Seat Blog

Annonce:

Velkommen til Bil Magasinets Seat Blog.

Sociedad Española de Automóviles de Turismo, forkortet S.E.A.T., som siden blot blev Seat, blev etableret da den spanske stat besluttede at støtte op om en stribe private virksomheders initiativ til en spansk bilproduktion. S.E.A.T. blev etableret den 9. maj 1950, efter at der var indgået en kontrakt om licensproduktion af biler.

Med Seat Blog går Bil Magasinet i detaljen med Seat i samarbejde med mærket selv. Med udgangspunkt i nutiden graver vi flere gange om måneden i fortiden. Seat Blog er sponseret af Seat, men produceret af Bil Magasinets redaktion. 
Se mere på www.seat.dk


Hvad betyder Seat’s FR-betegnelse egentlig?

Seat har efterhånden et ret omfattende modelprogram, som starter fra Mii, Ibiza, Leon, Toledo, Arona, Ateca og Alhambra. Til disse overordnede modelbetegnelser knytter der sig ofte et lille efternavn, som fortæller noget om den specifikke model. Seat har siden starten af år 2000 benyttet betegnelsen ”FR”, til mærkets sportslige modeller. Forkortelsen står for Formula Racing. Seat Leon var den første model, der fik efternavnet ”FR”. Dengang var Leon udstyret med en 1,8-liters turbomotor med 180 hk, hvilket grundlæggende set var samme motor, der lå i datidens Volkswagen GTI. Sidenhen er FR-betegnelsen også blevet brugt til en sportslig udstyrslinje. Det ses for eksempel på den nye Seat Ibiza, der også kan fås i FR-trim, som er koblet sammen med forskellige motorer. Det er derfor muligt at få en ”FR” med en 95-hestes TSI-motor eller den kraftigere og helt nye 150 hestes TSI Evo.

Vælger du FR-udstyrsniveauet i den nye Seat Ibiza, får du blandt andet en sportsundervogn, 17” alufælge, sportsæder med forbedret støtte. Den kommer også udstyret med et læderrat samt lædergearknop.

Hvor FR-betegnelsen før i tiden var forbeholdt biler med kraftigere motorer, har det i højere grad udviklet sig til at blive brugt som en udstyrsvariant, som er mere sportslig.

Den hedder Ibiza, men det er en MQB A0

MQB-platformen, som bruges i Seat Leon

Seat har introduceret en helt ny Ibiza, og det er ikke bare en helt ny model. Under metallet gemmer bilen også på en helt ny grundlæggende teknik.

I bilbranchen kalder man det for ”platformen”, og den udgøres af usynlige teknik-moduler, som kan genbruges i mange biler og biltyper, som kan se helt forskelllige ud.

Seat har nydt godt af platforme fra koncernens andre mærker i mange år. Med den nye Ibiza er det til gengæld Seat, der får lov til at præsenterer en helt nyt platform, som det første mærke i koncernen.

MQB A0 er det kryptiske navn. MQB er en forkortelse for ”Modularer QuerBaukasten”, som er tysk for noget der kan oversættes til ”Modulær Tværstilt Teknik”. MQB-platformen bruges I Seat Leon.

Tilnavnet “A0” betyder, at platformen fra Leon er videreudviklet til brug I en mindre biltype, og det er denne platform, der har verdenspremiere i Ibiza.

Senere vil den blive brugt i andre bilmodeller fra koncernen, og den første bilmodel, der også for glæde af MQB A0, er den nye VW Polo, der ventes senere i år.

Begrebet ”platform” skal ikke forstås bogstaveligt, sådan som det er illustreret med biledet herover.

”Platform” er blot et udtryk for, hvordan forskellige elementer og moduler i bilen fungerer sammen. Det gælder alt fra hjulophæng til motorer og elektronik.

En platform definerer også det grundlæggende layoutet af bilens betjening i kabinen, så platformen fungerer som en ramme, inden for hvilken designerne kan arbejde.

Hvordan bilerne ser ude forholder platformen sig til gengæld ikke til. Her har designerne frie rammer.

En gearkasse hvert 27. sekund

Seat producerer over 400.000 biler om årets i Barcelona, men det spanske bilmærke producerer faktisk mange flere gearkasser.

Seat er jo en del af VW-koncernen, og Seat producerer gearkasser til næsten hele VW-familien. Det bliver til mere end 650.000 gearkasser om året. 

Gearkasserne produceres på fabrikken i El Prat de Llobregat, som er den ene af Seats to store fabrikker i Barcelona, og den er specialiseret til at producere koncernens nye 6-trins menaulle gearkasse, som blandt andet bruges i VW Golf, Passat og også hos Audi og Skoda.

Gearkassens hus er støbt i aluminium, og Seat burger over 15.000 tons aluminium om året til produktionen, som sender en ny gearkasse ud hver 27. sekund. i 2016 blev det til 661.000 gearkasser. I 2019 forventer Seat at produktionen er steget til 800.000 gearkasser om året.

Hver gearkasse består af 176 dele, som bearbejdes og samles af i alt 500 forskellige maskiner og robotter.

Herunder kan du se en sjov time laps film af, hvordan en gearkasse kommer til verden hos Seat.

Tilbage til rally-rødderne med den spanske Abarth

A. Hansen

Det blev til en 3.-plads, da den spanske MC-racerkører Salvador Canellas i 1977 besluttede sig for at at prøve rally i en Seat. Vel at mærke en 3.-plads i Rally Monte Carlo.

Catalaneren var da allerede en kendt racerkører i Spanien, hvor han gjorde sig på motorcykel i mange klasser fra 1968 og frem. Måske fandt han de tohjulede for farlige, da han i 1977 besluttede sig for at prøve rally.

Da han skulle finde en passende bil til forsøget, valgte han naturligvis Spaniens eget bilmærke, Seat. Resultatet blev en heftig, tunet Seat 124, som benyttede en del af den teknik, som siden fandt vej til Fiats Abarth-modeller.

Basis for bilen var en Seat 124 med en motor på 1.430 cm3, men Canellas fik motoren boret op til 1.800 cm3.

Den tilhørende tuning minder om den, som Fiat benyttede på Fiat 131 Abarth, men det 16-vetilede topstykke kom til Fiat senere, så Seat-folkene var først ude med løsningen. Som i flere andre motorsports-projekter omkring Seat-mærket, blev initiativet taget af private, men fabrikken bidrog og bakkedeop med asistance og dele.

Totalrenoveret opvisningsbil

Resultatet blev en potent, velkørende og højtlydende rallybil, der som nævnt gjorde en rigtig god figur i hænderne på Salvador Canellas i 1977, men den kørte ikke året efter.

Bilen har været i Seat-fabrikkens ejerskab i mange år, men med henblik på dette års Monte Carlo Historique, der fandt sted i januar, blev bilen totalrenoveret og genopbygget, af Seats historiske afdeling (billedet herover), som er kustoder for en større samling af Seats historieske biler, så den flunklende flotte, orange Seat 124 Rally kunne sættes ind som opvisningbil.

Se den live herunder.

Fra tegning til produktion: Her er tallene bag Seat's bilproduktion

Martorell-fabrikken nær Barcelona i Spanien danner grundlaget for langt størstedelen af den spanske bilproduktion. Den dækker et areal på over 2,8 millioner kvadratmeter, hvilket svarer til 400 fodboldbaner, og fabrikken producerer ca. 400.000 biler om året. Men der er andre mindst lige så imponerende tal i spil, når man dykker ned i produktionen af en bil.

Der går som regel ca. fire år fra det første koncept, og til en reel bil produceres, men alle nye modeller begynder på præcis den samme måde; med blyant og papir. Indtil designeren lægger sig fast på det endelige design, tegnes der ofte over 1.000 skitser. Hos Seat's tekniske center bliver tegningerne til 3D-elementer i form af lermodeller, som kræver over 5.000 kg ler at forme.

Det tager tre års intenst arbejde at skabe en ny farve, og på Martorell-fabrikken anvendes der i alt 6,4 millioner liter lak om året, hvilket er nok til at male Eiffeltårnet 100 gange. På det tekniske center er der ansat over 900 ingeniører, som udvikler modellerne og udfører over 55.000 simuleringer om året med fokus på sikkerhed og komfort i bilerne.

Før en ny model kommer til salg, tester ca. 50 ingeniører prototyperne ved at køre dem helt til grænsen i forbindelse med over 1.200.000 kilometers sommer- og vintertestkørsler i ørkener og på isbelagte veje.

På værkstederne er over 2.000 robotter beskæftiget med at samle de over 3.000 dele, som udgør en bil. Ved afslutningen af processen bliver 80 procent af produktionen eksporteret til de 75 lande, som Seat opererer i.

Nøgletal i produktionen 

  • Årligt vandforbrug: 1.282.000 m3
  • Årligt elforbrug: 260 GWh
  • Daglig produktion: Ca. 2.000 biler
  • Antal robotter: Mere end 2.000 stk
  • Produktionshastighed: 1 bil for hver 40. sekund
  • Intern transport forgår via 10,5 km jernbane og 25 km veje

Seat's første tyske forbindelse

Seat 1200 blev bygget 19.332 eksemplarer fra 1975 til 81.

Alle moderne Seat-modeller bygger på teknik, som kendes fra VW-koncernen, og Seat har været tæt forbundet til VW-koncernen siden 1982.

Men også tidligere har Seat benyttet sig af tyske forbindelser. Det skete, da Seat introducerede sin første bil tegnet helt til den spanske fabrik. Seat 1200 Sport hed bilen, som blev introduceret i 1975.

Efter mange år med pruduktion af Fiat-modeller ville Seat gerne prøve selv i midten af 70'erne. For ikke at starte helt fra bunden, ledte fabrikken efter et brugbart karrosseri, og de faldt over en konceptbil fra NSU, præsenteret på biludstillingen i Torino i 1970.

NSU Negal hed konceptmodellen, som var en nydelig, kantet, coupé-agtig bil, som NSU havde planer om at producere. Men året forinden var mærket blevet overtaget af VW, som besluttede helt at droppe NSU-mærket, og således også Negal-modellen.

I stedet købte Seat alle rettigheder til modellen, som var tegnet af den relativt ukendte og uafhænginge italienske bildesigner Aldo Sessano, der er mest kendt for at stå bag linjerne på Mitsubishi Lancer fra 1979.

Frontmotor og firehjulstræk

Teknikken blev dog kraftigt revideret i forhold til konceptbilen. Oprindeligt var NSU Negal en bil med motoren bag og baghjulstræk. Seat konverterede den til frontmotor og forhjulstræk og genbrugte desuden meget af teknikken, herunder motorerne, fra Fiat-tiden. Ligheden med den tyske konceptbil er dog ikke til at tage fejl af.

Seat 1200 Sport blev introduceret i 1975. Den var fra starten kun tiltænkt det spanske hjemmemarked, og eksporten var lille, hvorfor modellen ikke er kendt udenfor Spanien. Ikke desto mindre er det en nydelig lille 2+2, som det hedder, når bagsæderne er separate og små.

Der blev produceret i alt 19.332 eksemplarer af bilen fra 1975 til 81.