Test: Frisk GT86 får tæsk nord for polarcirklen

Vi er taget til det nordlige Finland for at se nærmere på den faceliftede Toyota GT86, som med en ny affjedring lægger op til masser af underholdende kørsel.

20. januar 2017 af Jacob Dalby

Hvor er vi?

Rovaniemi, Finland – 66° nordlig breddegrad.

Hvad er nyt?

Faceliftet af Toyota GT86 har – som vi kender det fra facelift – fået nye lygter for og bag samt nye kofangere. Men vigtigst af alt har Toyota taget den konstruktive kritik fra markedet til sig og givet den ny affjedring. Det giver mere komfort i dagligdagen, men det har bestemt ikke taget fun-factoren ud af den lille racer.

Det nye track-mode er blevet fintunet ved hjælp af test på Nürburgring – det giver lov til overraskende store udskridninger som nærmest er et must i GT86, når underlaget bliver glat.

Indenfor er der nyt infotainmentsystem, Toyota Touch 2, som dog allerede inden modellen kommer på markedet virker en smule gammelt. Og så er der monteret et nyt og mindre rat, så du rigtigt kan få albuerne ind til kroppen.

Hvem er konkurrenterne?

Nærmeste konkurrent er Subaru BRZ, som faktisk er samme bil, bare med et andet skilt på. Når det handler om velkørende biler ligger GT86 sig tæt op ad Mazda MX-5, der dog er noget billigere.

Synes du sidelænskørsel er noget pjat er der også den forhjulstrukne Audi TT.

Hvordan kører den?

Fænomenalt. GT86 er en af de mest velkørende biler på markedet – ligesom den var før faceliftet. Selv erfarne chauffører får store smil på læberne – trods de beskedne 200 hk – med det tunge styretøj og en balance som få.

En lidt mere pumpet version med lidt ekstra kræfter vil vi gerne prøve, Toyota…

Hvornår lanceres den?

Februar 2017.

Prisen er 489.278 kr. for varianten med manuel gear og 514.278 kr. for automatgear. Vælg manuel!

Vi synes…

Smilet er stort, når du balancerer det stive chassis og de smalle dæk hen over sne og is. Toyota GT86 er yderst velkørende, men den kunne godt bruge lidt ekstra kræfter, når underlaget er almindelig, tør asfalt.

Måske er du interesseret i...