Ford Blog

Annonce:

Velkommen til Bil Magasinets Ford Blog.

Fords historie er en af bilhistoriens længste og mest interessante. Mærket har eksisteret siden 1901, og Ford T, der kom i 1910, er en af verdenshistorien mest producerede biler. Den dag i dag er Ford et af verdens største bilmærker med en enorm modelhistorier toppet med et kæmpe aktuelt program.

Med Ford Blog går Bil Magasinet i detaljen med Ford i samarbejde med mærket selv. Med udgangspunkt i nutiden graver vi flere gange om måneden i fortiden. Ford Blog er sponseret af Ford, men produceret af Bil Magasinets redaktion. 
Se mere på www.ford.dk


Logo til låns: Nu ejer Ford det ovale logo igen

Det er svært at forestille sig en Mercedes uden en stjerne eller en Mustang uden den galoperende hingst på fronten. Et logo kan altså være noget af det mest værdifulde for et bilmærke, og set i det lys kan det måske lyde mærkeligt, at Ford i de seneste 10 år kun har haft logoet til låns. Men der er en god forklaring.

Tilbage i 2006 havde Ford ondt i økonomien, så for at skaffe så meget kapital som muligt, pantsatte den trængte bilfabrikant deres klassiske ovale logo samt adskillige af deres fabrikker for intet mindre end 23,5 milliarder dollars.

Virksomheden klarede skærene, og i dag står Ford stærkt i den benhårde konkurrence om bilkøbernes gunst, hvilket blev symboliseret gennem Ford GT´s sejr i 24-timers løbet på Le Mans. 

At logoet nu er tilbage på Ford-hænder skyldes, at 2 ud af 3 store kreditvurderingsselskaber har vendt tommelfingeren op, og det har gjort det muligt for Ford at få de pantsatte ejendele inkl. Ford´s logo tilbage i folden.

Stærkt felt: Ford har en hel hær af biler med i Tour de France

Med kørere som Sebastien Bordais, Dirk Müller og Joey Hand bag rattet lykkedes det for nylig Ford at vinde Le Mans med den nye Ford GT, som var nærmest bygget til formålet. Nu håber Ford så på at følge sejren op med endnu en af slagsen i det største løb for de to-hjulede uden motor – Tour de France.

Ford er tilknyttet Team Sky, som vandt I 2014 og 2015 med Chris Froome, og de mange biler er derfor lakeret så de matcher farverne på Team Sky´s ryttere.

I alt 10 biler fra Ford er med i Tour de France, og de har hver deres rolle. Mondeo fungerer som servicevogn. Det er de biler, vi oftest ser bag feltet, og hvor sportsdirektørene sidder.

Derudover findes en Mustang, Edge, Kuga og Transit i den gigantiske Tour De France-karavane.

Mustangen kører foran feltet, og de skarpe seere har nok spottet den et par gange allerede.

Her er, hvad vi ved om den næste Ford Fiesta

2017-udgaven af Fiesta er baseret på samme platform som den nuværende Fiesta og proportionerne vil da også være næsten identiske, men designet vidner dog om en fladere og lavere næse med en bredere kølergril. Bagfra er det de nye baglygter, der fremstår som største ændring og får bilen til at se bredere ud. Hvor de udvendige forandringer er små, så er det en anden snak i kabinen. Her vil Fiesta få det nye SYNC 3 software til musik, navigation og smartphone. Desuden kommer der nye og bedre materialer for at højne kvalitetsindtrykket i kabinen. På sikkerhedssiden vil advarsel ved vognbaneskift samt spotning af blinde vinkler og genkendelse af vejskilte kunne fås. Om det bliver standard, vides ikke på nuværende tidspunkt. Priserne kendes heller ikke endnu, men forvent en mindre stigning i forhold til den nuværende Fiesta.

Motorudvalget kommer til at bestå af Ford´s nye EcoBoost-motorer, så måske der bliver sagt farvel til den 4-cylindrede 81 hestes motor.

Ford udelukker ikke en Fiesta Vignale, altså en Fiesta med særdeles meget udstyr, som vi også ser i Mondeo og den kommende S-Max. Mon ikke der også kommer en ST-version på et tidspunkt. Det vil vi i hvert fald glæde os til.

Fords nye sæder får debut i S-Max Vignale

Mere end 1.000 frivillige personer har testet Fords nye sæder, der går under betegnelsen F-Gen 2. Testpanelet omfattede alt fra en amerikansk fodboldspiller på 130 kg til en kvinde på 50 kg.

Over to år har udviklingen af de nye sæder stået på, og mere end 10.000 timer er gået med test af hårdhed, form, materialer, blødhed og komfort. Det er en avanceret robot, der har brugt alt den tid på at finde frem til de bedste sæder.

“Vi har fundet det magiske punkt for lændestøtte præcist 13 cm over bækkenet," siger Daniel Ferretti, sædesystem-ekspert hos Ford.

Det endelige design er delvist inspireret af sæder i privatfly. Ferretti udtaler at “den del af bilen, som folk har den tætteste relation til, er sæderne. Hver del er målrettet til den enkelte kunde, men hjælper stadigvæk alle med at sidde som de ønsker, samtidigt med at yde komfort og støtte, hvor de mest behøver det”.

Den første model i Europa med de nye sæder bliver S-Max Vignale.

David Beckham kan ikke sælge biler

Ford F150 Harley-Davidson tidigere ejet af David Beckham

Den tidligere fodboldspiller David Beckham er verdensberømt, men berømmelsen gør åbentbart ikke noget for salget af biler, der tidligere har tilhørt ham. Det kan man tolke efter en special-auktion i England i sidste uge, hvor en Ford F150 Harley-Davidson Edition, blev solgt til en pris, der svarede ret præcist til det dens årgang og stand berettigede til.

I 2002 introducerede Ford en særlig Harley-Davidson Edition af sin populære F150. Modellen, der er USA's mest solgte bil, er knap så udbredt i Europa. Det gælder også i England, hvor David Beckham ikke desto mindre samme år købte sådan en fra ny.

På det tidspunkt spillede han for Manchester United.

Ford F150 Harley-Davidson Edition var en neddroslet version af den daværende F150-topmodel kaldet SVT Lightning. Begge versioner har den 5,4 liters V8 kompressor-motor kaldet Triton-motoren. I topmodellen yder den 380 hk, i Harley-Davidson Edition nøjes den 340 hk. Harley-Davidson Edition er desuden udstyret med luksusudstyr, speciallak og interiør samt adskillige "Harley-Davidson" logos.

David Backham købte bilen den 1. juli 2002. Den originale registreringsatest samt yderligere et bevis på ejerskabet, fulgte med bilen, da den blev sat på en dedikeret, engelsk auktion over Ford-biler den 30. april.

Siden Beckham har bilen haft yderligere tre ejere, speedometeret viste 95.900 miles (154.000 km), og hammerslaget faldt på 12.980 engelske pund svarende til 125.000 kr.

Det svarer ret nøje til, hvad en enhver anden tilsvarende Ford 150 kan købes for i England i øjeblikket, så Beckham-ejerskabet har tilsynelandende ikke betydet noget for prisen.

Ford bygger hundepatrulje fra himlen

Alt er som bekendt større i USA. Man kan godt tvivle på, at det også gælder hunde, men amerikanske politihunde får i hvert fald væsentlig mere plads under transport, end danske hunde gør.

I Danmark benytter politiets hundepatruljer ofte Ford Mondeo til transport af hunde. De sidder i et specialbygget dobbeltbur, der passer i Mondeos bagagerum, og her er ikke meget plads.

Anderledes ser det ud i USA, de firebenede amerikanere kan se frem til betydeligt bedre transportforhold. Ford, der er stor leverandør til amerikanske politistyrker, har nemlig bygget en særlige hundepatruljebil, som reelt er en tilpasset Ford F150 pickup. Udgangspunkt er en model med dobbelt-kabine, hvor hele passager-kabinen og anden sæderrække er bygget om til et stort hundebur – komplet med rumadskildelse til fører-kabinen, skridsikkert gulv og ventilationsviduer i begge sider.

Bilen er desuden proppet med alt det sikkerheds- og kommunikationsudstyr, der er påkrævet for, at bilen er en fuldt funktionsdygtig politibil.

Da hunden sidder på gulvet af den høje bil, har den dog sværere ved at se ud af ruderne, som også er tonede. Så måske vil danske patrulje-hunde alligevel fortrækker den mere ordinære Ford Modeo.