Test: Første indtryk af den nye Porsche Panamera

Vi har været et smut i Sydtyskland for at prøve kræfter med den helt nye Porsche Panamera. Læs Jacob Dalbys umiddelbare tanker og indtryk lige her

12. september 2016 af Jacob Dalby

Hvor er vi?

Tegernsee, Sydtyskland

Hvad er nyt?

Porsche Panamera er ny fra inderst til yderst. Den er bygget på en ny platform, som senere skal deles med Bentley Continental GT. 

Der er nye, lynende hurtige, motorer under hjelmen og kabinen er ny med teknologi vi første gang så i hyperbilen Porsche 918 Spyder. 

Og så er der selvfølgelig det nye design, der giver Panamera en langt smukkere profil med den lidt 911-lignende coupelinje.

Hvem er konkurrenterne?

De nærmeste konkurrenter, som også er 4-dørs coupeer med plads til 4 personer, består af Aston Martin Rapide, der dog er væsentligt dyrere, og Maserati Quattroporte.

I samme segment gemmer sig også Audi RS7 og BMW M6 Gran Coupe.

Hvordan kører den?

Med undervognen i den stiveste indstilling og tyngden på ratudslag i den tungeste, styrer Panamera utroligt præcist. Det virker som om, at Panamera er fuldstændig immun over for g-kræfter – uanset hvor meget den presses ud ad svingene, styrer den som på skinner.

De nye motorer, om du vælger Panamera 4S, Panamera Turbo eller Panamera 4S Diesel, har alle helt vilde præstationer. Topmodellen Panamera Turbo med 550 hk skyder de godt 2 tons til 100 km/t på 3,8 sekunder.

Hvornår lanceres den?

Porsche Panamera kan bestilles nu og forventes at lande hos forhandlerne i begyndelsen af november. 

Priserne starter på kr. 2.200.937.

VI SYNES...

Den nye Porsche Panamera er kompetent, uanset hvilken situation du sætter den i. Lange motorvejsstræk er mere overskuelige end nogensinde med den fine komfort og de mange sikkerhedshjælpemidler. 

Send derefter Panamera på snoede landeveje, og den vil efterlade de fleste sportsvogne i støvet.

Mere

Måske er du interesseret i...