der senere er dukket op i et hav af andre VAG-biler. Den har erstattet den mindre 1,9-liters TDI, som godt nok var kendt for holdbarhed, men også for vibrationer som i en traktor. Den nye er lidt bedre, selv om der dog dukker en dyb brummen op, når jeg sender speederen sydpå i det røde sælgerlyn. Den manuelle, 6-trins gearkasse går let, og sjette trin gør kørsel til en nydelse, når landevejen bliver til motorvej. Maskineriet snurrer ved lave omdrejninger, og de 320 Nm er sjældent langt væk, når du får brug for dem. Derudover er der dieseløkonomien. Har du et stort kørselsbehov, vil du glæde dig over de 17,2 km/l.

Enkelte ejere af Audi A4 Avant har oplevet kraftige rystelser under acceleration ved lave omdrejningstal.

Det, der skal tjekkes på motoren, er, om den har fået skiftet tandrem efter forskrifterne. Derudover skal du mærke efter, om den trækker som den skal, eller om den tager lang tid at starte. Fejl på pumpedyse-enheden er set, og på biler med meget høje kilometertal er kuren som regel et nyt topstykke. Har bilen ikke så mange kilometer på samvittigheden, kan fejlen skyldes en defekt vakuumslange til EGR-styringen, utæt toppakning eller at den bare skal have opdateret softwaren. Enkelte ejere har oplevet kraftige rystelser under acceleration ved lave omdrejningstal. Indsprøjtningsdyserne er monteret med o-ringe af gummi, og bliver de utætte, begynder rystelserne.

 

Der er også andre alternativer til testbilen. På dieselsiden er der mulighed for en pumpet 2-liters med 170 hk og topdieselhakkeren på tre liter med et moment som Bornholmsfærgen. Indstigningsmodellen, når vi taler benziner, er på 1,6 liter, og den kan på ingen måde anbefales – specielt ikke som brugt. 102 hk er simpelthen for lidt til at trække en A4, og prisforskellen op til de større er for lille. Vælg hellere den 163-hestes 1,8 turbomotor, som er en rigtig lækkerbisken. Skal det være vildere, er det den 2-liters turbomotor med direkte indsprøjtning på 200 hk eller den 3,2-liters på 255 hk, du skal kigge efter.

Læs den fulde test af Audi A4 2,0 TDI Avant nedenfor

Måske er du interesseret i...