Transparent fallback
Spørg Bil Magasinet

Hvis du er abonnent, kan du også stille et spørgsmål og få personlig rådgivning af redaktionen på Bil Magasinet.

Du må spørge om alt, bare det handler om biler. Vi kan ikke garantere, at vi når alle spørgsmål, men vi lover at vi vil gøre vores bedste for at nå så mange som muilgt. 

Ønsker du ikke at dit spørgsmål eller dit navn kommer i magasinet eller her på bilmagasinet.dk, så lad os det endelig vide. 

Skriv til:
[email protected] 
(Skriv dit abonnementsnummer i emnefeltet). 


Snyd med nummerplader: Skal Bil Magasinet ikke overholde landets love?

Spørgsmål

Hej med jer,

I februar-udgaven har I en spændende artikel omhandlende en Porche 944 og en Audi Quattro der bl.a. bliver prøvekørt på landevejene omkring Roskilde. Det undrer mig derfor en del at kunne konstatere , at nummerpladerne på Audi'en tilhører en Suzuki SX og ikke en Audi. Skal Bilmagasinet ikke overholde landets love som vi andre skal? 

Mvh. Poul Nielsen, Herning. 

Svar

Hej Poul Erik.

Det skal vi, og det gør vi!

Audien er kørt på vores egne prøveplader, som vi er bevilget (efter nogen trovtrækkeri med Skat) til netop dette formål. Vi synes blot det ser grimt ud på billederne. Derfor sætter vi en rigtig nummerplade på i computeren (med programmet Photoshop). 

Hvilken nummerplade det er, er helt tilfældigt. "Pladen" er taget fra et andet billede – ofte fra samme magasin – som passer i vinklen, og nummeret kan vel være lavet om, for at få pladen til at passe på bilen i billedet.

For syv år siden spurgte en politimand om præcis det samme, da han have opdaget en nummerpladen fra en Honda Civic på en Aston Martin. Vi måtte lave en demonstration på computeren af, hvad vi gør, før han troede på os.

Generelt opfatter vi sjældent vores billeder som dokumentation, men som illustration til artiklerne, hvorfor vi gerne manipulerer med dem, for at få dem til at se godt ud.

Mvh. Mikkel Thomsager, chefredaktør

Svar til læser: Sådan vurderer vi bilerne i Bil Magasinet

Spørgsmål:

Hej Bil Magasinet,

Som sædvanlig et dejligt magasin med flotte fotos. Men jer har en bøn eller ønske om, at når i giver stjerner, at de så ikke bare gives på en oplevelse af bilen over få kilometer.

F.eks. så er i og andre journalister ved at falde i svime og den nye Alfa Romeo Giulia. Den leveres selvfølgelig i en flot rød farve til en test mod en Audi A4, der leveres i en noget mere kedelig hvid. Tænk hvis det have være omvendt. Nu vil i selvfølgelig sige, at det ikke har nogen betydning for jeres mening og karakter. Det er selvfølgelig noget sludder. Selvfølgelig påvirker det, at bilen har en lækker farve og masser af ekstraudstyr. Men det er nu ikke min egentlige grund til denne mail. 

Jeg er så gammel, at jeg kan huske Alfa 156. Årets bil og masser af kåringer. Alle synes at det var en fantastisk bil – ja da den var ny. Kører der nogle af dem i dag, næppe. Men der kører derimod masser af gamle Passater, Mondeoer m.v.

Det betyder, at hvis jeg køber en Alfa Romeo Giulia i dag, at jeg så kan forvente en betydelig afskrivningsværdi og et bilen formentlig ikke findes om 10-15 år. Bilen er simpelthen gået til. Det er en konklusion som ikke fremgår nogen steder - der jeres test strækker sig over meget kort tid, men der burde i måske trække på jeres erfaring. Uagtet at den umiddelbart kan noget som i sætter stor pris på, nemlig svinge med røven.

Med venlig hilsen
Henrik Frederiksen

 

Svar:

Hej Henrik

Tak for din mail!

Jeg er glad for, at du sætter pris på magasinet og vores billeder. Det er mig, der står bag testen af den røde Alfa Romeo og den hvide Audi. Og nu skal du høre, hvor jeg står.

Du tager ikke fejl, når du påstår, at Alfa'en har meget udstyr. Det er også nævnt i hovedtekst og billedtekster – og prisen for den eksakte version kan læses på side 43 i det store faktaskema (BM #303). Vi forsøger ikke at holde forhold som disse hemmelige.

Ét sted i teksten tager jeg stilling til Alfa'ens værditab, og det er under feltet "Økonomi" på side 40. Her får den karakter herefter. Som du kan læse, er der både positive og negative betragtninger med i vurderingen.

Udfordringen er, at der er tale om spekulation, hvis jeg skal gå længere. Jeg gætter på, at den vil tabe værdien hurtigere, end Audi'en vil – men jeg kan faktisk ikke være 100 pct. sikker. Det samme er gældende for eventuelle rustproblemer, der endnu ikke har vist sig. Jeg har selv ejet en Alfa Romeo tidligere, og den rustede som bare pokker. Jeg kan dog ikke forsvare, at jeg bygger mit journalistiske arbejde udelukkende op omkring historie og tidligere erfaringer – der skal også være plads til, at forhold ændrer sig. Derfor kan jeg ikke på spekulationer dømme Alfa Romeo Giulia ude på forhånd, før den evt. ruster og taber værdi. 

En brugttest af en Alfa Romeo Giulia, når der er gået nogle år, er bestemt en god idé – men her er tale om en helt anden artikeltype. I testen her tester vi nye biler.

Desuden henvender disse biltyper sig ofte til leasing- og firmabilskunder, og derigennem bliver værditab og rust ikke en udfordring i første omgang.

Mvh. Frederik

Læsere på jagt: Findes bogen om "Årets Biler" ikke længere?

Spørgsmål:

Til Bilmagasinet,

Jeg har en lille desperat forespørgsel.
De sidste 12 år har jeg hver jul købt den nyeste udgave af Årets Biler til min far. Jeg har en gang drillet ham, så han ikke troede, han ikke fik den, og aldrig har jeg set et så skuffet ansigt på min far. Det er årets højdepunkt, og julegaven over dem alle. Nu sidder jeg så og har efterhånden søgt google, saxo og div. boghandler tynd, og jeg kan ikke finde Årets biler 2017.

Kan det virkelig være rigtig?

Jeg håber i kan hjælpe mig. Glædelig jul!

Venlig hilsen
Anne Balle

 

Svar:

Hej Anne,

Tusind tak for din besked. Det er faktisk rigtigt, at du ikke kan finde bogen hos boghandlerne pt. Forlaget Benjamin laver flere bilårbøger, og to af dem har udkommet nogenlunde samtidig op til julehandlen hvert år, Årets Biler og Bil Revyen. I fremtiden vil vores årbøger i stedet udkomme spredt ud over året. Det betyder, at vi lige nu har sendt vores Bil Revyen 2017 på gaden (http://bonniershop.dk/node/47745/form?media=bir-ws&popup=1), men det betyder desværre så, at Årets Biler 2017 faktisk først udkommer i det nye år.

Jeg er selvfølgelig ked af, at du må skuffe din far til jul, men bogen skal nok komme. Han må bare vente lidt endnu. Bil Revyen 2017 er dog en fin bilårbog med mange spændende bilnyheder.

Mvh Anders Richter, Redaktionschef på Bil Magasinet

Læser-spørgsmål: Kan jeg importere en Mustang GT500 direkte fra USA?

Spørgsmål:

Hej Mikkel Thomsager

Jeg kigger efter en Mustang GT500 2014 Model som jeg oensker at importere direkte fra USA. Jeg ville hoere, om I har nogen viden/erfaring omkring dette, da jeg vil sikre mig, at bilen ikke har et problem med at kunne synes og indregistreres, naar den kommer til Danmark.

Jeg har mailet Ford Danmark direkte og har modtaget folgende besvarelse, men ved nu ikke hvordan jeg kommer videre herfra.

”Da sådan en bil aldrig er blevet Ford importør godkendt i nogle EU- lande, kan vi desværre ikke være behjælpelige med at få den registreret i DK.

For at forsøge at få en ikke EU-godkendt bil registreret i DK, skal der bruges en Dataerklæring, som i udfyldt stand skal fremvises i en synsvirksomhed, men det er som sagt ikke noget vi kan hjælpe med.”

Bilen jeg vil importere er en Mustang Shelby GT500 Coupe 2013/2014 model, saa jeg haaber, du kan hjaelpe mig med at komme videre.

Med venlig hilsen,
Jacob P. Joergensen

 

Svar: 

Hej Jacob, 

Det er ikke uden grund, at den danske importør ikke kan hjælpe dig, for det er faktisk ikke så nemt. Det er to større problemer:

Den første handler om luftforurening. Her er der et alternativ til EU-regler, nemlig hvis den opfylder de skrappe Californiske krav. Så her må man sørge for at få en variant, der er godkendt til Californien.

Det andet handler om støj. De amerikanske biler må støje for meget. En ganske almindelig Ford Mustang 5.0 GT støjer 4 dB for meget i den amerikanske variant. Der skal særlig udstødning og dæk på til det europæiske marked. Hvordan man gør det – og ikke mindst efterfølgende får det godkendt – er svært at sige. 

Det virker derfor umiddelbart som en meget vanskelig opgave. Beklager. 

Bedste hilsner,
Mikkel Thomsager, chefredaktør på Bil Magasinet

Læserspørgsmål: Skal jeg købe min drømmebil nu eller vente på lavere afgift?

Der har den seneste periode floreret vedholdende rygter om en mulig afgiftsnedsættelse i stil med den, vi oplevede for et års tid siden. Det har resulteret i følgende spørgsmål...

Læserspørgsmål:

I dag skal jeg tage stilling til købet af en BMW 335i årgang 2006, der har kørt 134.000. Den er udbudt til 249.000. Bilen er i fin stand. Hvor meget vil det i teorien falde ved en afgiftsnedsættelse til 105%?

Jeg kan nok forhandle prisen 5-10.000 ned. Er det en fair pris? Den er rimeligt udstyret med læder, soltag, vinterhjul, træk plus et par andre småting.

Håber, at du kan oplyse mig. Overvejer om jeg skal leje en bil i stedet og afvente nærmere – selvom en BMW 335i er min drømmebil, nu når M3'ere med V8 stadig er for eksotisk til min biløkonomi.

Venlig hilsen Rune

Svar:

Fredag den 28. oktober blev rygtet om en afgiftsnedsættelse sat i søen, da revisionsfirmaet KPMG udsendte en meddelelse, hvori man forudså, at registreringsafgiften over skala-knækket ville bliver fjernet. Dermed ville afgiften blive reduceret til 105 procent fra de nuværende 150 procent. Reelt gælder de 150 procent først fra 82.800 kr. som udgør skalaknækket. Biler til en produktionspris under 82.800 betaler faktisk kun 105 procent i afgift.  

Hvor KPMG havde det tankesæt fra, henstår i det uvisse, men det var formentlig mere ønske-tænkning end realiteter. I hvert fald resulterede meddelelsen i hele to ministerielle tweets dagen efter, idet både Skatteministeriet og Finansministeriet lørdag morgen afkræftede ethvert kendskab til en afgiftsnedsættelse via Twitter. En sådan ministeriel udmelding er usædvanlig.

KPMG's meddelelse var dog nok til, at dele af autobranchen reagerede, og der blev faktisk registreret et fald i antallet af nybilsregistreringer fredag og mandag, ligesom vi har kendskab til i hvert fald ét firma, der afmeldte 20 biler mandag morgen. I sidste ende slog nybilsalget for oktober dog igen rekord.

Så er der noget om det?

Ikke så vidt vi ved.

Grundlæggende ønsker hverken bilbranchen eller Staten rygter om afgiftsnedsættelser, fordi det forstyrrer markedet og dermed indtægterne for begge parter. Så under alle omstændigheder vil alle interessenter gøre hvad de kan for at holde det hemmeligt – ikke mindst for pressen. Det er dog svært, og i forbindelse med sidste års nedsættelser hørte vi om det på Bil Magasinets redaktion fra en måned før forslaget blev offentliggjort den 8. oktober. I første omgang troede vi ikke på det, men fra knap en uge før, det blev offentliggjort, var rygtet så stærkt, at armene var på vej op.

Denne gang har vi intet hørt.

Som bekendt var det partiet Liberal Alliance, der fik afgiftsnedsættelsen gennemført som en del af finanslovsforliget sidste år. I år synes LA i højere grad at fokusere på topskatten. Logisk set ville det give mening, hvis partiet gik efter at skaffe sig opmærksom på en anden mærkesag, end sidste gang. Politisk set virker det usmart at gå efter at få registreringsafgiften reduceret to år i træk. 

Derfor: Vi har ikke hørt, at noget skulle være på vej, og det virker heller ikke sandsynligt.

Til gengæld kører der i øjeblikket en forhandling om et særtilskud til nye elbiler.

I forbindelse med vedtagelsen af afgiftsnedsættelsen sidste år, blev der som bekendt lagt afgift på dyre elbiler. Da lovforslaget blev fremsat den 8. oktober, lå det fast, at elbiler, der var bestilt inden denne dato, kunne afgiftsberigtiget efter de gamle regler. Det var en del Tesla X-ejere, der da havde skrevet under på købskontrakter, rigtig glade for. Siden blev disse købskontrakter underkendt som gældende for afgiftsberegningen, hvorfor Tesla X-ejere ikke slap for den nye afgift.

Skatteministeriet har beregnet, at dette har givet Staten en besparelse på 40 millioner kr., og disse penge vil et flertal i Folketinget give tilbage til elbilerne som en slags kompensation for, at el-bilsalget blev slukket med de nye afgifter fra 1. januar i år. Vi har hørt, at der kunne bliver tale om en et engangstilskud på op til 40.000 kr. på 1.000 nye elbiler.

I virkeligheden et højst besynderligt tankesæt, som man passende kunne gennemføre i hele afgiftssystemet, idet statens indtægt på registreringsafgiften er steget, efter at afgiften blev sat ned i 2016 (se artikel her). Men det sker nok heller ikke. Forhandlingerne om elbilrabatten har da også stået på i nogen tid, og endnu ligger intet fast.

Mvh. Mikkel Thomsager, chefredaktør på Bil Magasinet

Læser i dilemma: Gammel tysk prestige eller moderne japansk udstyrsstykke

Spørgsmål

Kære Bilmagasin

Tak for et fantastisk blad. Jeg er abonnent på bilmagasinet og håber I vil kunne give mig et objektiv og professionel svar på følgende dilemma. Det er faktisk et spørgsmål, som jeg har søgt svar på i rigtig lang tid, uden at kunne finde nogle test, som kunne hjælpe mig videre.

Jeg er en meget bilglad mand, og skifter bil hvert andet/ tredje år. Min nye bil skal altid være en tand bedre end den forrige. Jeg kører i dag en Golf 6 1,4 tsi, som jeg er utrolig glad for. Jeg har gennem længere tids prøvekørsler fundet ud af, at der skal meget til for at trumfe den. Men nu er valget altså faldet på en Mercedes c-class eller 3- serie fra BMW fra 2010/ 2011… troede jeg i hvert fald.

Mercedes og BMW fra 2010 starter ved ca 250.000 kr. For de samme penge kan jeg få en ny eller næsten ny bil, som Golf 7, Mazda 3 eller endda Mazda 6.

Så her er mit dilemma og spørgsmål: Kører en 6 år gammel Mercedes egentlig stadig bedre end en tilsvarende ny bil, som eksempelvis Golf 7 eller Mazda 3 ( Endda muligt i top versionen). Vil en 6 år gammel Mercedes eller BMW kunne matche en ny bil i en eventuel duel/ biltest… og er sådan en test nogensinde blevet lavet? Så måske et enkelt spørgsmål, men sikkert et svært svar: Får jeg mest ud af at købe en nyere bil i stedet for en ældre prestigebil?

Bedste Hilsener

Eskild Knudsen

 

Svar

Hi Eskild.

Det er et super spørgsmål, som alle på redaktionen kun har ét svar på: Køb de ældre BMW eller Mercedes. Hvis de er i god stand, så giver de større køreglæde.

Men! Der er mange forhold at tage højde for. Dynamik og ren styreglæde er en ting, men nye biler udvikler sig utroligt hurtigt, så de vil typisk give dig mere udstyr - ikke mindst i sikkerhedsudstyr. Vi er helt med på de begejstring for Golf og Mazda6, og sidste ende er der kun et at gøre: Find de biler, du tror på, og prøv dem.

Mikkel Thomsager, chefredaktør på Bil Magasinet