Toyota Hilux dumper fælt i svensk elg-test

Ingen nye biler bør have problemer med at gennemføre en keglebane, men det har Toyota Hilux. Vores svenske kolleger har netop vist, at modellen har seriøse problemer, og det er langt fra første gang, at Hilux har været i søgelyset for netop dét.

27. oktober 2016 af Mathias Brandt

Vores svenske kolleger fra Teknikens Värld er efterhånden nogle af de førende eksperter i, at udføre den klassiske "Elg-test", hvor de tester bilers opførsel under undvige-manøvre.

Elg-testen går i al sin enkelthed ud på, at en bil skal undvige en fiktiv elg på vejen. Der er sat en keglebane op, hvor testbilen skal undvige og komme igennem indenfor keglerne.

Takket være moderne bilers avancerede hjælpesystemer, går denne øvelse normalt helt fint.

Det var bare ikke tilfældet med Toyota Hilux, som klarer det usædvanlig dårligt. Faktisk går det så skidt, at den kommer op på to hjul og er ved at vælte rundt på siden. Det værste er næsten, at dette ikke er første gang. Tilbage i 2007 udførte Teknikens Värld præcis samme test med en Hilux, og udfaldet var nøjagtig det samme.

© Teknikens Värld

Med 60 km/t kommer bilen kørende mod forhindringen, og testkøreren, Oskar Krüger, er ikke nervøs, da ESC-systemet skal undgå, at bilen bliver ustabil og vælter. I stedet gør manøvren, at bilen bliver sendt op på to hjul og er meget tæt på at vælte. Det er kun på grund af førerens hurtige reaktion, at bilen ikke tipper om på siden.

Med til historien hører, at da Teknikens Värld lavede testen, havde de seks andre pickups med, som alle klarede testen uden problemer – tilmed var hastigheden på mellem 64-68 km/t. VW Amarok er bilen, som klarer at fuldføre med den højeste fart på 68 km/t.

Se videoen af hele testen herunder:

Mere

Måske er du interesseret i...