Seat Blog

Annonce:

Velkommen til Bil Magasinets Seat Blog.

Sociedad Española de Automóviles de Turismo, forkortet S.E.A.T., som siden blot blev Seat, blev etableret da den spanske stat besluttede at støtte op om en stribe private virksomheders initiativ til en spansk bilproduktion. S.E.A.T. blev etableret den 9. maj 1950, efter at der var indgået en kontrakt om licensproduktion af biler.

Med Seat Blog går Bil Magasinet i detaljen med Seat i samarbejde med mærket selv. Med udgangspunkt i nutiden graver vi flere gange om måneden i fortiden. Seat Blog er sponseret af Seat, men produceret af Bil Magasinets redaktion. 
Se mere på www.seat.dk


Seat Leon ST vil generobre Nürburgring

Seat Leon Cupra ST

At Seat har været indehaver af rekorden for den hurtigste stationcar rundt på Nürburgring, har uden tvivl betydet en hel del. Med en 280-hestes Cupra ST med forhjulstræk lykkedes det Seat at komme rundt på 7:58.1 min, hvilket i sig selv var vildt imponernede. Men så kom Mercedes-AMG E 63 S, der med sine 612 hk har over dobbelt så mange kræfter og firehjulstræk. Det betød, at den kunne barbere 13 sekunder af Seat’ens rekord. Den kom rundt på 7:45.19 min.

Men som en anden spansk hidsigprop, vil Seat ikke bare ligge sig ned og have ondt af sig selv. Nej, de vil i stedet sadle lidt om. Ifølge Seat’s marketingschef, Wayne Griffiths, er udgangspunktet stadig en Leon stationcar, men kræfterne er skruet op til 335 hk fra den 2-liters turbomotor, og som AMG’en får den firehjulstræk, udstødningen er lånt fra en ekstern tuner, ABT. Der er basalt set tale om en stationcar-udgave af den nyligt lancerede Seat Leon Cupra R, som kun bliver produceret i 400 eksemplarer og har 310 hk.

Det kan umiddelbart virke som et umuligt projekt, eftersom AMG’en stadig har næsten dobbelt så mange kræfter. Men kigger man på vægten, er der måske en smule håb tilbage. For AMG’en vejer 2.070 kg, mens den lille Leon stationcar ”kun” vejer 1.545 kg. Det er vel at mærke for en standard Leon ST Cupra. Vi kender desværre ikke den præcise vægt for den opgraderede udgave, men den bliver næppe tungere. Det vides heller ikke, hvornår de har planer om at udføre et rekordforsøg på ”Ringen”.

 

Bookmakerne tror på Seat-sejr til Årets bil 2018

Seat Arona er blandt de seks finalister, som er med i opløbet om titlen som Året Bil 2018. Nogle af landets bookmakere har offentliggjort hvilke odds de har sat på de seks finalister, og her ligger Seat i front.

Bet-sitet NordicBet har sat sine odds således, at de har Seat Arona som favorit med et odds på 2,30. Lige i hælene kommer VW Polo 2,50, Ford Fiesta giver pengene 5,0 gange igen. Opel Insignia er ifølge Nordic Bet den mindst sandsynlige til at vinde titlen – her får du pengene 15 gange igen, hvis den vinder Årets Bil 2018.

”Både Seat Arona og VW Polo besidder kombinationen af stærke køreegenskaber og overkommelig økonomi, som historisk set er helt afgørende i kåringen af Årets Bil. Derudover klarer Volkswagen-koncernen, som står bag begge biler, sig generelt rigtig stærkt i den danske kåring”, siger NordicBets pressechef Thomas Holm og fortsætter:

”Vi har Arona som svag favorit foran Polo, fordi de såkaldte crossover-modeller har stor medvind i markedet i øjeblikket. Vi tror, det bliver udslagsgivende, når juryen skal afgive deres stemmer.”

Kåringen af Årets Bil 2018 finder sted torsdag 30. november.

Sidste år spåede bookmakerne også, at det ville være Peugeot 3008, som ville løbe med sejren og havde sat et lavt odds på 1,75, hvilket også viste sig at holde stik, da det var Peugeot 3008 som vandt.

Se Anders Richters video af Seat Arona herunder: 

Har Seat skabt et samlerobjekt?

Med al respekt for Seat, så er det ikke lige bilmærket, man forbinder med samlerbiler fremstillet i et begrænset antal med investeringspotentiale. Men noget kunne tyde på, at Seat forsøger at ændre lidt på den opfattelse.

Opskriften er i og for sig enkel: Byg en eftertragtet super-GTI, som folk gerne vil have fingrene i, og fremstil den i et begrænset antal – helt præcist 799 eksemplarer.

Det er første gang, at Seat nogensinde har produceret en gadebil i et begrænset antal. Inspirationen kommer uden tvivl fra søsterbilen, Volkswagen Golf GTI Clubsport S, som er produceret i 400 eksemplarer.

Udstyret med en 2-liters turbomotor yder den nye Cupra R 310 hestekræfter, hver og én sendes direkte til forhjulene via en 6-trins manuel gearkasse, hvilket er den eneste gearkasse, du kan få den med.

For at tøjle de mange kræfter på forhjulene, er Cupra R udstyret med et lækkert mekanisk spærredifferentiale, som altid søger for at sende kræfterne derhen, hvor der er brug for det.

Folkene hos Seat har ikke kun arbejdet med det mekaniske, de har også foretaget flere kosmetiske ændringer. Den har fået større luftindtag og flere diskrete kulfiber-detaljer, som inkluderer frontspoiler og en diffuser bagpå.

Den nye Seat Leon Cupra R er mekanisk set identisk med den yderst eftertragtede VW Golf GTI Clubsport S, men indvendig er den ikke ligeså hårdkogt. I modsætningen til Golf’en, har Leon Cupra S bagsæder, så der er plads til hele familien.

Om det bliver en god investering eller ej, er svært at sige på forhånd, men kigger man på VW Golf GTI Clubsport S, står flere af dem allerede til salg for mere end nyprisen. Basisprisen i Tyskland var 38.000 euro for GTI’en og allerede nu, er flere af disse til salg til priser op imod 60.000 Euro. Om historien gentager sig med Seat Leon Cupra R, kan kun tiden vise.  

Hvad betyder Seat’s FR-betegnelse egentlig?

Seat har efterhånden et ret omfattende modelprogram, som starter fra Mii, Ibiza, Leon, Toledo, Arona, Ateca og Alhambra. Til disse overordnede modelbetegnelser knytter der sig ofte et lille efternavn, som fortæller noget om den specifikke model. Seat har siden starten af år 2000 benyttet betegnelsen ”FR”, til mærkets sportslige modeller. Forkortelsen står for Formula Racing. Seat Leon var den første model, der fik efternavnet ”FR”. Dengang var Leon udstyret med en 1,8-liters turbomotor med 180 hk, hvilket grundlæggende set var samme motor, der lå i datidens Volkswagen GTI. Sidenhen er FR-betegnelsen også blevet brugt til en sportslig udstyrslinje. Det ses for eksempel på den nye Seat Ibiza, der også kan fås i FR-trim, som er koblet sammen med forskellige motorer. Det er derfor muligt at få en ”FR” med en 95-hestes TSI-motor eller den kraftigere og helt nye 150 hestes TSI Evo.

Vælger du FR-udstyrsniveauet i den nye Seat Ibiza, får du blandt andet en sportsundervogn, 17” alufælge, sportsæder med forbedret støtte. Den kommer også udstyret med et læderrat samt lædergearknop.

Hvor FR-betegnelsen før i tiden var forbeholdt biler med kraftigere motorer, har det i højere grad udviklet sig til at blive brugt som en udstyrsvariant, som er mere sportslig.

Den hedder Ibiza, men det er en MQB A0

MQB-platformen, som bruges i Seat Leon

Seat har introduceret en helt ny Ibiza, og det er ikke bare en helt ny model. Under metallet gemmer bilen også på en helt ny grundlæggende teknik.

I bilbranchen kalder man det for ”platformen”, og den udgøres af usynlige teknik-moduler, som kan genbruges i mange biler og biltyper, som kan se helt forskelllige ud.

Seat har nydt godt af platforme fra koncernens andre mærker i mange år. Med den nye Ibiza er det til gengæld Seat, der får lov til at præsenterer en helt nyt platform, som det første mærke i koncernen.

MQB A0 er det kryptiske navn. MQB er en forkortelse for ”Modularer QuerBaukasten”, som er tysk for noget der kan oversættes til ”Modulær Tværstilt Teknik”. MQB-platformen bruges I Seat Leon.

Tilnavnet “A0” betyder, at platformen fra Leon er videreudviklet til brug I en mindre biltype, og det er denne platform, der har verdenspremiere i Ibiza.

Senere vil den blive brugt i andre bilmodeller fra koncernen, og den første bilmodel, der også for glæde af MQB A0, er den nye VW Polo, der ventes senere i år.

Begrebet ”platform” skal ikke forstås bogstaveligt, sådan som det er illustreret med biledet herover.

”Platform” er blot et udtryk for, hvordan forskellige elementer og moduler i bilen fungerer sammen. Det gælder alt fra hjulophæng til motorer og elektronik.

En platform definerer også det grundlæggende layoutet af bilens betjening i kabinen, så platformen fungerer som en ramme, inden for hvilken designerne kan arbejde.

Hvordan bilerne ser ude forholder platformen sig til gengæld ikke til. Her har designerne frie rammer.

En gearkasse hvert 27. sekund

Seat producerer over 400.000 biler om årets i Barcelona, men det spanske bilmærke producerer faktisk mange flere gearkasser.

Seat er jo en del af VW-koncernen, og Seat producerer gearkasser til næsten hele VW-familien. Det bliver til mere end 650.000 gearkasser om året. 

Gearkasserne produceres på fabrikken i El Prat de Llobregat, som er den ene af Seats to store fabrikker i Barcelona, og den er specialiseret til at producere koncernens nye 6-trins menaulle gearkasse, som blandt andet bruges i VW Golf, Passat og også hos Audi og Skoda.

Gearkassens hus er støbt i aluminium, og Seat burger over 15.000 tons aluminium om året til produktionen, som sender en ny gearkasse ud hver 27. sekund. i 2016 blev det til 661.000 gearkasser. I 2019 forventer Seat at produktionen er steget til 800.000 gearkasser om året.

Hver gearkasse består af 176 dele, som bearbejdes og samles af i alt 500 forskellige maskiner og robotter.

Herunder kan du se en sjov time laps film af, hvordan en gearkasse kommer til verden hos Seat.