Biltest af Suzuki Ignis 1,3 4WD
Biltest af Suzuki Ignis 1,3 4WD © bilmagasinet.dk

Suzuki Ignis 1,3 4WD

Suzuki 127…

20. september 2001 af Bilmagasinet

Af: Mikkel Thomsager & A. Hansen

Suzuki Ignis er en simpel men ærlig bil af den slags, som Fiat blev verdensberømt for at lave tilbage i 70erne

MIN FØRSTE BIL var en todørs Fiat 127. Det var den første af slagsen, det var en basis-model, og den var godt brugt. Men det var, hvad jeg havde råd til, og jeg kom til at elske min røde Fiat. Ikke kun fordi det var min første bil, for den er og bliver noget specielt, men også fordi den i sin simple enkelhed rummede værdier, som jeg stadig sætter højt, når jeg skal vælge bil.

Affjedringen var komfortabel, så den krængede en del, men styringen var god. Effekten var lille, men motoren var frisk og energisk, kabinen var klejn, men dog rummelig, og selv om jeg havde fået den skrabede model, manglede der ikke noget. I min omgangskreds grinede de ad min Fiat (det gør de for resten stadig), men jeg var ligeglad, for min Fiat og jeg forstod hinanden, og selv om den ikke var kendt for at være verdens mest pålidelige bil, var jeg aldrig i tvivl om, at min Fiat ville tjene mig i lyst og nød.

Det var formentlig dens ærlighed, der charmerede mig. Plasticen i kabinen var hård og ucharmerende, kun sæderne havde en vis kvalitet over sig. Men bilen fungerede altid, og en bildør er en bildør, uanset om det lyder som en sardindåse, der rammer et bækken, når man smækker den. Skulle det gå galt, var Fiaten let at arbejde med, fordi alting var bygget enkelt, logisk og billigt op, og selv om jeg ikke var og aldrig blev mekaniker, lykkedes det mig at skille bilen ad og samle den igen flere gange. Derfor blev min Fiat og jeg så gode venner.

Det kunne jeg også blive med Suzuki Ignis. Hvis Fiat 127 genopstod i moderne inkarnation, ville den være en Suzuki Ignis, måske sågar med firehjulstræk. Som den gamle Fiat virker den hudløst ærlig omkring egne mangler og dyder - det er, som om den gerne står ved den billige plastic med den dårlige finish og sardindåsedøren, for det kan man godt tillade sig, når man har køreglæden, udstyret og den praktiske charme i behold til en fornuftig pris.

Designet har jeg svært ved at forlige mig med, men som i min 127 har de kantede former en praktisk værdi i kabinen, som er rummelig. Selv bagsædet er brugbart for voksne, og om det så er det fjollede hattehylde-gardin over bagagerummet minder det om noget, som kun en italiener kunne finde på.

Og skulle det komme så vidt, er jeg helt sikkert på, at min omgangskreds ville grine lige så meget ad mig og min Ignis, som de gjorde med min Fiat 127.

Suzuki Ignis 1,3 4WD Pris: 149.990 kr.

Tekniske data:
Motor: R4 16V, 1.328 cm3. Ydelse: 83 hk v. 5.500 o/min. 110 Nm v. 5.500 o/min. Acc. 0-100 km/t: ikke opgivet. Topfart: 155 km/t. EU-mix: 14,5 km/l. Årlig ejerafgift: 2.420 kr.
Totaløkonomi: De små økonomiske Suzuki-modeller holder priser godt. firehjulstræker koster lidt ekstra på afskrivningen. Efter tre år og 50.000 km har den tabt 48.000 kr. (32 pct.)

Reservedelsindeks: -
Service ekskl. materialer:
30.000 km: - kr.
60.000 km: - kr.
90.000 km: - kr.

Vi synes...
Sjov discount

Mere

Måske er du interesseret i...