Biltest af Toyota Yaris Verso
Biltest af Toyota Yaris Verso © bilmagasinet.dk

Toyota Yaris Verso

Det er pladsen, der tæller!

20. januar 2000 af Bilmagasinet

Af: Steen Nielsen

TEST: Yaris Verso er Toyotas svar på
Citroën Berlingo, men kan den klare sig?

 

Man behøver ikke købe en stor bil for at få stor plads. Det er Toyota Yaris Verso et lysende eksempel på.

 

Verso er en såkaldt mini-MPV med masser af indretningsmuligheder. Her er højt til loftet, masser af fralæggeplads og masser af miljø.

 

Men en Verso koster. 162.000 kr. plus 6.000, hvis man vil have fjernbetjent centrallås, el-opvarmede sideruder og el-spejle foran. Og det må siges at være i overkanten, når man tænker på, at man kan få den højt roste Citroën Berlingo med større plads, én sidedør og højt udstyrsniveau til 161.000 kr.

 

Men hvor Berlingo 1,4 kun har 75 heste at rykke med, så er Verso udstyret med en supermoderne motor med variabel ventilstyring og 86 hk. En fin lille sag, der trækker godt både ved lave og høje omdrejninger.

 

Hvilken af de to, der er smartest er der vist ingen tvivl om; det er Verso. Den er rigtig rap! Mere ungdommelig end Berlingo.

 

Men Verso skal ikke alene bedømmes på udseendet. Det er den indre styrke, der rykker. Verso er gennemtænkt som få andre biler i klassen og kan med et ruf omdannes til det aktuelle behov. Og må vi dvæle lidt ved det geniale bagsæde. Det kan med nogle få greb gemmes væk i gulvet under to løse gulvplader.

 

Midtersektionen kan ikke komme med ned i kælderen, så til det skal der findes plads andetsteds. Den vejer kun seks kilo, så den er let at flytte rundt med og placere, der hvor der er plads.

 

Verso er bygget på samme platform som
hatchback’en Yaris, men den er både bredere, længere og højere. Ikke mindre end 30 centimeter er den højere, og det kan mærkes på ind- og udstigningen samt sidestillingen, der er opret og meget naturlig.

 

Nok er Verso målrettet den unge, moderne familie, men den er absolut også fin til ældre menneske med stive ben og rygge. Man glider let og ubesværet ind i Verso.

 

Instrumenteringen i Verso har givet anledning til megen diskussion. Alle funktioner er samlet i midten og omfatter en 3-dimensional digitalinstrumentering med kilometertæller, speedometer, triptæller, brændstofstand og omdrejningstæller. Min datter syntes, det var det fedeste ved Verso’en.

 

Det digitale speedometer er let at aflæse og har en dæmpende virkning på lysten til at køre for stærkt. Man får nemlig med store fede typer hastigheden lige op i ansigtet. Og man får lidt dårlig samvittighed, hvis tallet ikke matcher det på skiltene udenfor. Ja, det er rigtigt, sådan kan man godt få det.

 

Verso er ikke nogen sprinter; 165 km/t. på toppen klarer den, men den er til gengæld ganske kvik i optrækket, og med et forbrug på 15,6 km/l. ved blandet kørsel er den også økonomisk.

 

Køreegenskaberne er troværdige. Verso gør det, man be’r den om, og skulle man komme ud på overdrevet, er den let at hale ‘hjem’ igen. I byen er den letkørt og letparkerbar! Også komforten er god.
Betjeningen af gearskifte, kobling og bremse er let, i det hele taget er Verso let at omgås.

 

Når så jublen har lagt sig, må vi konstatere, at der også er svagheder i Verso. Den lider af for højt støjniveau i kabinen (rumlen) og er den urolig i stærkt sidevind. Støjniveauet skal lidt ned, før Verso bliver rigtig rar at være i selskab med. Og så ville det klæ’ forsæderne, hvis siddefladen var lidt længere.

 

Verso er omfattet af Toyotas garantipakke, som bl.a. indeholder tre års mekanisk garanti op til 100.000 km, tre års lakgaranti samt 12 års garanti mod rustgennemtæring.

 

Toyota Yaris Verso:

OPBYGNING: 4-5-personers mini-MPV med fem døre, motor fortil og forhjulstræk. 5-trins manuel gearkasse.

MOTOR: 4-cyl.16V, DOCH, VVT-i. 86 hk ved 6.000 o/m. 124 Nm ved 4.400 o/m.

UNDERVOGN: McPerson med krængningsstabilisator foran og compundaksel med krængningsstabilisator bag.

BREMSER: Ventilerede skiver for og tromler bag.
ABS og EDB (elektronisk bremsefordeling).

STYRETØJ: Tandstang med servo.
Venderadius: 5,1 meter.

PRÆSTATIONER: Topfart: 165 km/t. 0-100: 12,5 sek.
Forbrug: 15,6 km/l. i snit.

MÅL OG VÆGT: L/B/H: 386/168/169 cm.
Akselafstand: 250 cm. Egenvægt: 1000 kg.
Tilladt trailervægt (med bremse): 900 kg.

DÆK OG FÆLGE: 175/65R 14 på 5,5x14 tommer fælge.

PRIS: 161.993 kr. Komfortpakken på testbilen koster 6.000 kr. (Centrallås med fjernbetjening indbygget i nøgle, el-ruder for og el-opvarmede sidespejle).

Måske er du interesseret i...