Seat Blog

Annonce:

Velkommen til Bil Magasinets Seat Blog.

Sociedad Española de Automóviles de Turismo, forkortet S.E.A.T., som siden blot blev Seat, blev etableret da den spanske stat besluttede at støtte op om en stribe private virksomheders initiativ til en spansk bilproduktion. S.E.A.T. blev etableret den 9. maj 1950, efter at der var indgået en kontrakt om licensproduktion af biler.

Med Seat Blog går Bil Magasinet i detaljen med Seat i samarbejde med mærket selv. Med udgangspunkt i nutiden graver vi flere gange om måneden i fortiden. Seat Blog er sponseret af Seat, men produceret af Bil Magasinets redaktion. 
Se mere på www.seat.dk


En gearkasse hvert 27. sekund

Seat producerer over 400.000 biler om årets i Barcelona, men det spanske bilmærke producerer faktisk mange flere gearkasser.

Seat er jo en del af VW-koncernen, og Seat producerer gearkasser til næsten hele VW-familien. Det bliver til mere end 650.000 gearkasser om året. 

Gearkasserne produceres på fabrikken i El Prat de Llobregat, som er den ene af Seats to store fabrikker i Barcelona, og den er specialiseret til at producere koncernens nye 6-trins menaulle gearkasse, som blandt andet bruges i VW Golf, Passat og også hos Audi og Skoda.

Gearkassens hus er støbt i aluminium, og Seat burger over 15.000 tons aluminium om året til produktionen, som sender en ny gearkasse ud hver 27. sekund. i 2016 blev det til 661.000 gearkasser. I 2019 forventer Seat at produktionen er steget til 800.000 gearkasser om året.

Hver gearkasse består af 176 dele, som bearbejdes og samles af i alt 500 forskellige maskiner og robotter.

Herunder kan du se en sjov time laps film af, hvordan en gearkasse kommer til verden hos Seat.

Tilbage til rally-rødderne med den spanske Abarth

A. Hansen

Det blev til en 3.-plads, da den spanske MC-racerkører Salvador Canellas i 1977 besluttede sig for at at prøve rally i en Seat. Vel at mærke en 3.-plads i Rally Monte Carlo.

Catalaneren var da allerede en kendt racerkører i Spanien, hvor han gjorde sig på motorcykel i mange klasser fra 1968 og frem. Måske fandt han de tohjulede for farlige, da han i 1977 besluttede sig for at prøve rally.

Da han skulle finde en passende bil til forsøget, valgte han naturligvis Spaniens eget bilmærke, Seat. Resultatet blev en heftig, tunet Seat 124, som benyttede en del af den teknik, som siden fandt vej til Fiats Abarth-modeller.

Basis for bilen var en Seat 124 med en motor på 1.430 cm3, men Canellas fik motoren boret op til 1.800 cm3.

Den tilhørende tuning minder om den, som Fiat benyttede på Fiat 131 Abarth, men det 16-vetilede topstykke kom til Fiat senere, så Seat-folkene var først ude med løsningen. Som i flere andre motorsports-projekter omkring Seat-mærket, blev initiativet taget af private, men fabrikken bidrog og bakkedeop med asistance og dele.

Totalrenoveret opvisningsbil

Resultatet blev en potent, velkørende og højtlydende rallybil, der som nævnt gjorde en rigtig god figur i hænderne på Salvador Canellas i 1977, men den kørte ikke året efter.

Bilen har været i Seat-fabrikkens ejerskab i mange år, men med henblik på dette års Monte Carlo Historique, der fandt sted i januar, blev bilen totalrenoveret og genopbygget, af Seats historiske afdeling (billedet herover), som er kustoder for en større samling af Seats historieske biler, så den flunklende flotte, orange Seat 124 Rally kunne sættes ind som opvisningbil.

Se den live herunder.

Fra tegning til produktion: Her er tallene bag Seat's bilproduktion

Martorell-fabrikken nær Barcelona i Spanien danner grundlaget for langt størstedelen af den spanske bilproduktion. Den dækker et areal på over 2,8 millioner kvadratmeter, hvilket svarer til 400 fodboldbaner, og fabrikken producerer ca. 400.000 biler om året. Men der er andre mindst lige så imponerende tal i spil, når man dykker ned i produktionen af en bil.

Der går som regel ca. fire år fra det første koncept, og til en reel bil produceres, men alle nye modeller begynder på præcis den samme måde; med blyant og papir. Indtil designeren lægger sig fast på det endelige design, tegnes der ofte over 1.000 skitser. Hos Seat's tekniske center bliver tegningerne til 3D-elementer i form af lermodeller, som kræver over 5.000 kg ler at forme.

Det tager tre års intenst arbejde at skabe en ny farve, og på Martorell-fabrikken anvendes der i alt 6,4 millioner liter lak om året, hvilket er nok til at male Eiffeltårnet 100 gange. På det tekniske center er der ansat over 900 ingeniører, som udvikler modellerne og udfører over 55.000 simuleringer om året med fokus på sikkerhed og komfort i bilerne.

Før en ny model kommer til salg, tester ca. 50 ingeniører prototyperne ved at køre dem helt til grænsen i forbindelse med over 1.200.000 kilometers sommer- og vintertestkørsler i ørkener og på isbelagte veje.

På værkstederne er over 2.000 robotter beskæftiget med at samle de over 3.000 dele, som udgør en bil. Ved afslutningen af processen bliver 80 procent af produktionen eksporteret til de 75 lande, som Seat opererer i.

Nøgletal i produktionen 

  • Årligt vandforbrug: 1.282.000 m3
  • Årligt elforbrug: 260 GWh
  • Daglig produktion: Ca. 2.000 biler
  • Antal robotter: Mere end 2.000 stk
  • Produktionshastighed: 1 bil for hver 40. sekund
  • Intern transport forgår via 10,5 km jernbane og 25 km veje

Seat's første tyske forbindelse

Seat 1200 blev bygget 19.332 eksemplarer fra 1975 til 81.

Alle moderne Seat-modeller bygger på teknik, som kendes fra VW-koncernen, og Seat har været tæt forbundet til VW-koncernen siden 1982.

Men også tidligere har Seat benyttet sig af tyske forbindelser. Det skete, da Seat introducerede sin første bil tegnet helt til den spanske fabrik. Seat 1200 Sport hed bilen, som blev introduceret i 1975.

Efter mange år med pruduktion af Fiat-modeller ville Seat gerne prøve selv i midten af 70'erne. For ikke at starte helt fra bunden, ledte fabrikken efter et brugbart karrosseri, og de faldt over en konceptbil fra NSU, præsenteret på biludstillingen i Torino i 1970.

NSU Negal hed konceptmodellen, som var en nydelig, kantet, coupé-agtig bil, som NSU havde planer om at producere. Men året forinden var mærket blevet overtaget af VW, som besluttede helt at droppe NSU-mærket, og således også Negal-modellen.

I stedet købte Seat alle rettigheder til modellen, som var tegnet af den relativt ukendte og uafhænginge italienske bildesigner Aldo Sessano, der er mest kendt for at stå bag linjerne på Mitsubishi Lancer fra 1979.

Frontmotor og firehjulstræk

Teknikken blev dog kraftigt revideret i forhold til konceptbilen. Oprindeligt var NSU Negal en bil med motoren bag og baghjulstræk. Seat konverterede den til frontmotor og forhjulstræk og genbrugte desuden meget af teknikken, herunder motorerne, fra Fiat-tiden. Ligheden med den tyske konceptbil er dog ikke til at tage fejl af.

Seat 1200 Sport blev introduceret i 1975. Den var fra starten kun tiltænkt det spanske hjemmemarked, og eksporten var lille, hvorfor modellen ikke er kendt udenfor Spanien. Ikke desto mindre er det en nydelig lille 2+2, som det hedder, når bagsæderne er separate og små.

Der blev produceret i alt 19.332 eksemplarer af bilen fra 1975 til 81. 

Da en ekstra motor skulle gøre Seat til rally-stjerne

A. Hansen

I 1985 introducerede Seat sin første egenudviklede bil i masseproduktion. Det var en Ibiza, som var designet af Giugiaro, mens den helt nye 4-cylindrede motor var udviklet med hjælp fra Porsche.

For at give den nye model en god start overvejede Seat at sætte en bil ind i det prestigefyldte rally Gr. B. Det var den vildeste klasse, hvor Audi dominerede med sin firehjulstrukne Quattro-model, men mange andre biler havde centermotor.

Seat ville lave noget lignende, men pengene var små i den lille, genstartede bilfabrik. Der fantes slet ikke en firehjulstrukket version af den nye Ibiza, og den kraftigste version af den nye 1,5 liters motor ydede bare 125 hk.

Skiftet bagsædet ud med en motor

Løsningen viste sig, da to brødre præsenterede deres egenudviklede Ibiza med to motorer for fabrikken.

Udgangspunktet var en standard Ibiza 1,5 med 125 hk, men bag bagsæderne havde de to brødrene monteret en ekstra motor. De havde simpelthen taget hele forvognen fra en anden Ibiza og monteret den bagvendt bag forsæderne, så motoren lå på bagsædets plads, komplet med gearkasse, kobling og en samlet effekt på 2 x 125 hk.

Fabrikken synes så godt om idéen, at den overtog projektet og udviklede videre på det. Og der var en del at tage fat på. Især koordineringen af de to motorers arbejde var en udfordring, blandt andet fordi front-motoren har en tendens til at køre med højere omdrejningenr end dag bageste på grund af simpel enerti.

Præcist gearskifte i to gearkasser med en gearstang var en anden udfordring. Desuden havde bilen en forholdsvis høj egenvægt. 

Inden Seat Ibiza Bimotor, som bilen kaldes, blev køreklar, blev Gr. B. helt aflyst. I stedet blev bilen brugt i forskellige nationale, spanske rally-løb, som den vandt nemt.

Den specielle Seat Ibiza Bimotor, der visuelt kun afsløres af luftindtaget bag B-stolpen, står i dag fuldt funktionsdygtig på Seats interne museum på fabrikken i Barcelona. Den bruges til opvisningskørsel, og den var blandt andet en af stjernerne på Goodwwod Festival op Speed i 2011.

Da paven var for bred til Camp Nou

Seat Panda som pavebil

I november 1982 var Pave John Paul II på officielt besøg i Spanien. Det var et stort anlagt besøg, hvor han kom næsten hele landet rundt over 10 dage. Til formålet var der bygget for en særlig pave-bil af den slags, hvor Paven kan stå op og hilse på folket. I dette tilfældet var der tale om en ombygget og forlænget Range Rover i hvid med en imposant Roll-Royce-agtig grill.

Et af højdepunkterne ved Pavens besøg var en messe for 121.000 personer på det beørmte fodboldstadion Camp Nou, hvor FC Barcelona har hjemmebane.

Bare tre uger før arrangementet gik det imidlertid op for arrangørerne, at den store Range Rover-pavebil var for bred til at komme ind af det gamle stadions porte. Arrangørerne henvendte sig til Seat, som har hovedkontor i Barcelona, og her var man klar med en løsning. Fabrikkens Seat Panda var smal nok til at komme ind ad portene. Så handlede det bare om at få gjort den lille bil en pave værdig.

I løbet af to uger fik fabrikkens håndværkere ombygget en Seat Panda med ståplads bag forsæderne, lettere adgang via fordørene og særlige håndtag, som Paven kunne holde fast i, når bilen kørte, og bilen var klar til pavens entre på det nok så hellige stadion.

Den helt specielle Seat har ikke været i brug siden. Den har hjemme i Seat-fabrikken eget museum som er ganske omfattende, men det er ikke offientligt tilgængeligt.