Biltest af Suzuki Ignis 1,3 GL
Biltest af Suzuki Ignis 1,3 GL © bilmagasinet.dk

Suzuki Ignis 1,3 GL

Vatnissen og kravlenissen

25. januar 2004 af Bilmagasinet

Af: Mikkel Thomsager & A. Hansen

Suzuki Ignis er en lille bastard, der er ligegyldig som minibil, men oplagt som 4WD

Ærlig talt: Som minibil har Suzuki Ignis kun lidt at byde på i forhold til konkurrenterne, men med firehjulstræk flytter Ignis sig med ét fra den tunge ende af feltet til sin helt egen bane, hvor der ikke er konkurrenter.

Det seneste facelift har ellers gjort meget for helhedsindtrykket af Ignis, som både udvendig og indvendig er blevet mere rigtig bil. Udvendig, fordi karrosseriet har fået mere karakter. Indvendig, fordi kabinen har fået et friskere og mere moderne snit.

Men skinnet bedrager. I hvert fald hos basismodellen. De fleste moderne biler ser små ud, men byder på overraskende plads indvendig. Med Ignis er det modsat. Den ser rummelig ud, men det er den faktisk ikke. Knæpladsen ved bagsædet er for ringe til, at voksne finder plads der. Det burde være en gevinst for bagagerummet, men heller ikke dét er tilfældet. Det er på gennemsnitlige 236 liter.

Omkring førersædet er pladsforholdene væsentligt bedre. Her sidder man højt, og det giver en mpv-agtig oplevelse. Men derudover er der intet mpv over Ignis. På samme måde bliver man snydt af frontpanlet. Designet er flot, og det ser lækkert ud, men det er hård, ucharmerende plastic hele vejen rundt.

Retningsstabiliteten er overraskende god, men støjen fra både vind, hjul og motor er pågående på den ucharmerende måde. Det er som om, man kan høre, at hver en mekanisk detalje i bilen er på overarbejde. Komforten er fin på god vej, men små bump og huller slår igennem helt ud i hårrødderne.

Udtyrsmæssigt må man også undre sig over, at en femdørs minibil til 144.995 kr. ikke har centrallås. Det kan to el-sideruder og el-sidepejle ikke gøre det ud for.

1,3-liters motoren er på imponerede 94 hk, og Ignis virker da også kvik, men ikke uden at brokke sig højlydt. Alt i alt er det svært at finde argumentere for at vælge en Suzuki Ignis, når man kan få en Skoda Fabia for 10.000 kr. mindre eller en Citroën C3 for 1.000 kr. mere, uagtet at begge konkurrenter byder på mindre motorkraft. Men måske er Ignis’ værste konkurrent i virkeligheden den 11.000 kr. billigere Suzuki Wagon R, som i næsten alle henseender ligner et langt bedre Suzuki-køb. Eller træk linen helt i land, spar pengene, og vælg den billigste Suzuki – en Alto til 105.000 kr.

Hvis man derimod vælger at betale yderligere 25.000 kr. for sin Ignis – ja, så er historien en anden. Så får man nemlig en 1,5-liters sag med firehjulstræk. Det er selvfølgelig indlysende, at man skal have behov for firehjulstrækket. Ignis 4WD forcerer næppe Sahara, men bor man for enden af en grusvej, kan det nok gøre gavn i en snestorm. Har man det behov, er Ignis ganske uden sidestykke ikke mindst prisen taget i betragtning.

1,5-motoren yder beskedne fem hk mere, end 1,3-modellen (99 hk mod 94 hk), men kraftforøgelsen mærkes, ikke mindst fordi den reducerer støjniveauet ved de mest almindelige hastigheder, og hertil kommer så centrallåsen, som endda er fjernbetjent. Begge biler har det samme overraskende høje indeks for reservedelspriserne.

Suzuki Ignis 1,5 GL 4WD

Tekniske data: Motor: R4, 1.491 cm3, 16V. Ydelse: 99 hk ved 5.900 o/min, 133 Nm ved 4.100 o/min. 0-100 km/t.: 11,0 sek. Topfart: 165 km/t. Brændstofforbrug: EU-miks: 13,9 km/l. Årlig ejerafgift: 3.020 kr. Egenvægt: 950 kg. Mål (L/B/H): 377/161/157 cm. Bagagekapacitet: 236/1.002 liter.
Totaløkonomi: Ignis 4WD er så speciel, at de rigtige købere vil betale en god pris. Derfor bliver afskrivningen procentvis den samme som for basis-modellen. Efter tre år og 50.000 km har den tabt 34 pct. (ca. 58.000 kr.)
Reservedelsindeks: 133
Service ekskl. materialer:
15.000 km: 880 kr.
30.000 km: 1.440 kr.
45.000 km: 1.040 kr.
Pris: 169.993 kr.

Suzuki Ignis 1,3 GL

Tekniske data: Motor: R4, 1.328 cm3, 16V. Ydelse: 94 hk ved 6.000 o/min, 118 Nm ved 4.100 o/min. 0-100 km/t.: 11,1 sek. Topfart: 160 km/t.
Brændstofforbrug: EU-miks: 15,4 km/l. Årlig ejerafgift: 2.020 kr. Egenvægt: 950 kg. Mål (L/B/H): 377/161/157 cm. Bagagekapacitet: 236/1.002 liter.
Totaløkonomi: Heller ikke på på det danske brugtmarked bliver Suzuki Ignis et førstevalg. Derfor vil den tabe mere i værdi end konkurrenterne. Efter tre år og 50.000 km har den tabt 34 pct. (ca. 49.000 kr.)
Reservedelsindeks: 133
Service ekskl. materialer:
15.000 km: 800 kr
30.000 km: 1.440 kr.
45.000 km: 960 kr.
Pris: 144.995 kr.

Mere

Måske er du interesseret i...