Wildcat V8 - verdens mest sindssyge offroader

Wildcat klatrer op ad 70 procents stigninger og spiser almindelige offroadere til morgenmad

20. februar 2011 af Thomas W. Brixen

På asfalten

Jeg sidder dybt i racersædet og er spændt godt fast i 4-punktsselen. Hvinet fra firehjulstrækket og differentialerne er øredøvende og minder fuldstændig om det, du hører i tv, når du ser WRC rally. Bare lige ganget med 100 i volume. Brølet fra V8-motoren ude foran lyder som noget fra Nascar og overdøver nemt den højfrekvente hvinen. Sparker du til den, kører du lynhurtigt på den rigtige side af 160 km/t. Men kabinen, jeg befinder mig i, minder ikke om andre racerbiler. Jeg sidder højt og kigger ned på de øvrige bilister og landskabet, der flyver forbi.

De andre på vejen kører nærmest i grøften for at komme væk fra dette groteske bæst. En Toyota Aygo-bilist nærmest spjætter af skræk, da jeg med et vildt brøl passerer hende op ad en bakke efter at have klistret til hendes bagkofanger små hundrede meter. Har du først set og hørt QT Wildcat, forstår du hvorfor. Den ligner mest af alt afkommet fra en Defender og djævlen selv, og lydsporet minder om 20 løver, der deler en helstegt pattegris.

Her på asfalten er vildkatten seriøst hurtig, og rundkørslerne, som der er mange af, kører du bare lige igennem, hen over midten - kantsten, vejhuller og grøfter skal du ikke bekymre dig om. Men det er ude i vildmarken, at vilddyret virkelig kommer til sin ret. Derfor er jeg på vej ud til en af verdens største tungstenminer. Det perfekte scenarie til at teste, hvor vanvittig vildkatten egentlig er. Da jeg endelig ankommer, viser det sig, at jeg ikke er den eneste, der vil køre offroad i dag. Hæren er også dukket op med sine kæmpestore terrængående lastbiler. Ehrrm... ok, hvis bare de ikke kommer i vejen, er det vel i orden, så jeg lader dem være (man forvandles til ren actionhelt i vildkatten).

SAS-tropper overvejer at anskaffe den
Bilen, QT Wildcat, er noget af det mest ekstreme, du kan købe. Kunderne er fortrinsvis folk, der kører offroad-rally, en kæmpe sport i Storbritannien og Sydeuropa. Men også folk, der har råd til at have den ultimative bil i samlingen, er i målgruppen. Flere af mine udenlandske kollegaer, der har testet Wildcat, har udtalt, at bilen uden tvivl er på deres top 10-liste over drømmebiler. Faktisk er den så vild, at de engelske specialstyrker (SAS) kigger nærmere på Wildcat i øjeblikket med henblik på et hurtigt og let rekognosceringskøretøj.

QT-eventyret begyndte for 25 år siden. QT står for Quadtrack, og firmaet har i mange år fremstillet og solgt performance-dele til rally- og offroad-scenen, ikke mindst til Land Rovere. Ejeren, Dave Marsh, blev selv mester i National Hillrally i 1998, og da han for tre år siden overtog rettighederne til at bygge den daværende Bowler Wildcat, fik han fat i sin bror, der er certificeret mestersvejser i flyindustrien. Sammen har de lavet en masse forbedringer, der gør QT Wildcat til et endnu større vilddyr, end da den lystrede Bowler-navnet. Selv om designet minder lidt om en Defender, der er voldpumpet med steroider og epo, er det udelukkende QT, der står bag bilen. Spaceframe-chassiset er et mesterværk i svejseteknik og lavet af såkaldt T45 højstyrkestål. Når man ser det stå nøgent på QT’s værksted, ifærd med at få de næsten en meter lange fjedre og støddæmpere monteret og med blottet heavy duty-gearkasse, specielt fremstillet til QT, er det meget tydeligt at se, at dette køretøj bliver en voldsom hooligan.

I mudderhullet

Donkraft er standard
Tilbage i minen har jeg endelig fået army-drengene gennet væk, så jeg rigtigt kan hygge mig med mit nye kæledyr. “Jeg solgte engang en Wildcat efter at have kørt kun 20 meter herude i terrænet med kunden!”, fortæller Dave begejstret. Jeg forstår, hvad han mener, for allerede da jeg drejer nøglen, og bæstet vågner med et brøl, er jeg parat til at skrive en check. Koblingen er stram som ind i h..., men gearskiftet overraskende præcist. Ikke din første tanke, når du ser den lange gearstang, der sender tankerne i retning af en Scania-Vabis. Herfra kunne QT meget vel også have taget knapperne til centerpanelet. Røde, grønne og gule vippekontakter - så bliver det vist ikke mere oldschool. Men der er tanker bag. De er valgt for, at du skal kunne betjene dem med handsker på, når omgivelserne er ekstreme. Sådan er hele bilen skabt. Ekstrem. Du kan bl.a. hæve bilen på en kæmpe centerdonkraft, der sænkes ned fra bunden af bilen, så du f.eks. kan skifte hjul hurtigt.

Jeg smækker første gear ind og giver gas. Vildkatten lystrer med et brøl og sætter i fuldt spring. Andet gear følger hurtigt efter, og i tredje kører jeg allerede stærkere end lovlig landevejsfart. Det føles helt tosset. Jeg ser meterhøje grøfter og bump komme alt, alt for hurtigt mod mig og tænker: “Fuck, nu smadrer du svinet”. Men det vanvittige køretøj suger bare de massive huller fuldstændig op - som kørte du over et æble i din Kia Picanto!

Styringen er meget direkte som i en gokart, men alligevel skal du dreje meget på det lille momo-ruskindsrat for at tøjle bæstet. De kæmpestore hjul og den lange akselafstand gør den ikke just til en letkørt bil. Men macho, det kan du bande på! Jeg brøler bandeord og forbandelser ud i bæstets indre i ægte adrealinrus, mens jeg flyver ud over bakker og ned i gigantiske vandhuller. På vej op ad de stejle skrænter kan jeg blot se himlen forude. Jeg forsøger at læne mig frem, så jeg kan se, hvor jeg er. Men det kan jeg godt glemme alt om, for jeg er spændt ubehjælpelig fast i racersædet. Carl Mar ville skide grønne grise her!

Pris for en gearkasse: 145.000 kr.
Det, der gør Wildcat så speciel, er en kombination af flere ting. Dels er den let. Spaceframe-chassiset og glasfiberkarosseriet gør, at vægten kun er 1.640 kg. Den er spartansk, og der er intet overflødigt såsom aircondition og lydisolering (en udgave til Mellemøsten er dog på vej med en overflod af læder, luksus, klima og el-tingeling). Motorprogrammet består af en 4,2-liters V8 fra Jaguar, der yder små 300 hk og 420 Nm, samt V6-dieselen på tre liter med dobbelt turbo, også fra Jaguar, der her yder heftige 350 hk og afsindige 700 Nm. Den skulle ifølge Dave være helt sindssyg, men han giver mig nu ret, da jeg tørt konstaterer “But you´re gonna miss that sound”. V8-brølet er bare en del af oplevelsen, og kræfter mangler den ikke.

En kommende sekventiel 6-trins gearkasse har QT udviklet sammen med Sadev, og den skulle få en Wildcat til at runde 100 km/t på under fem sekunder. Let, hurtig og vanvittig stærk. Gearkassen koster så også 145.000 kr. Vildt, men affjedringen er uden tvivl det mest utrolige ved bilen. De ting, en Wildcat kan slippe af sted med i terrænet, er ubegribelige. Kun synet af de lange fjedre og støddæmpere på værkstedet tidligere afholder mig fra at opsøge en psykiater for at få tjekket hovedet. Ujævnheder er et forkert ord at bruge, nærmere meterhøje skrænter og grøfter, passeres med høj fart. Det er ikke bare det, at du tænker “farvel bil”. Men du forventer også at ryge op gennem taget eller i det mindste bare at slå dig og have kroppen fuld af blå mærker næste dag. Men vildkatten drøner hen over alle forhindringer, som var den en hovercraft i forklædning.

Autoritet!

Sådanne hyperegenskaber er guld værd i offroad-rally-konkurrencer, og bare affjedringen repræsenterer da også 20.000 kr. af bilens byggeomkostninger - per hjørne vel at mærke. Hjulene er heller ikke just billige. Det er der faktisk ikke meget på en Wildcat, der er.

Ser ned på fimset Range Rover
Men når du tæsker den rundt i det hårde terræn en hel dag uden så meget som et lille mjaaav eller piv, forstår du, hvorfor tingene koster det, de gør. “En af vores kunder kom og hentede sin nye Wildcat, kørte en kort prøvetur for at tjekke, at alt var o.k. - og tog herefter direkte til et 2-dages offroad-rally i Skotland! Uden det mindste problem hele weekenden eller på turen hjem til Holland bagefter”, fortæller Dave mig. Det siger lidt om kvaliteten.

I dag er der heller ingen problemer med vildkatten. Faktisk er det dens herre, altså mig, der til sidst må spolere morskaben.

En hel dag med g-påvirkninger, der ville få en F-16-pilot ... o.k., en Cessna-pilot så, til at pive og en forestående tørst og sult (du kan ellers få din vildkat med indbygget køleboks, hvis du skulle få lyst til en kold øl) gør, at vildkatten og jeg i stedet kører på jagt i byen. Fuldstændig smurt ind i mudder falder vildkatten ikke just ind i bybilledet. Den øvrige trafik: Range Rovere og alle de andre store SUV´er, det vrimler med her i England, virker pludselig ret fimsede.

QT Wildcat er et helt unikt køretøj, og på min top 10-liste er der klart plads til sådan en rigtig vildkat.

Kilde: Bil Magasinet nr. 232, januar 2011
Fotos: Thomas W. Brixen
Repro: Mikael L. Wilken

Video fra mudderhullet

Video: Se Vildkatten får fuld gas

Tjek Claus Møllers flotte videoindslag fra vores dag i mudderhullet. Klik på symbolet for fuld skærm - og skru bare op for lyden!


Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen