Seat Blog

Annonce:

Velkommen til Bil Magasinets Seat Blog.

Sociedad Española de Automóviles de Turismo, forkortet S.E.A.T., som siden blot blev Seat, blev etableret da den spanske stat besluttede at støtte op om en stribe private virksomheders initiativ til en spansk bilproduktion. S.E.A.T. blev etableret den 9. maj 1950, efter at der var indgået en kontrakt om licensproduktion af biler.

Med Seat Blog går Bil Magasinet i detaljen med Seat i samarbejde med mærket selv. Med udgangspunkt i nutiden graver vi flere gange om måneden i fortiden. Seat Blog er sponseret af Seat, men produceret af Bil Magasinets redaktion. 
Se mere på www.seat.dk


Da paven var for bred til Camp Nou

Seat Panda som pavebil

I november 1982 var Pave John Paul II på officielt besøg i Spanien. Det var et stort anlagt besøg, hvor han kom næsten hele landet rundt over 10 dage. Til formålet var der bygget for en særlig pave-bil af den slags, hvor Paven kan stå op og hilse på folket. I dette tilfældet var der tale om en ombygget og forlænget Range Rover i hvid med en imposant Roll-Royce-agtig grill.

Et af højdepunkterne ved Pavens besøg var en messe for 121.000 personer på det beørmte fodboldstadion Camp Nou, hvor FC Barcelona har hjemmebane.

Bare tre uger før arrangementet gik det imidlertid op for arrangørerne, at den store Range Rover-pavebil var for bred til at komme ind af det gamle stadions porte. Arrangørerne henvendte sig til Seat, som har hovedkontor i Barcelona, og her var man klar med en løsning. Fabrikkens Seat Panda var smal nok til at komme ind ad portene. Så handlede det bare om at få gjort den lille bil en pave værdig.

I løbet af to uger fik fabrikkens håndværkere ombygget en Seat Panda med ståplads bag forsæderne, lettere adgang via fordørene og særlige håndtag, som Paven kunne holde fast i, når bilen kørte, og bilen var klar til pavens entre på det nok så hellige stadion.

Den helt specielle Seat har ikke været i brug siden. Den har hjemme i Seat-fabrikken eget museum som er ganske omfattende, men det er ikke offientligt tilgængeligt.

Styr på sikkerheden: Derfor får Seat's familie-SUV topkarakter

Da den nye Seat Ateca i år blev crashtestet af Euro NCAP, scorede den de maksimale 5 stjerner. Men hvordan får man topkarakter i sikkerhed? Vi har kigget nærmere på den nye SUV's præstationer.

Voksensikkerhed på 93 pct.

Forsæderne i Seat Ateca byder på næsten fejlfri beskyttelse af føreren og voksne passagerer. Således får alle kropsdele på forsædepassagerer bedst mulige rating; "god", og det er omtrent samme historie for personen bag rattet, hvis brystregion dog må nøjes med næsthøjeste rating; "tilstrækkelig".

En kun delvis udløsning af en gardinairbag i én test, gav pointstraf i alle sidekollisioner. På trods af det fik størstedelen af både fører og passagers kropsdele højste "god"-rating, og ingen lemmer blev mærket værre end "tilstrækkelig" i hverken sidekollisionen med pæl eller med køretøj.

Chancen for at undgå piskesmæld ved kollision bagfra er for både fører og passager i bedste kategori. Det eneste svage punkt for voksne i den nye Seat Ateca er på bagsædet, hvor alle andre områder på kroppen end brystet får den højest rating, mens brystregionen for voksne bagsædet må nøjes med middelmådig beskyttelse.

Næsten ingen svage punkter for børn

Den rummelige Seat Ateca vil for mange være en oplagt familiebil. Derfor er det betryggende, at både den testdukke, der simulerer en 10-årig, og den, der simulerer en 6-årig i autostol, stort set kun får topkarakterer.

Ved både kollisioner fra siden viste begge testdukker "god" beskyttelse for alle kropsdele. Det samme gjorde sig stort set gældende ved frontale kollisioner, med undtagelse af en "tilstrækkelig" beskyttelse af den 10-åriges nakkeregioner og middelmådig beskyttelse af den 6-åriges brystområde.

Smarte systemer hjælper fodgængere

Seat Ateca kommer med adskillige funktioner, der skal hjælpe føreren, som fartpilot og -begrænser, selealarm og vognbaneassistent. Disse systemer har også en sikkerhedsmæssig funktion, hvorfor Euro NCAP også lader dem indgå som del af testen. Vognbaneassistent er dog ekstraudstyr og var ikke monteret på testbilen, hvilket trækker lidt ned i resultatet. Derudover fungerede samtlige systemer efter hensigten og bestod testene.

Seat Ateca er en SUV – en biltype der notorisk er hårde ved fodgængere på grund af deres høje front. Med det in mente klarer den spanske crossover sig rigtig flot med gode og tilfredsstillende resultater på både front og størstedelen af motorhjelmen. Den største risiko findes ved bilens A-stolper, der i testen får en dårlig rating.

Et afgørende element i fodgængersikkerhed er det automatiske nødbremsesystem. I Seat Ateca fungerede systemet efter hensigten og fik højeste rating i alle tests.

Du kan se Seat Ateca bremse for fodgængere af sig selv i videoen herunder, hvor du også kan se alle andre tests udført!

 

Tre imponerende generationer af Seat Leon Cupra

Seat Leon Cupra har altid været en stærk konkurrent i GTI-klassen. Vi tager her et kig på tre generationer, som har sat sine spor allerede.

Seat Leon Cupra Mk.I (1999 - 2005)

Tilbage i 1999 kom den første Seat Leon Cupra. Udstyret med en 1,8-liters turbomotor lånt fra datidens VW Golf GTI ydede den 180 hk. I 2002 kom så en opdateret version med 210 hk samt en Cupra R med 225 hk, som tog udgangspunkt i Audi S3’erens motor.

Den styrede imponerende godt og havde lidt flere kræfter end Golf GTI’en på samme tidspunkt. Tendenserne i markedet peger på, at specielt den lidt kraftigere Cupra R er en potentiel klassiker, som kan betales for penge.

Endnu mere sjælden er VR6-versionen med firehjulstræk. Det var ikke alle markeder, som fik adgang til denne bil, men den kom til Danmark. Den brugte igen VW’s lækre VR6-motor og firehjulstræk. Men underlig nok var det ikke den hurtigste af de forskellige versioner. Den havde “kun” 205 hk og vejede takket være VR6-motoren og firehjulstrækket en del mere.

Da den blev lanceret, kunne Cupra kun fås i sort, gul og rød. De tre farver, som helt og delvist indgår i det spanske og tyske flag. Cupra står i øvrigt for Cup Racer.

Seat Leon Cupra + R (2006 - 2011)

Da den næste Seat Leon Cupra blev præsenteret, var det med heftige 240 hk og i et nyt strømlinet og mere moderne design. Samtidig kunne den fås på gule plader, hvilket gjorde den en del billigere og nemmere at opnå for almindelige danskerer. Den blev derfor et hit fra begyndelsen af, da Seat introducerede den på det danske marked i 2006.

Året efter kom traditionen tro en endnu hidsigere Cupra R. Den byggede på samme 2-liters TSFI-motor, som også fandtes i Audi S3. Men i stedet for at benytte firehjulstræk røg alle kræfterne ned i asfalten via forhjulene. På trods af det, var den i stand til at klare 0-100 km/t på 6,2 sek.

Seat Leon Cupra ST (2012 - )

Der er en ny konge på Nürburgring - i hvert fald når det gælder forhjulstrukne stationscars. Med en omgangstid på 7 minutter og 58 sekunder har den nye Seat Leon ST Cupra nemlig slået den hidtige rekord på 8 minutter og 7 sekunder, som blev sat af en Renaultsport Megane Trophy.

Tiden giver desuden Cupraen en placering foran biler som Audi R8 Coupe, der har klaret omgangen i "Det Grønne Helvede" på 8 minutter og 4 sekunder, ligesom den også er hurtigere end Nissan Skyline R33 GT-R, der har en officiel Ring-tid på 7 minutter og 59 sekunder.

I et kort øjeblik havde Seat Leon ST Cupra også rekorden som den hurtigste serieproducerede bil med forhjulstræk, men den blev efterfølgende nappet af en Megane Renaultsport 275 Trophy-R, der kørte en omgang på 7 minutter og 54 sekunder. 

Seats stationcar bliver pisket frem af en 2.0-liters turbormotor med 280 hk og er udstyret med en seks-trins manuel gearkasse. Den klarer 0-100 km/t på 6,1 sek. og har en tophastighed på 249 km/t.

Seat oplyser, at gennemsnitshastigheden på turen var på 154,4 km/t, mens topfarten undervejs var 241,4 km/t.

30 år med Ibiza: Fem facts du ikke vidste om Seat's storsællert

Ibiza har været Seat's repræsentant i B-segmentet i over 30 år. Modellen er blevet produceret uafbrudt siden 1984 og er solgt i mere end fem millioner eksemplarer. Vi har her samlet fem facts om Seat's populære minibil, du garanteret ikke kendte!

Første generation havde Porsche-motorer

Da den første Seat Ibiza kom på markedet i 1984, var både gearkasse, udstødning og flere motorer udviklet i samarbejde med Porsche. I alt fire forskellige benzinmotorer på mellem 1,2 og 1,7 liter leverede Porsche, og disse bærer alle mærkatet "System Porsche".

På trods af at motorerne var udviklet i fællesskab, skulle Seat betale den tyske sportsvognsfabrikant syv D-mark for hver bil de solgte for at få lov til at bruge Porsche-varemærket.

Seat Ibiza Mk2 vandt VM i Rally

Med anden generation af Seat Ibiza fik det spanske mærke et mere sportsligt fokus. Det betød starten på de rå Cupra-modeller men også et indtog i Rally. I 1996 vandt Seat som første debutant nogensinde sin første deltagelse i FIA 2-liters World Rally Cup.

Det blev starten på tre års dominans, da anden generation af Seat Ibiza forsvarede titlen i både 1997 og 1998. Seat Sport blev tredobbelte verdensmestre med Harri Rovanperä, Oriol Gómez, Toni Gardemeister, Jörgen Jonasson og Gwyndaf Evans i bilerne.

I flere lande bruges Seat Ibiza som politibil

Herhjemme kører politiet som regel i lidt større biler, men har du været på ferie i Øst- eller Sydeuropa, er der god sandsynlighed for, at du er stødt på en Seat Ibiza med blink på taget.

Den tredje generation af Seat Ibiza, der blev produceret fra 2003 til 2008, har nemlig været udbredt som politilbil i hjemlandet Spanien – men også i alt fra England til Slovakiet.

Nyeste Ibiza er den mest pålidelige bil i VW Group

I 2011 lavede det anerkendte tyske bilmagasin Autobild en større test af moderne bilers pålidelighed. Gennem mere end 100.000 kilometers test fejede Seat Ibiza Mk4 alle konkurrenterne fra moderselskabet Volkwagen Group af banen og var den tyske bilkoncerns mest pålidelige bil overhovedet.

Seat Ibiza var også den mest pålidelige bil i det nuværende B-segment – og samtidig den mest pålidelige minibil Autobild nogensinde har testet.

Den oprindelige Ibiza blev solgt i Kina indtil 2008

Jeps, den er god nok. Seat Ibiza Mk1 fra 1984 var stadig i produktion i Kina helt op til 2008. Bilen blev lavet under licens som "Nanjing Yuejin Soyat" og fik et mindre facelift, men teknikken stammede fra den oprindelige Seat Ibiza Mk1. På trods af det solgte Nanjing Yuejin Soyat rimelig pænt i Kina i begyndelsen af det nye årtusinde.

Seat Ateca: Fra vild konceptbil til virkelighed

Det er ved at være fem år siden, Seat første gang indikerede, at en spansk SUV ikke var utænkeligt. Tilbage i 2011 var det godt nok en tre-dørs konceptbil de viste, men alligevel er det tydeligt at se, at mange af de overordnede designelementer er båret videre og nu er en del af den nye Seat Ateca.

Sammenligning

Når man ser billederne af konceptbilen fra dengang, er der ingen tvivl om, at IBX-konceptet var langt fra produktionsklar, og langt mere poleret og konceptuel. Men når du begynder at kigge på de overordnede linjer på begge biler, ser man hurtigt ligheder.

Atecas strømlignede og sporty design er mere eller mindre taget direkte fra IBX’en. Den øverste hoftelinje er nærmest identisk på de to biler. Men hvor den på IBX’en er brudt op i to, så er den gennemgående på Ateca.

Baglygterne på Ateca bærer også på tydelige tegn fra IBX’en. På konceptet IBX er lygten dog ikke lige så omfattende som på den produktionsklare Ateca, men selve lysdesignet i SUV'ens baglygte er kraftigt inspireret af IBX-konceptet.

Ateca med tydelig Seat-DNA

Som hos alle de andre store bilproducenter har Seat også et ”ansigt”, som alle biler på den ene eller anden måde læner sig op af. Dette ansigt ses tydeligst omkring forlygter og kølergrill. Det tynde LED-bånd, som kører rundt langs lygtens kant finder du eksempelvis også på en Ibiza eller Leon – det samme gælder den smilende kølergrill.

Det er generelt meget interessant at se på, hvordan bilproducenternes konceptbiler finder vej til endelig produktionen. Det er jo ikke nogen hemmelighed, at bilproducenterne bruger deres konceptbiler til at lure stemningen blandt eksperter og potentielle kunder. Noget tyder på, at Seat mente, at de ramte meget godt plet med IBX’en, men der skulle alligevel gå fem år, før Seat stod klar med en produktionsklar bil.

Du kan se flere billeder af den endelige version og læse mere om Seat Ateca lige her.

Spansk bilproduktion i højeste gear: Her er de nye spanske modeller

Spanske biler. Så tænker de fleste nok instinktivt på Seat. Men de seneste år er flere af de store bilproducenter søgt mod de spanske breddegrader, så Spanien nu er blevet Europas næststørste bilproducerende land – og ottendestørst på global plan.

Kun Tyskland overgår med sine ca. 6 millioner årligt producerede biler de spanske fabrikker, der i 2015 sendte 2,7 millioner nye modeller ud i verden. Således ligger Spanien altså højere end både Frankrig og England, der bidrager med henholdsvis knap 2 og 1,7 millioner nye biler om året.

Spaniens foretrukne

Seat er fortsat landets førende bilmærke – og blandt andet takket være den nye Ateca holder den position formodentlig fortsat – men siden en lang række af verdens største bilproducenter har etableret sig med samlefabrikker i bl.a. Madrid, Barcelona, Valencia, Sevilla, Zaragoza og Palencia, er bilindustrien på kort tid for alvor blevet landets førende industrigren.

Opel får blandt andet produceret Mokka-modellen af spansk arbejdskraft, ligesom det er tilfældet med Ford Mondeo og Audi Q3. Japanske Nissan får faktisk også produceret den elektriske varevogn e-NV200 på spansk grund.

Tidligere i år annoncerede PSA-koncernen, der står bag Peugeot og Citroën, og som i forvejen får produceret en række modeller hos de spanske naboer, at de vil investere mere end 5 millioner i en ny spansk fabrik.