I baggrunden Isuzu D-Max, i midten en T-72 kampvogn fra Sovjetunionen og forrest Volkswagen Amarok fra Tyskland.

© Søren Juul

Test: Herrebiler og en kampvogn i grusgraven

Få biler kan køre gennem en grusgrav med et ton stabilgrus på ladet, men Isuzu og Volkswagen har modeller, som kan. Vi lader Amarok V6 møde Isuzu i en grusgrav under overvågning af en T-72 kampvogn

19. september 2017 af Anders Richter

Tonerne fra V6-motoren, der bliver presset til det røde felt, får hårene til at rejse sig på armene. Jeg har aktiveret alle offroad-knapper på den nye VW Amarok V6, og dem får jeg brug for.

Hjulsporene er brede. Det seneste køretøj, som har pløjet gennem grusgraven er en T-72 kampvogn, som har gjort tjeneste i det tjekkiske militær. Den enorme krigsmaskine har fundet vej til Danmark og er nu pensionist hos Outdoor Games i Sengeløse. 

Kampvognen vejer over 41 ton og bælterne er bredere end din arm, så det er ikke så underligt, at der er plads nok til Amarok’ens 225 mm brede sommerdæk i sporene. Dækkene er ikke de mest hårdkogte, så det er svært at finde greb i det halvvåde mudder, men jeg holder på.

Den koboltblå lak bliver hurtigt angrebet af en brun skudsalve af jord og grumset vand, da jeg rammer ned i et hul for fuld kraft. Jeg mærker, hvordan den højre forfjeder går i bund, hvorefter der lyder et højt “klonk”, som går gennem marv og ben. 

VW Amarok V6
VW Amarok V6

Med den nye V6-motor forvandler Amarok sig til en hotrod af en pickup.

© Søren Juul

Normalt ville jeg være nervøs over den slags lyde i en bil, men ikke i dag. For en VW Amarok er en bil, som er skabt til at arbejde. Det er VW’s svar på en fukssvans – simpel, hårdfør og effektiv.

Sølvfarvet japansk monsterbil

Et sølvfarvet monster med et blodrødt Isuzu-logo i snuden kommer til syne i mit bakspejl, og selv om jeg har 224 hk på lager fra en V6-motor, kan jeg ikke trække fra ham. Jeg er tvunget til at give plads.

Vi har samlet to biler af en helt speciel støbning i en grusgrav lidt uden for Sengeløse på Sjælland. Det er såkaldte pickupper, som er kendetegnet ved, at de ligner en normal firehjulstrækker fra snuden og hen til bagdøren.

Herfra er der et åbent lad med plads til hvad som helst. Har du en gaffeltruck, kan du placere en europalle mellem hjulkasserne. Du kan også skaffe et par ramper og køre en havetraktor op, eller bruge ladet til at transportere mountainbike eller surfergrej.

Det er ikke en bil, du køber for sjov. En pickup er noget, du køber, fordi du har brug for den. Det er et værktøj og et arbejdsredskab, du ikke kan leve uden. Præcis som den T-72, der står på toppen af en bakke og skuer ud over grusgraven.

VW Amarok V6
VW Amarok V6 © Søren Juul

Bilen, som overhalede, er en Isuzu D-Max, som er endnu mere simpel og robust end VW Amarok. Isuzu’en føles gammeldags fra første sekund, du træder ind. Eller faktisk træder du op, for importøren har monteret et sæt hårdkogte og enormt store Mickey Thompson-dæk, der er næsten ligeså terrængående som bælterne på T-72-kampvognen.

Robust japaner

Undervognen er i samme ombæring hævet, så den har sværere ved at gå på bunden i hårdt terræn. Jeg sætter Isuzu’ens store automatgearstang i ’Drive’ og begynder at grave mig igennem det brune helvede. Nattens fugtige dug er trukket ind i mudderet, der bliver mere og mere glat i takt med, at solens stråler varmer det op. 

Bag rattet føles det ikke som om, det er i direkte kontakt med de styrende hjul. De enorme dæksider fjerner noget af den præcision, man normalt har i et styretøj. Det er ikke så sjovt, på offentlige asfaltveje, men i en lukket grusgrav gør det ikke så meget. Her er det alligevel umuligt at styre med millimeterpræcision.

Isuzu D-Max
Isuzu D-Max

Med kæmpedæk og rå detaljer overalt er testbilen døbt ’The Beast’.

© Søren Juul

Generelt er kabinen et studie udi grå plast. Der er faktisk ikke en eneste flade, som ikke er beklædt med plastik, der er omtrent ligeså hårdt som stenene, jeg kæmper mig hen over. Ikke overraskende giver det en rustik oplevelse, og det føles lidt som at træde ind i en tidslomme, hvor du har sat dig ind i en fabriksny bil fra 1995.

Man har fra Isuzu’s side prøvet at redde lidt ved at installere et stort Pioneer-anlæg med en tilhørende skærm i midterkonsollen. Det ser eftermonteret ud og giver ikke de eksklusive vibrationer som udstyrsniveauet ’Exclusive’ lægger op til.

Glimrende i terræn

Men i terrænet viser Isuzu D-Max en anden af sine rustikke sider: Det firecylindrede dieselkraftværk på 2,5 liter. Motoren yder 400 Nm allerede fra 1400 o/min, så det er ikke en maskine, der skal presses for at arbejde. 

Alt foregår ved lave omdrejninger, mens det femtrins automatgear gør sit for at vælge udveksling. Sidstnævnte har dog lidt svære vilkår, for det er tydeligvis en gammel konstruktion, der ikke kan måle sig med nutidens automatgear.

Isuzu D-Max
Isuzu D-Max

Kabinen i D-Max er praktisk, men signalerer mere traktor end luksusbil.

© Søren Juul

Jeg parkerer snuden ved den skrænt, hvor T-72’eren står på toppen, og aktiverer bilens spær, hvilket gør, at alle hjul nu trækker med samme kraft. Speederen ryger et godt stykke ned, hvorefter de fire cylindre begynder at brumme som en smilende hyggeonkel.

Langsomt kravler vi op ad bakken og her viser Isuzu’en, hvad den kan. Med grove dæk er den ekstremt terrængående, og det er en leg at kravle rundt i det bløde underlag.

Limousine og traktor i mudderet

Dagens modstander har det sværere i mudderet, men til gengæld tilbyder den noget helt andet. VW Amarok er nærmest en limousine i forhold til Isuzu’en, der føles mere som en John Deere-traktor. 

Placeret i tyskerens lækre lædersæde lugter det mere af luksus. Rattet er det samme som i en VW Golf, og det er altså ikke ment som noget skidt – snarere tværtimod. I midten sidder en fabriksmonteret og trykfølsom skærm, hvorfra du styrer alt det elektroniske. Gearvælgeren i midten styrer en topmoderne ottetrins automatgearkasse, men den virkelige perle gemmer sig ude foran.

VW Amarok V6
VW Amarok V6

Interiøret i Amarok er personbilsagtigt, og man føler sig nærmest ombord i en kæmpe-Golf.

© Søren Juul

V6’eren elsker omdrejninger

Hvor de fleste andre bilfabrikanter i øjeblikket downsizer, hvilket betyder, at motorerne bliver mindre og mindre, går VW den anden vej. Førhen lå der en firecylindret toliters dieselmotor med biturbo, men den har de smidt på porten til fordel for en lækker 3-liters V6-dieselmotor med 224 hk og 500 Nm.

Så snart du bare snitter speederen, vil du mærke en speederrespons, som Isuzu’en kun kan drømme om. V6’eren elsker at tage omdrejninger. Motorlyden er også lige i øjet, så du ender hurtigt med at køre bilen som en bølle rundt i terrænet. 

Med tør asfalt under gadedækkene kan den ramme 100 km/t på kun 7,9 sekunder. Det er uhørt hurtigt i en pickup af denne type. Til sammenligning tager samme disciplin 13,0 sekunder i D-Max.

Der er dog en anden synlig forskel mellem de to, og det er prisen. På pagegøjeplader, altså som tosæders varebil med ubegrænset ret til privat kørsel, koster VW Amarok i det testede trim 457.130 kr., mens Isuzu’en er ca. 150.000 kr. billigere. Og det er altså en forskel, der vil noget. 

Der bliver kun solgt en håndfuld pickupper på hvide plader om året herhjemme, for biltypen er grundlæggende udviklet som arbejdsbil og dyr som personbil. Men man kan sagtens få en pickup som personbil og leve med den til hverdag. Vil du have en bil, som ingen andre har - og som iøvrigt kan trække en trailer med en rendegraver eller køre gennem 70 cm vand – så er det sagen.

VW Amarok V6
VW Amarok V6

Firehjulstrækket i Amarok er permanent slået til, mens testbilen også har låsbart spær på bagakslen.

© Søren Juul

Som almindelig personbil med fem sæder koster Amarok-testbilen knap 700.000 kr., mens D-Max er 100.000 kr. billigere. Bemærk, at den årlige afgift for begge er omkring 10.000 kr. på grund af den høje vægt.

Limousine og traktor i mudderet

Skal du bruge en pickup som arbejdsredskab, kan du trygt spare pengene og rulle ud i mudderet i Isuzu D-Max. Men vil du have luksus og hestekræfter er det VW Amarok V6, som er det bedste køb.

Skal det være endnu mere hårdkogt, bør vi nok kunne finde dig en T-72 til en fornuftig pris, selv om den ikke går mange hundrede meter på literen.

Isuzu D-Max
Isuzu D-Max

Som personbil med fem sæder koster en topudstyret D-Max knap 600.000 kr.

© Søren Juul

VW Amarok 3,0 TDI 4Motion Highline

Opbygning
Firedørs, fempersoners pickup, firehjulstræk, spær, stiv bagaksel, ottetrins automatgear

Motor
V6, 2.967 cm3, 24V, turbodiesel
224 hk ved 3000 o/min, 550 Nm ved 1400 o/min

Præstationer
0-100 km/t 7,9 sek., forbrug 12,8 km/l, årlig afgift 9380 kr.

Dimensioner
L /B/H 532/195/183 cm, vægt/last/påhæng 2078/868/3500 kg

Pris som personbil
691.080 kr.

Isuzu D-Max Crew Cab Executive aut.

Opbygning
Firedørs, fempersoners pickup, firehjulstræk, spær, stiv bagaksel, femtrins automatgear

Motor
R4, 2.499 cm³, 16V, turbodiesel
163 hk ved 3600 o/min, 400 Nm ved 1400 o/min

Præstationer
0-100 km/t 13,0 sek., forbrug 11,9 km/l, årlig afgift 10.160 kr.

Dimensioner
L/B/H 530/186/179 cm, vægt/last/påhæng 2015/985/3500 kg

Pris som personbil
595.000 kr.

Måske er du interesseret i...