Biltest af Suzuki Grand Vitara Van HDI

Suzuki Grand Vitara Van HDI

Diesel uden fusel

21. juni 2001 af Bilmagasinet

Af: Mikkel Thomsager & A. Hansen

Citroën og Peugeots HDI-motor gør underværker for Suzuki Grand Vitara

EN RIGTIG FIREHJULSTRÆKKER skal have dieselmotor. Det er i hvert fald bedst til terræn og trækbrug, men dieselmotorer har aldrig været japanske bilproducenters stærke side. Toyota er kommet efter det med den nye D4-D-motor, men hos Suzuki har man hidtil måttet nøjes med en træt, gammel turbodiesel fra Mazda.

Det var synd for den lidt gumpetunge Suzuki Grand Vitara, som dermed blev mere tung i gumpen end nødvendigt. Motoren ydede ganske vist 87 hk og 216 Nm, men kendsgerningen var en accelerationstid, som ikke blev opgivet, en topfart på 142 km/t og en motorgang så tillokkende, som Enhedslistens partiprogram er for bilister. Der var for meget fusel i den dieselmotor, og en erstatning var hårdt tiltrængt.

Det fandt Suzuki også ud af, omend det næppe var af tekniske årsager. Yen kursens himmelflugt gør det dyrt at købe motorer i Japan, så Suzuki så sig om efter en anden leverandør, gerne fra Europa, og hvorfor ikke spørge den bedste, PSA (Peugeot/Citroën)? OK, sagde PSA, og det er årsagen til, at HDI-motoren i en Grand Vitara har været ude på en længere rejse, inden den ender hos den danske forhandler. Den franskproducerede motor bliver nemlig monteret på Suzuki-fabrikken i Japan, inden bil og motor returneres til Europa.

Økonomisk set slipper japanerne dog for at betale EU-skat af motoren, og det medvirker til at holde prisen i ave.

Men selv med en merpris er HDI-motoren en stor gevinst for Vitara. Suzuki har fået den store HDI-motor på 109 hk, og det er en mereffekt på 22 hk. Lige så med momentet: Den gamle havde 216 Nm, HDI-motoren har 250, og hertil kommer gevinsten i motorgangen, som næsten er den største. Gearkassen er angiveligt den samme, men også den virker blødere og mere medgørlig, end jeg hidtil har oplevet den i Vitara.

Heller ikke med den nye motor opgiver Suzuki accelerationstiden, men det kunne de nu godt, for den ligger i omegnen af respektable 14 sekunder. Til gengæld er topfarten stadig beskedne 150 km/t, hvilket afslører, at Grand Vitara nok ligner en konkurrent til RAV4 & co., men i virkeligheden er den mere rå. Den kan mere i terrænet, men mindre på landevejen, og det kan HDI-motoren trods alt ikke lave om på.

Suzuki Grand Vitara Van HDi 171.417 kr.

Tekniske data
Motor: R4, 1.997 cm3, 16v, turbodiesel. Ydelse: 109 hk v. 4.000 o/min. 250 Nm v. 1.750 o/min. Acc. 0-100 km/t: Ikke opgivet. Topfart: 150 km/t. EU-mix: 15,2 km/l. Årlig ejerafgift: 3.090 kr. (personbil: 2.560 kr.)

Totaløkonomi:
Dieselbiler i den billige ende holder prisen rimeligt, men er ikke eftertrgtede på grund af den ekstra afgift. Efter tre år og 50.000 km har den tabt 68.000 kr. (40 pct.)
Reservedelsindeks: 137
Service ekskl. materialer:
15.000 km: 1.219 kr.
30.000 km: 1.500 kr.
45.000 km: 1.359 kr.

Vi synes:
En multibil med køreglæden i behold

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen