Test: Klar retning til Hyundai i30

Den nye koreanske hatchback fortsætter, hvor den gamle slap, og trækker bilen i en komfortabel og civiliseret retning. Frederik Frey har kørt den nye Hyundai i30.

18. januar 2017 af Frederik T. Frey

Hvor?

Malaga, Spanien

Hvad er nyt?

Her er ikke tale om et facelift men om en ny model. Hyundai i30 er nået til sin tredje generation, og udover et spritnyt design er der også nyheder at finde i motorrummet, i kabinen og i sikkerhedsafdelingen. Manden bag den nye i30's design er i øvrigt tyske Peter Schreyer, der også designede den første Audi TT. 

På motorfronten er det muligt at få i30 med en ny 4-cylindret turbobenzinmotor på 1,4 liter. Motoren producerer 140 hk og 242 Nm. Har du ikke lyst til at skifte gear selv, er det også muligt at bestille den nye i30 med 7-trins dobbeltkoblingsgearkassen, som også findes i både Tucson og i40. 

Kabinen nyder bl.a. godt af en stor og lækker touchskærm på otte tommer – den er dog ekstraudstyr. Sikkerhedsudstyr mangler heller ikke, da der både kan fås vejbaneassistent, adaptiv fartpilot samt et overvågningssystem til blinde vinkler.

Hvem er konkurrenterne?

Indtil videre hedder klassen, hvor i30 skal slås, stadig Golf-klassen. Det betyder, at alt der kan kravle og gå lige fra Opel Astra, Nissan Pulsar og op til VW Golf, er konkurrenter.

Hvordan kører den?

Den nye Hyundai i30 er meget behagelig og civiliseret at køre i. Raffinementet over den foregående model er meget tydeligt – men konkurrenterne er også mange, så det er vigtigt at holde sig på tæerne. 

Særligt kabinestøj er holdt på et minimum, også selv om nålen på speedometeret rammer den høje ende af motorvejshastighederne. Samtidig føles al betjening utroligt blødt og komfortabelt afstemt – styretøjet er blødt uden at blive upræcist, og dobbeltkoblingsgearkassens skift er homogene og flydende. 

De forskellige hjælpesystemer giver også deres input på rat og pedaler med en elegance, der er meget behagelig og forsigtig.

Den store touchskærm på otte tommer er ekstraudstyr.

Hvornår lanceres den?

Hyundai i30 lanceres i april, og vil have startpriser fra 199.995 kr. for en 5-dørs i30 med 3-cylindret turbobenzinmotor og 120 hk. Og det er vel at mærke inklusiv den flotte 5-års fabriksgaranti, der er på alle Hyundai'er.

VI SYNES...

Koreaneren har rykket sig meget siden den foregående model, og er nu klart på vej i en komfortorienteret retning. 

Den nye motor 1,4-liters turbomotor virker lovende, og dobbeltkoblingsgearkassen viser også gode takter. Det bliver spændende at teste den nye Hyundai mod de ligeledes stærke konkurrenter i klassen.

Måske er du interesseret i...