Biltest af Subaru Forester 2,0 CS
Biltest af Subaru Forester 2,0 CS © bilmagasinet.dk

Subaru Forester 2,0 CS

Til skov og strand

11. februar 1999 af Bilmagasinet

Af: Thorkil Sevelsted

Subaru Forester er en behagelig mellemting mellem en offroader og en stationcar.

 

Det bedste fra to verdener, kalder Subaru selv sin Forrester. Den betegnelse for biltypen, der kommer nærmest, er den amerikanske SUV for Sport Utility Vehicle, en bil til friluftsliv, en bil der ikke lader sig standse, fordi vejen slipper op, eller fordi sneen begynder at fyge sammen.

 

SUV-betegnelsen bliver bredere og bredere. Oprindeligt gjaldt den små, lette firehjulstrækkere, men nu bruges den også om forskellige mellemformer, som er lidt mere til landevej end til terræn og omvendt. Subaru Forrester er bilen til skov og strand - eller til vintersport - og det fine ved den er, at offroad-egenskaberne er kombineret med en meget komfortabel og behagelig optræden på lande- og motorvej. Skal man til Norge eller Østrig ved vintertide er det selvfølgelig betryggende, at bilen kan klare de sidste kilometer til hytten, men selve køreturen dertil skulle jo også gerne være en fornøjelse, og her melder Forester sig som et multitalent.

 

Forester er mere stationcar end offroad’er, når det gælder styreegenskaber og kørekomfort. Især undervognens evne til at opsuge ujævnheder af enhver art er konkurrenternes overlegen. Ligesom Toyota RAV4 og Honda CR-V har den selvbærende karrosseri og uafhængigt baghjulsophæng som en personbil, men den nyder desuden godt af et lavt tyngdepunkt. Det skyldes bl.a. den flade boxermotor med cylindrene anbragt vandret to og to overfor hinanden. Krængningen i kurver er derfor ikke så kraftig, som man skulle forvente, selvom undervognen er afstemt til blød og behagelig kørsel.

 

Man tænker ikke på, at man sidder i en firehjuls-trækker, når man kører Forester. Man er ganske vist en smule højere hævet over asfalten end i en almindelig personbil, men kørestillingen er ikke lastbilagtig, og bilen er ikke træg i sine bevægelser men levende og medgørlig. En syngende transmissionsstøj, ikke mindst ved motorvejsfart, minder dog om, at det ikke er en helt almindelig stationcar, og den er så meget desto tydeligere, som der ikke er ret megen anden støj, hverken fra motor, hjul eller fartvind, selvom vinduerne som på andre Subaru’er er uden rammer. Ikke mindst når motoren er kold, skal tilkobling i forbindelse med hurtige gearskift foretages med nogen følelse, hvis man vil undgå at fremkalde rokkende bevægelser.

 

Motoren er omtrent den samme 2-liter-maskine med 125 hk som i sedan’en Impreza. Den har en charmerende dæmpet knurren, som er karakteristisk for boxer-motorer, og den er desuden stærk og smidig.

 

Forester har i modsætning til RAV4 og CR-V reduktionsgear, så man kan skifte til lavt udvekslingsforhold, når man forlader den slagne vej. Momentet fordeles mellem for- og baghjul ved hjælp af en viskokobling på centerdifferentialet. I almindelighed opfører Forester sig omtrent som en forhjulstrækker, og når baghjulene bliver bedt om at hjælpe mere til, sker det blødt og rykfrit. Subaru var den første fabrik, der begyndte at levere firehjulstræk til almindelige personbiler, og det fornemmes, at der er årelang erfaring bag denne seneste version. Sikkert fodfæste og stabilitet i kurverne selvom vejen er glat eller smattet, giver en dejlig fornemmelse af overlegenhed.

 

Forester er ikke nogen stor bil, når det gælder de indre pladsforhold. Der er ikke så meget albuerum at give af, men benpladsen er tilstrækkelig også i bagsædet, og loftshøjden er god, ligesom der er et udmærket bagagerum. Selve bagsædehynden er fast, så det kun er ryglænene, der kan lægges ned. Nogen “varevogn” kan den ikke omdannes til, men den samlede bagagevolumen kan dog komme op på 1578 liter, hvis man kun er to i bilen, og bagsæderyglænenes hældning kan varieres, så man kan have en ekstra kuffert på bekostning af bagsædepassagerernes bekvemmelighed.

 

Subaru Forester 2,0 CS

OPBYGNING: 4-personers, 5-dørs stationcar med motor foran og permanent firehjulstræk. 5-trins manuel gearkasse. reduktionsgear.

MOTOR: 4-cylindret boxer-motor med 2 enkelte overliggende knastaksler og 4 ventiler pr. cylinder, 1994 ccm. Maksimaleffekt 125 hk ved 5600 o/m.
Maksimalt drejningsmoment 184 Nm ved 3600 o/m..

UNDERVOGN: McPherson forhjulsophæng med krængningsstabilisator. Uafhængigt baghjulsophæng med tværsvingarme og langsgående reaktionsarme. Automatisk niveauregulering.

BREMSER: ABS-bremser med skiver for og tromler bag.

FÆLGE OG DÆK: 6x15” stål-fælge, 205/70 R 15.

PR­STATIONER: Topfart 179 km/t. 0-100 km/t 11,4 sek. Benzinforbrug 11,1 km/l.

MÅL: Længde/bredde/højde: 445/174/160 cm. Akselafstand 253 cm. Bagagerum 409 liter. Egenvægt 1300 kg. Tilladt påhængsvægt med bremser 1500 kg.

UDSTYR: ABS, firehjulstræk, hill-holder, automatisk niveauregulering, dobbelt airbag, startspærre, centrallås med fjernbetjening, el-ruder, el-sidespejle, højdejusterbart rat, højdejusterbart førersæde, RDS-radio, midterkonsolbox med kopholdere, 12-volt stik i bagagerum, tagræling.

PRIS: 299.990 kroner.

 

Måske er du interesseret i...