Biltest af Toyota Yaris 1,3 Luna
Biltest af Toyota Yaris 1,3 Luna © bilmagasinet.dk

Toyota Yaris 1,3 Luna

Starlet Express

17. november 1999 af Bilmagasinet

Af: Thomas Wulff

Toyotas super-mini er blevet endnu sjovere

Alle, der enten har kørt eller bare set den forgangne Toyota Starlet, ved, hvor uinspirerende en japaner kan være. Med den nye Yaris har den japanske sushikultur derimod bygget en europæisk inspi-reret knaldperle, der med lynets hast har ædt sig ind på de nærmeste konkurrenter som VW Polo og Fiat Punto. Yarisen oser af charme og selvtillid, og den mødes overalt af smil og beundrende blikke. Det hænger måske sammen med den røde farve på vores testbil, de indfarvede kofangere og den gråfarvede kølergrill, der giver bilen et smil, som ville gøre selv klovnen Bozo misundelig.
Yaris er en af de mest underholdende biler i miniklassen, og den nye, 1,3-liters motor bidrager positivt til helheds-indtrykket. Motoren er udstyret med Toyotas VVT-I system, der varierer knast-akslernes aktivering af ventilerne. På godt dansk betyder det, at systemet får en forbedret ydeevne og et utroligt lav ben-zinforbrug. Det er jo ellers desværre ikke altid to ting, der følges ad.
Når du tager plads bag rattet, er dit første indtryk en meget oprejst siddeposition. Sæderne er komfortable, men siddehynden er for kort, og det giver dårlig støtte til lårbasserne. Til gengæld er der god plads til bagsædepassagerernes ben. Du bliver dog overrasket, når du griber efter rattet, for du bliver med garanti nødt til at skubbe dit sæde en tand eller to frem for bare at komme i nærheden af det. Rattet kan desværre kun justeres op eller ned og ikke ud eller ind.
Når du først drejer nøglen, bliver disse detaljer hurtigt glemt. Kraftværket ude foran yder imponerende 86 hk ved 6.000 o/min mod 1,0-motorens 68 hk. Den eneste gene ved den villige motor er en anmasende motorlarm ved høje omdrej-ningstal, men motorens drejningsmoment på 124 Nm sikrer masser af overskud i den lave ende af skalaen, så du kan roligt holde radioen på normal styrke og lade være med at køre Yarisen langt ud i gearene.
Det må være et spørgsmål om tempe-rament, om du vælger en 1,0-liters eller 1,3-liters motor. Forskellen på 8.000 kroner er til at se sig ud af, men hvis du skal bruge bilen til mere end at sidde fast i en trafikprop i den indre by, bør du vælge 1,3 eren. Lillesøsteren virker nemlig lidt tynd i toppen.

Toyota Yaris 1,3 Luna KR. 141.995

Tekniske data
Motor: R4, 1299 cm3, 16V DOK. Ydelse: 86 hk ved 6. 000 o/min, 124 Nm ved 4.400 o/min. Topfart: 175 km/t. 0-100 km/t: 11,5 sek. EU-mix: 16,7 km/l. Årlig ejerafgift: 1.320 kr.

Totaløkonomi:
Japanerne er kendt for at lave biler, der aldrig går i stykker. Yaris popularitet i Danmark holder afskrivningen nede. Efter tre år og 50.000 km har bilen tabt 30 procent eller cirka 42.600 kr.
Reservedelsindeks: 74
Service ekskl. materialer:
15.000 km: 530 kr.
30.000 km: 1.288 kr.
45.000 km: 530 kr.

Vi synes:
Tag femdørsmodellen og husk at smile, når du møder en Polo.

Måske er du interesseret i...