Biltest af Volvo S60 2,4T aut.

Volvo S60 2,4T aut.

Mellem en sten...

21. juni 2001

Af: Christian Frost

... og et hårdt sted: Svært at hedde S60, når konkurrenterne er A4 og 325I

JEG SYNTES, AT der var nye Volvo S60ere over det hele i den uge, jeg havde den til test hvilket var lidt underligt, da modellen først lige var landet i Danmark. Men der var nu en forklaring. Det var mig, der forvekslede S60 med storebror S80.
Ganske vist er S80 væsentligt større, men i farten ligner de to hinanden til forveksling. Den nye Volvo-generation har bløde former og den skulpturerede bagende, men stadig med typiske Volvo træk som de brede dørkarme.

Og den nye S60 kommer på hårdt arbejde. Den skal overbevise BMW 3-serie og Audi A4-kunderne om, at de bør skille sig af med deres tyske prestigebil og købe en svensk i stedet. Men så skal Volvo S60 være noget særligt, for prismæssigt får man ikke noget forærende. S60 fås kun med fem cylindre, her den 2,4 liters med lavtryksturbo og 200 hk. Den bringer S60 2,4T på omgangshøjde med BMW 325i, og selv om Volvo-motoren mangler den sexede snerren fra en sekscylindret rækkemotor, så er der rigeligt med kræfter med hele 285 Nm allerede ved 1.800 o/min.

Testbilen havde femtrins automatgear (33.300 kr.), der giver en overbevisende efterligning af en brugt Mercedes taxi i byen, men fungerer perfekt, når man er fri af lyskurvene. Specielt på motorvej er komforten perfekt med et imponerende lavt støjniveau hele vejen op til topfarten på 210 km/t.

Men når det gælder sportslige præstationer, bliver S60 sat i skyggen af BMW 325i, der rammer 240 km/t på toppen, og er et lille halvt sekund hurtigere oppe på 100 km/t. Det gælder også køreegenskaberne, for smider man en M-undervogn efter sin BMW, bliver S60 sat af. Indenfor er det meget smag og behag der afgør sagen. S60 er mere rummelig end både BMW 3-serie og Audi A4, men til gengæld er materialerne ikke af helt samme kaliber. Og så skal man vænne sig til den evindelige Ding-ding-ding-ding-alarm, når man starter bilen og ikke lige har fået selen på, kigget sig over venstre skulder og optalt indholdet af førstehjælpskassen.

S60 2,4T er bilen, hvis man mere er til komfort end sport, selv om der er noget mere køredynamik her end i S40. Men den er stadig en Volvo med et utal af airbags og alle tænkelige former for sikkerhedsudstyr. Spørgsmålet er bare, om Volvo tager kunder fra BMW eller om det efterhånden er omvendt...

Volvo S60 2,4 T aut. 484.998 kr.

Tekniske data
Motor: R5, 2.435 cm3, 20v, turbo. Ydelse: 200 hk v. 6.000 o/min. 285 Nm v. 1.800 o/min. Præstationer: 0-100 km/t: 8,0 sek. Topfart: 210 km/t. EU-mix: 10.0 km/l. Årlig ejerafgift: 5.280 kr.

Totaløkonomi:
Volvo er en populær vare som brugt, men det koster altid på afskrivningen at købe en bil til en halv million. Forvent et minus på 35 pct. (170.000 kr.) efter tre år/50.000 km
Reservedelsindeks: 240
Service ekskl. materialer:
20.000 km: 1.263 kr.
40.000 km: 1.263 kr.
60.000 km: 1.999,75 kr.

Vi synes:
Mere Audi end BMW

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen