Tredje runde til japansk hatchback: Vi kører den første tur i ny Suzuki Swift

En hjørnestensmodel fra Suzuki er tilbage for at forsøge at gøre livet surt for konkurrenterne.

22. marts 2017 af Frederik T. Frey


Hvor?

Monaco.

Hvad er nyt?

Bilen er ny. I hvert fald I Swift-familien, hvor den teknisk og designmæssigt ligger et godt stykke fra forgængeren, der kom på markedet tilbage i 2010. 

Det betyder dog ikke, at flere komponenter ikke er at finde i andre nutidige Suzuki-modeller. Bl.a. er motorprogrammet næsten identisk med Baleno's på nær muligheden for hybridteknologi på Boosterjet-turbomotoren – det er muligt for første gang i den nye Swift.

Sikkerhedssystemerne i form af bl.a. automatisk nødbremse og vognbaneassistent kender vi også fra hatchbacken, der er sammenlignelig i størrelse. 

I kabinen er der en centraltplaceret touchskærm, der ligner og fungerer som den, der blev introduceret på den nye Vitara. I Swift bindes disse mange komponenter samme i en indpakning af et nyt ydre design.

Hvem er konkurrenterne?

Klassen af minibiler er stor, og faktisk har Suzuki en form for konkurrent i deres egen Baleno-model. Derudover er alt fra Kia Rio over VW Polo til Ford Fiesta biler, der går efter de samme kunder, som Suzuki skal forsøge at sælge den nye Swift til.

Hvordan kører den?

Swift kører som de fleste af dens konkurrenter i klassen – forventeligt. Styretøjet går let, og selv om indstyringen kunne være hurtigere, er styringen præcis, og der en vis mængde feedback at spore gennem rattet, mens bilen let placeres. 

Særligt Boosterjet-turbomotoren udmærker sig ved at være stærk, og det hjælper den lette Swift godt på vej – sammenlignet med den seneste generation har den 5-dørs hatchback tabt op til 120 kg.

En dynamisk perle føles Swift ikke umiddelbart som, og selv om den ikke er direkte kedelig at køre, så synes det en smule ærgerligt, at japanerne ikke har trukket Swift i en mere unik og køredynamisk sporty retning, nu hvor de har Baleno-modellen i samme klasse til at tage sig af rollen som praktiker. 

Vi krydser fingre for, at Swift Sport, der kommer i starten af næste år, bliver skarpere på de dynamiske køreegenskaber.

Hvornår lanceres den?

Den danske importør håber at have Swift klar omkring sommerferien til priser, der begynder ved 130.000 kr. for en variant med 1,2-liters dualjet-benzinmotor.

VI SYNES...

Vi havde drømt om en tydeligere sporty eller på anden måde spændende og unik profil i Swift, der tog mere afstand fra f.eks. den fornuftige Baleno. 

Suzuki har ikke brug for to biler, der i kanterne lapper ind over hinandens kompetenceområder. Når det er sagt, er Swift en fin bil med allround-fokus i miniklassen.

Måske er du interesseret i...