Biltest af Volvo V 70 2.4

Volvo V 70 2.4

En hurtig svensknøgle

21. oktober 1999 af Bilmagasinet

Af: John Sørensen

Sidste herregårdsaftapning af den legendariske Volvo

VOLVO, COME ON MAND... Det kan da ikke være mere borgerligt og røvsygt?’ Nå, du har også hørt melodien om dem med villa, Volvo og vovhund? Men til alle jer, der stadig synes, at Volvoer er kedelige, siger vi F... jer! (samt eventuelt "ignorante fattigrøve")!
At sætte sig i en Volvo Herregårdsvogn er som at komme hjem. Hjem til et elsket og værdsat stykke værktøj. Vi gav en gang alt for meget for det, men det har siden kvitteret ved at overleve alt det andet skrammel i værktøjskassen.
Det er nøjagtig sådan en fornemmelse, du får af at køre Volvo V70. Bilen er måske ikke bedst til ret meget, men kors, hvor den er helstøbt.
Sidste aftapning af den legendariske herregårdsvogn er smuk på samme måde som en Bacho svensknøgle. Kantet, skarp og stram hele vejen igennem.
Vi kører her V70 med den nye, 20-ventilede basismotor på 140 hk, 5-cylindret Volvo-power med et silkeblødt antrit og kræfter nok. Ikke overvældende, men nok. Hvis du føler, at bilen er en anelse bovlam ved overhalinger i femte gear, så kig på omdrejningstælleren ved 180 km/t. Motoren snurrer blidt med kun 4.000 o/min, hvilket vidner om et langbenet femte overgear, der hiver rundt regnet 40 km/t mere ud af Volvoen ved samme omdrejningstal som i gennemsnitsbilen, og det er vel stort set også dét, der er meningen med det højeste gear i en langtursrejsevogn? Her er stort fartpotentiale kombineret med komfort i form af tyst motor og fornuftig brændstoføkonomi på 11,6 km/l ved blandet kørsel. Til det kan så føjes, at Volvoen ligger solidt på sporet - også når du snuser til 200 km/t.
Hvis der skulle skrives en millenium-oversigt over vigtige biler i det 20. århundrede med min signatur, kom der en Volvo stationcar med. Den fortjener at blive en legende.
Over for disse strømninger forekommer Volvos herregårdsvogn måske som en mastodont fra en tid, der rinder ud. Den fylder for meget, er for dyr og har ikke så højt til loftet, at børnenes papmaché-rædsler fra børnehaven smutter ind uden videre.
Prøv bilen, hvis du alligevel skal have en stationcar i omegnen af de 350.000 kroner. Du kommer aldrig til at fortryde det.

Volvo V70 2,4 366.998 kr.

Tekniske data
Motor: R5, 20V, 2.435 cm3. Ydelse 140 hk ved 5.700 o/min. 220 Nm ved 3.780 o/min. Topfart: 200 km/t. 0-100 km/t: 10,1 sek. Grøn ejerafgift: 3.940 kr. Euro-mix: 11,6 km/l.

Totaløkonomi:
En Volvo stationcar er efterspurgt på brugtmarkedet. Den holder prisen bedre end sedan´erne, men har også været en dyr bil i indkøb. Derfor bliver afskrivningen mærkbar. Efter tre år og 50.000 km har en V70 2,4 tabt 121.000 kr. (33 procent) Reservedelsindeks: 152
Service ekskl. materialer:
10.000 km: 454 kr.
30.000 km: 772 kr.
50.000 km: 1.226 kr

Vi synes:
Göteborg tilbage til Danmark. Så laver vi den selv!

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen