Test: Pumpede pakdyr

En stationcar er det perfekte alibi for at få en sportslig bil. Vi tester to af de bedste lige nu

10. maj 2014 af Søren Juul

Udvalget af diskrete stationcars til under en halv million kroner, som kan lægge fra land lidt tjept, er begrænset. Den bedste har hidtil været den barske Ford Focus ST, der er praktisk i hverdagen og hylende morsom, når du giver gas, men nu har den fået en modstander. Skoda Octavia RS er endnu mere praktisk, men spørgsmålet er, om den er ligeså sjov?

Tredje generation af Octavia RS er den hurtigste Octavia nogensinde. Den deler 2-liters turbomotor med Golf GTI, og en passager, der får en tur, spørger om det er en femcylindret motor? Nej, den har kun fire cylindre, men der lyder et olmt brøl, når man trykker på en knap foran gearstangen. Det skyldes en lydforstærker, som dukker op i flere og flere sporty biler, og som medvirker til at give drama i kabinen uden at genere folk udenfor. På trods af det ”falske” lydspor er det svært ikke at blive begejstret for Octavia RS, der trykker på alle de rigtig knapper, når en køretur skal gøres til mere end bare transport.

Med 100 km/t ligger jeg i inderbanen på motorvejen. Jeg gearer ned og smutter en tur ud i overhalingsbanen med et sådant overskud, at folk mistænker mig for at være en en civilbetjent. Overhalingsbanen bliver i hvert fald ryddet med det samme. I overhalingssporet viser Octavia RS fra sin bedste side: Den kører retningsstabilt og sikkert uanset, hvor langt ned du lægger speederen.

Focus ST er en bisse
I Ford Focus ST sørger en enkelt opskrift for at bringe dig i godt humør: Et sæt robuste og dybe Recaro-sportssæder holder dig godt på plads. Det er noget, som giver dig lyst til at trykke på startknappen og udforske bilens evner. Og så snart, du er kørt, glemmer du, at kabinen føles mindre end i Skoda’en, samt at midterkonsollen ser utroligt rodet ud med alle sine trykknapper.'

Ford Focus ST1
Ford Focus ST1

Focus-kabinen strammer lidt mere om skuldrene end i Octavia, men siddepositionen og de analoge ure giver mere GTI-følelse.

Focus ST har 30 hk mere end Skoda'en og slår den i både mellemaccelerationer og topfart. Ford-motoren har mere baslyd end Skoda'ens, og de 250 hk trækker gerne bilen fra side til side over ujævn asfalt. Men det bliver til en involverende oplevelse, for styretøjet lægger ikke et filter mellem forhjulene og dine håndflader. Du ved præcis, hvor du har bilen. Og så er den hurtig. Den rammer 100 km/t i andet gear, bremserne er formidable og gearene ligger tæt, hvilket gør det nemt at holde motoren til ilden.

Tjekken stiller med så megen plads, at du både kan tage kone, børn og hunden med uden, at nogen vil klage over pladsmangel. Det er også dén, det er lettest at tale konen over i, da du får mere udstyr til en lavere pris. Problemet er bare, at Skoda’en ikke føles som en GTI, men nærmere som en gejlet og hurtigere Octavia.

Skoda Octavia RS
Skoda Octavia RS

Nydelig og pæn kabine med enkelte partytricks som tre-eget sportsrat, alupedaler og kulfiber-look indlæg hist og her. Den store skærm er standard.

Og her er det så, at Ford Focus ST kommer ind i billedet. Der er ingen tvivl om, at den føles mere potent og er mere i sit rette element, når svingene snævrer til. Det er en bil, som taler til dit bilhjerte, og derfor kan vi se igennem fingre med de steder, hvor Octavia’en er lidt mere fornuftig. Ford Focus ST er det bedste køb, hvis du skal have en sjov stationcar til under en halv million kroner.

Kilde: Bil Magasinet nr. 269, hvor du kan læse den fulde test af de to biler + meget mere!

 

Måske er du interesseret i...