Biltest af VW New Beetle 2,0 Cabriolet

VW New Beetle 2,0 Cabriolet

Folkeforfører

21. august 2003 af Bilmagasinet

Af: Thomas Hjortshøj & Karsten M. Lemche

VW Beetle bliver mere attraktiv, når den smider toppen. Men det gør prisen bestemt ikke.

VW New Beetle er aldrig blevet det store hit i Europa. En årsag er selvfølgelig den vanvittigt høje pris. En Beetle 2,0 med 115 hk koster det samme som en VW Golf GTi med 150 hk, og så er valget ikke svært, med mindre du er smaskforelsket i Beetlens Mickey Mouse-look. Det er netop problemet med Beetle. Den er smart design og intet andet. Køreoplevelsen er identisk med den, du får i en Golf, blot er Beetlen mere upraktisk indrettet. Men da Golf Cabriolet døde, og Beetle Cabriolet samtidig så dagens lys, havde den lige pludselig sin berettigelse, for i dag er den VW’s eneste åbne bil. Prisen på 425.097 kr. er dog stadigvæk forrykt, og den skulle være 100.000 kr. lavere. Men det vælger jeg at fortrænge lige nu, hvor de positive sider ved Beetle Cabriolet fylder min hukommelse.

Hvis du er ude efter en sportslig åben bil, så lad være med at læse videre, for Beetle Cabriolet er skabt til at cruise med taget nede på en god sommerdag. Og det gør den perfekt. Når jeg først har løsnet håndtaget og trykket på knappen, foldes den el-betjente kaleche (25.762 kr. ekstra) hurtigt ned og lægger sig bag bagsædet som et sammenfoldet villatelt ligesom på den originale Boble Cabriolet. Med vinduerne oppe er der begrænset turbulens, men med alle vinduer nede rusker det godt i hårrødderne. En smart detalje er, at alle vinduer kan køres op eller ned på en gang via én knap. Hvis turbulensen irriterer, følger der en vindafviser med til at spænde over bagsæderne. Med taget oppe er støjkomforten udmærket helt op til de 160 km/t, så det er ikke nødvendigt at hæve stemmen. Der er i øvrigt udmærket plads til bagsædepassagererne, men ryglænet er for lodret og ukomfortabelt. Du skal heller ikke have for meget bagage med, da bagagerummet er minimalt og åbningen meget lille.

At Beetle Cabriolet er mere til cruising, gennemsyrer hele bilen. Den komfortable undervogn absorberer selv de værste ujævnheder fornemt, uden at det ligefrem føles som om, at den har gele i knæene. Den gode affjedring er selvfølgelig også med til at sikre, at der ikke sendes for mange rystelser op igennem karrosseriet, der selvfølgelig har mistet noget af sin vridningsstabilitet ved at få kappet toppen af. Vibrationerne i ratstammen er der, men ikke mere end at det er til at leve med.

Den 115 hk stærke motor på to liter
er en gammel otteventilet sag, men den er løbende blevet udviklet, så den i dag faktisk fremstår som en yderst harmonisk motor. Adrenalinpumpende acceleration leverer den ikke, men den smutter friskt af sted med et godt træk ved lave omdrejninger, der passer fint til at cruise med. Motoren er desuden kultiveret og støjsvag helt op i de høje omdrejningstal.

Beetle Cabriolet er helt afgjort mere anbefalelsesværdig end den lukkede version. Alligevel kunne jeg ikke forestille mig selv som kunde til den. For det første er prisen vanvittig, for det andet vil det kræve en kønsskifte operation, hvilket jeg ikke lige er parat til. For lad os se det øjnene: En rød Beetle Cabriolet er lige så mandig som strutskørt, Sloggi-trusser og lipgloss.

VW New Beetle 2,0 Cabriolet

Tekniske data: Motor: R4, 1.984 cm3, 8V
Ydelse: 115 hk ved 5.400 o/min, 172 Nm ved 3.200 o/min 0-100 km/t.: 11,7 sek. Topfart: 185 km/t. Brændstofforbrug: EU-miks: 11,4 km/l Årlig ejerafgift: 4500 kr. Vægt: 1.300 kg Mål (L/B/H): 408/173/150 cm Bagagekapacitet: 210 liter
Totaløkonomi: Beetle Cabriolet bliver dyr at eje. Vi regner med et minus på cirka 39 pct. eller cirka 168.000 kr. efter tre år/50.000 km.
Reservedelsindeks: 149
Service ekskl. materialer:
30.000 km: 1.250 kr.
60.000 km: 1.550 kr.
90.000 km: 1.250 kr.
Pris: 431.397 kr.
Pris som testet: 538.505 kr.

Jeg synes.. Beetle vinder som cabriolet og er den perfekte åbne cruiser. Men prisen er mere hårrejsende, end hvis du stak to fingre i en stikkontakt.

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen