Superstationcars: Pumpede pakdyr

Vi tester to af de bedste stationcars i form af Skoda Octavia Combi RS og Ford Focus ST

1. januar 2015 af Søren Juul

Hvis du er på jagt efter en diskret stationcar, som har kræfter nok til at knuse din modstandere ved lyskrydset, så er udvalget begrænset. I hvert fald når vi kigger efter modeller, som koster under en halv million kroner. De fleste GTI’er er nemlig skabt som hatchbacks i ånden af den originale Golf GTI fra 1976, men der findes undtagelser, som du måske kan lokke familien ind i.

Den bedste GTI-stationcar har indtil videre været Ford Focus ST med 250 hk, der er praktisk i hverdagen og hylende morsom om søndage, når turen går mod landevejene eller en trackday. Men nu har Focus ST fået en modstander, som skulle være mindst ligeså praktisk. Spørgsmålet er så, om den er ligeså sjov? Skoda Octavia RS hedder modstanderen, som er mødt op til en kamp på sjove køreegenskaber, hestekræfter, praktikalitet og økonomi. Tredje generation af Skoda Octavia RS er den hurtigste Octavia nogensinde. Den deler den 220-hestes 2-liters turbomotor med Golf GTI og platform med VW Golf, Audi A3 og Seat Leon, men i Skoda’ens tilfælde er bunden blevet strukket en smule. Ingen af søstermærkerne laver en stationcar i denne størrelse med så mange kræfter. En mindre 140-hestes udgave har tidligere vundet en stortest i Bil Magasinet, hvor den endda slog Ford Focus. Men i dag har vi droppet snusfornuften, så slaget er langtfra tabt for Focus ST.

Er den 5-cylindret?, spørger en passager, da han får en tur i den blå Octavia RS. Et tryk på en knap foran gearstangen får motoren til at hæve stemmen. De kraftigere toner fra motorrummet er resultatet af en lydforstærker, som sidder ude foran. På trods af det ”falske” lydspor er det svært ikke at blive begejstret for Octavia RS, der trykker på alle de rigtig knapper, når en køretur skal gøres til mere end bare transport. Men det er nu stadig ikke helt en VW Golf GTI. Bag sportsrattet er du aldrig i tvivl om, at du sidder i et af de billigere produkter fra VW-koncernen. Ud over de lækre sportssæder med integrerede nakkestøtter ligner den sig selv i interiøret. Den eneste markante forskel er det særlige RS-indlæg i kabinen, som skal ligne kulfiber. Men udseende og luksus er ikke et must for at vinde i denne klasse - bare spørg ovre hos Ford.

I Focus ST sørger en enkelt opskrift for at bringe dig i godt humør: Et sæt robuste og dybe Recaro-sportssæder holder dig godt på plads. Turbomåleren ovenpå instrumentpanelet minder dig om den hidsige motor, der bliver tvangsfodret ude foran, og endelig er der siddepositionen, hvor du kan få rattet tilpas tæt på, så du har perfekt kontrol over løjerne. Det er disse små ting, som giver dig lyst til at trykke på startknappen og udforske bilens evner. Og så snart, du er kørt, glemmer du, at kabinen føles mindre end i Skoda’en. Samt at midterkonsollen ser utroligt rodet ud med alle sine trykknapper.

Jeg starter i Octavia RS, der først og fremmest gør sig bemærket ved at have en herlig drivline med et præcist gearskift og masser af kraftoverskud fra første speedertråd. Der er 350 Nm til rådighed fra 1.500 Nm, hvilket er med til at give en følelse af bundtræk, uanset hvilket gear du er i. Med 100 km/t ligger jeg i inderbanen på motorvejen. Jeg gearer ned og smutter en tur ud i overhalingsbanen med et sådant overskud, at folk mistænker mig for at være en en civilbetjent. Overhalingsbanen bliver i hvert fald ryddet med det samme. I overhalingssporet viser Octavia RS fra sin bedste side: Den kører retningsstabilt og sikkert uanset, hvor langt ned du lægger speederen. Den har blot ét problem - og det ligger i bakspejlet.

Focus ST er med sine 30 hk og 10 Nm ekstra den stærkeste af de to herude. ST slår RS både i mellemaccelerationerne, og når det kommer til topfart. Isoleret set er Octavia RS dog en herlig bil til motorvejskørsel, og som rejsebil er den mere anvendelig med sit større bagagerum. Jeg hopper over i Ford’en, da motorvejen afløses af krævende landeveje og får omgående genopfrisket, hvorfor vi tidligere har sendt kraftige anbefalinger efter Focus ST. Her er ingen knapper, der skal trykkes ned. Den er klar til at levere varen med det samme. Det eneste, du skal gøre, er at lægge vægt i højrefoden.

Ford-motoren har mere baslyd end Skoda-motoren under acceleration, og du skal holde bilen i nakken imens. Ligesom Octavia RS bruger Focus ST sit ESC-system til at få overført kræfterne fra forhjulene til asfalten. Her er altså ikke noget mekanisk differentiale til at hjælpe musklerne på vej. Det er både godt og skidt. De 250 hk trækker gerne bilen fra side til side over ujævn asfalt, men samtidig bliver det en involverende oplevelse, for styretøjet lægger ikke et filter mellem forhjulene og dine håndflader. Du ved præcis, hvor du har bilen. Og så er den hurtig. Den rammer 100 km/t i andet gear. Med de store fartressourcer følger gode bremser, og det større udhæng over bagakslen piller ikke ved den velafstemte undervogn, som lader dig lege med bilens vægtforskydning gennem et sving uden, at den føles dvask. Forhjulene har et godt bid i asfalten, og du kan bede bagvognen om træde til og læne sig ud blot ved at justere speederen. Gearene ligger tæt, hvilket gør det nemt at holde motoren til ilden.

Jeg parkerer Focus’en. Bremserne knitrer, og smilet på mine læber er bredt. Nu er det Skoda’ens tur. Bag rattet føles Octavia RS som en mere voksen og moderne bil. Men jeg er ikke tvivl om, at Skoda’en er det klogeste køb. Den er mindre tørstig, og koster dig kun 2.220 kr. i årlig afgift mod 3.300 kr. i Focus. Samtidig er Octavia RS også 27.090 kr. billigere, bagagerummet på 610 liter er større, og så er der mere standardudstyr. Blandt andet har den bixenonforlygter, fjernlysassistent, træthedsassistent, p-sensor bag og et stort anlæg med otte højttalere. Og så er kabinen mere overskuelig og større. Men den ligner stadig mere en sportslig Skoda end en ægte GTI.

Foran gearstangen sidder en lille knap, hvor du styrer bilens temperament. Der er tre programmer at vælge i mellem: Eco, Normal, Sport samt Individuel, hvor du selv kan sammensætte din konfiguration af speederrespons, lyd og styretøjets tyngde. Skal du ud over stepperne, er det bare med at vælge sportsindstillingen, som banker alt i top. Undervognen er sænket 13 mm i forhold til en standard Octavia, og kombineret med strammere fjedre og nye støddæmpere føles RS fast i kødet. Den krænger dog mere end Focus, og styretøjet er ikke så aggressivt.

Jeg er sikker på, at min kollega, som ligger foran i Focus’en, har det sjovere, da vi angriber svingene. Skodaens forhjul er ikke limet til asfalten i samme grad, men det problem tilskriver vi vinterdækkene, som bilen kører på. Hvad, der derimod ikke kan bortforklares, er de mere neutrale køreegenskaber. Octavia er ikke ligeså hurtig på styretøjet, og bagvognen er ikke klar til at lege, hvis du letter på speederen. En mere sikker egenskab men også lidt mere kedeligt. Giv gas, og Skoda’en trækker sig eksemplarisk ud ad svinget.

Elektronikken er meget dygtig til at overføre kræfterne til asfalten ved hjælp af ESC-systemet uden, at det virker forstyrrende. ESC-systemet har også en sports-funktion, men den skal du holde fingrene fra, hvis bare der er det mindste fugt på asfalten. Det ender nemlig bare med at gå op i hjulspin, og du kommer ikke hurtigere fremad.

Da himlen pludselig åbner sig, beslutter vi os for at søge ly i en af de gamle haller på B&W skibsværftet, som ligger på Refshaleøen midt i København. Her bliver der endelig tid til,
at testholdet kan diskutere hvilken af de to biler, som rammer bedst, når kravene hedder morskab, overskud, bagageplads og hvor meget bil, du egentlig får for pengene.

Den bedste stationcar i dette felt er uden tvivl den blå Skoda Octavia RS. Tjekken stiller med så megen plads, at du både kan tage kone, børn og hunden med uden, at nogen vil klage over pladsmangel. Det er også dén, det er lettest at tale konen over i, da du får mere udstyr til en lavere pris. Problemet er bare, at Skoda’en ikke føles som en GTI, men nærmere som en gejlet og hurtigere Octavia.

Og her er det så, at Ford Focus ST kommer ind i billedet. Der er ingen tvivl om, at den føles mere potent og er mere i sit rette element, når svingene snævrer til. Det er en bil, som taler til dit bilhjerte, og derfor kan vi se igennem fingre med de steder, hvor Octavia’en er lidt mere fornuftig. Ford Focus ST er det bedste køb, hvis du skal have en sjov stationcar til under en halv million kroner.

Måske er du interesseret i...