Stortest: Er den nye BMW 5'er til noget?

Vi tester BMW 523i mod Mercedes-Benz E-klasse, Jaguar XF og Audi A6. Konklusion? BMW rydder bordet

13. september 2010 af Søren Juul

Deltagerne

Uanset hvem du spørger på Bil Magasinet om, hvad der er den bedste bil i prestigeklassen, har svaret altid været: “BMW 5-serie”. Bayrerens baghjulstræk, klassens bedste styretøj og undervogn og syngende, sekscylindrede motorer holdt hele vejen, men nu er den gamle 5’er sendt på pension og afløst af en mere mainstream udseende generation, bygget på platformen fra den ikke voldsomt involverende BMW 7-serie fra i fjor. Basismodellen 523i med 8-trins automatgear begynder ved stygge 801.463 kr., så vi kører alternativerne frem:

* Ærkerivalen Mercedes-Benz E-klasse fås som E 200 CGI med 184 turboheste til 771.700 kr.

* En udstyrspakket Jaguar XF 3,0 V6 Luxury med læder­sæder og hele pivtøjet er din for 857.000 kr.

* Audi sælger gode, gamle A6 til dumpingpris: en A6 2,8 FSI V6 med 190 hk og Multitronic trinløst automatgear for 616.354 kr. Den rigtige model i dette selskab, en 220-hestes version af samme motor med firehjulstræk og Tiptronic koster 740.454 kr. men sådan én har Audi ikke i presseflåden, hvorfor vi må nøjes med 190 hk.

Først det formelle: Alle biler har et stort bagagerum og du kan -med undtagelse af Jaguar - sætte to store klepperter på +180 cm på bagsædet uden problemer. Med dét på plads kan vi fokusere på køredynamik, værdi for pengene og simpel vil-ha’-faktor.

Målet med testen er at at finde ud af, hvilken bil du skal vælge.

BMW 523i

JEG SÆTTER MIG til rattet i den nye 5-serie. Kabinen har fået noget mere lækkerhed og Lexus-feeling over sig og en endnu bedre finish. Førerpladsen omfavner dig endnu mere med alle greb og knapper placeret praktisk inden for rækkevidde, mens midterkonsollen kapsler dig inde i en sportslig cock­pitbrønd, uden, at klaustrofobien melder sig.

Testbilen har fået den store opgradering fra ekstraudstyrslisten, så de velstøttende forsæder har Dakota venetobeige læder (+44.101 kr) og el-funktion (+24.135 kr), så jeg kan bekvemt indstille min siddeposition til perfektion. Apropos læder, så vælg en anden farve end Dakota venetobeige, for efter kun 3.000 kilometer ser testbilens lyse kohud allerede lidt svedent ud.

Jeg letter lidt på gassen, for trods moderate 204 hk til 1,7 ton bil springer 523i fremad som en gazelle. Rækkesekseren præsterer pæne 270 Nm og vil gerne aflevere dem allesammen ved 1.500 o/min, men den stryger syngende mod de 7.000 o/min. Automatgearkassen blander sig hurtig med en nedgearing; der er otte trin og den skifter så blødt og smidigt, som jeg aldrig har prøvet i en bil i denne prisklasse.

De første meter er i det hele taget for komfortable, hvis du spørger mig, for udover den præcise kontakt med hjulene virker forgængerens sportslige jeg gemt godt væk. Undervognen flyder hen over ujævnhederne og det eneste sted det giver pluspoint, er på bagsædet.

Men den kan stadig det sjove. Bilen strammer sig nemlig an i undervogn og transmission, når du når ændrer støddæmpernes og drivlinjens temperament på knapperne til venstre for gearvælgeren. Comfort-indstillingen er så blød, at støddæmperne synes slidt op, mens gearkassen holder sig i baggrunden med umærkelige, fredelige gearskift. Skift så til Normal - medmindre du kører limousinekørsel - og undervognen strammer sig op, men først i Sport og Sport+ (hvor du får lov at spinne hjulene en smule) føles det rigtigt.

Jovist, 5-serien krænger en del på billederne, men den store bil bliver altså også smidt rundt i et hurtigt tempo, når den dykker ind i kurverne med forhjulene limet til asfalten. Der er så meget greb i forhjulene og ­præsicion i styretøjet, at en 5-seriefan må knibe en tåre. At forgængerens hydrauliske styretøj er blevet erstattet af et nyt, brændstofbesparende med elservo har ikke lukket strømmen af informationer, der finder vej til dine håndflader. Jo hurtigere du kører, desto mere rigtig føles den nye 5-serie. Motoren tager for sig af omdrejningerne og virker veloplagt, men lidt flere kræfter kunne være rart. Ude på lande- og motorvej bliver jeg faktisk glad for de komfortable undervogns-indstillinger, så når det hele gøres op, så virker den nye 5-serie som en bedre - og mere alsidig - bil end forgængeren.

BMW 523i aut.

Motor
R6, 2.996 cm³, 24V

Ydelse
204 hk ved 6.100 o/min
270 Nm ved 1.500 o/min

0-100 km/t fabrikstal
8,2 sek.

0-100 km/t målt
8,5 sek.

Mål L/B/H
490/186/146 cm

Køreklar vægt/last/påhæng
1.725/535/2.000 kg

Forbrug EU-miks
13,2 km/l

Pris
801.463 kr.

Mercedes-Benz E200 CGI

MERCEDES-BENZ E 200 CGI lægger fra land med en overraskende hidsig ­acceleration. Basismodellen overrasker testholdet med sin livlige, men kleine 1,8-liters turbomotor, der præsterer samme drejningsmomentet som den 3-liters BMW-motor - blot 100 o/min senere. Det opleves som en mindre skarp speederrespons, men et splitsekund senere trækker E-klassen formidabelt. På papiret bruger BMW’en 7,9 sekunder til de første 100 km/t, men det lykkes os ikke at få den under 8,5 sekunder. Vores E-klasse gjorde det på 8,3 sekunder, kun 0,1 sekund fra den opgivne tid i første hug. Imponerende. Lydsporet kan dog ikke måle sig med BMW: Det er en lidt mere gennemtrængende knurren, når du giver gas. Konklusionen er, at det er en fuldt tilstrækkelig og værdig motor.

Desværre er den koblet til en primitiv og forvirret 5-trins automatgearkasse, der skal have tilsendt en fax, før den skifter gear med et uraffineret ryk. Og det er lige fedt, om du skifter mellem Comfort og Sport. Monteret med vinterdæk er Mercedes handicappet på banen, men det ændrer ikke på det faktum, at den ikke rigtig falder til på Sturup. Med sin bløde, komfortorienterede undervogn sætter den sig gevaldigt i hjørnerne, når testholdet vrider den rundt på den snørklede bane med store ratudslag på det lavt gearede styretøj.

ESC-systemet, der ikke kan kobles helt fra, lægger en dæmper på løjerne, så selv om motoren faktisk har kræfter nok til at smide bagenden sidelæns, får du ikke lov.Næ, tag i stedet den elegante limo en tur ud på de lange stræk, hvor den indre ro indfinder sig bag det tykke læderrat på den konservative, ­ergonomisk korrekte og tillidsvækkende ­førerplads.

E-klasse opleves som testens sikreste bil med et højt sikkerhedsniveau som standard med blandt andet PRESAFE-systemet, der retter stolene og strammer selerne op, når du laver en katastrofeopbremsning. Comand APS-systemet med 7” farveskærm, en fremragende integreret harddisk, velfungerende navigationsanlæg, stemmestyring og et stort, velspillende musikanlæg koster 25.665 kr. ekstra, men er et must i den ellers ret spartanske kabine. Standardforsæderne er lidt for flade efter min smag, men ellers er dét her bilen, du kan køre langt i uden at anstrenge dig. Det er bare ikke særligt spændende.

Mercedes-Benz E 200 CGI BlueEfficiency aut.

Motor
R4, 1.796 cm³, 16V, turbo

Ydelse
184 hk ved 5.250 o/min
270 Nm ved 1.800 o/min

0-100 km/t fabrikstal
8,2 sek.

0-100 km/t målt
8,3 sek.

Mål L/B/H
487/192/146 cm

Køreklar vægt/last/påhæng
1.615/535/1.700 kg

Forbrug EU-miks
13,0 km/l

Pris
771.700 kr.

Jaguar XF 3,0 V6

JAGUAR XF 3,0 V6 har en anderledes, dragende effekt på testholdet. Den ­karakteristiske kølergrill, potensbulen i kølerhjelmen, de Aston Martin-inspirerede baglygter og den dybe rumlen fra de to, fede udstødningspiber emmer af ædel sportsvogn. Indenfor er her sofistikerede detaljer som drejehjulet til gearvælgeren, der elegant rejser sig fra midterkonsollen, luftdyserne, der kommer til syne fra jalousi-skjulet, og handskerummet med trykfølsomme sensorer. Resten af kabinen kan ikke holde samme standard, for plastmaterialerne er for ordinære til at pryde panelerne i en Jaguar - eller nogle af de andre testbiler.

XF ligner ikke kun en sportsvogn - den kører også som én, når du svinger pisken over kattedyret. Dagens mest direkte styretøj og en ret fast undervogn får den til at slå kløerne effektivt i asfalten, når du dykker snuden ind med et herligt, lille ratudslag. V6’eren lyder godt og kan få kattedyret til at logre lidt med halen ud af sving, men den kunne godt bruge lidt flere vitaminer. De 238 hk mærkes ikke rigtig rundt på Sturup; du skal ud på motorvejen for at nyde godt af de ekstra kræfter sammenlignet med konkurrenterne.

Den 6-trins automatgearkasse er derimod en fornøjelse overalt. Skiftepalerne bag rattet fungerer godt på Sturups perfekte asfalt, og i byen klarer den selv skiftene smidigt og elegant. Så hvad er problemet? Jo, det er, at XF har svært ved at falde til ro uden for banen. Undervognen har en dårlig vane med at sende samtlige ujævnheder og huller direkte op i forsædet i stedet for at absorbere dem. Den stive undervogn og det superdirekte styretøj får XF til at reagere nervøst, når den får små styreinputs. Fabrikken har arbejdet på det med undervognen, så en fabriksny XF skulle være mere smooth, lover importøren.

Testbilen er en demobil fra 2009 iført et par slidte Dunlop, der næppe har forbedret komforten. Nyprisen er ret voldsom, men tjek lige privatleasingprisen - 60.000 kr. i udbetaling og en månedlig ydelse på 9.995 kr. over tre år inklusive 60.000 km. Det er ikke helt tosset og værd at overveje, for du får altså en luksusvogn med stil og masser af standardudstyr som lædersæder, boardcomputer med trykfølsom skærm, regnsensor, bluetooth, alarm, parkeringssensor og meget mere med i prisen. Prisen for erhvervsleasing er endnu lavere.

Jaguar XF 3,0 V6 Luxury aut.

Motor
V6, 2.967 cm³, 24V

Ydelse
238 hk ved 6.800 o/min
293 Nm ved 4.100 o/min

0-100 km/t fabrikstal
8,3 sek.

0-100 km/t målt
8,3 sek.

Mål L/B/H
496/188/146 cm

Køreklar vægt/last/påhæng
1.780/435/1.850 kg

Forbrug EU-miks
9,5 km/l

Pris
857.000 kr.

Audi A6 2,8 FSI

AUDI A6 2,8 FSI forekommer undertippet med forhjulstræk og den efterhånden lidt støvede revisor-attitude. Men vi skal ikke tilbringe mange minutter bag rattet, før vi husker fortidens dynge af plusord. Kabinen er stadig noget af det mest gedigne, du kan finde, og sæderne støtter fremragende. Testbilen er standard, men for kun 10.000 kr. ekstra fås den med Businesspakke med lædersæder, xenon-lygter med LED-kørelys samt bluetooth til telefonen. Fair pris, når Audi før har taget 82.000 kr. for den slags.

På banen er A6 med forhjulstræk og V6-motor hængende ude foran forhjulene ingen racer. Den understyrer, når du rister det inderste ­forhjul ud ad svinget, men V6’eren har masser af kræfter, så hold fingrene fra ESC-systemet, og du får neutrale køreegenskaber. I den virkelige verden skal du virkelig gå til makronerne, før den skrubber over forhjulene - og når den gør, ved du altid, hvor du har den. På motorvejen giver A6 de andre en lektion i retningsstabilitet i høj fart. Alle de andre, inklusiv BMW’en, påvirkes af kraftig sidevind, men her er Audien bedst.

Den trinløse Multitronic-gearkassen bliver jeg aldrig fan af. Det virker og lyder unaturligt, når motoren bliver hængende i et bestemt arbejdsområde, når du presser den. Men det virker fint og er i og for sig kun et spørgsmål om temperament. Alt i alt stadig en fornem og lækker bil, som nærmest er et røverkøb i forhold til konkurrenterne.

Audi A6 2,8 FSI 190 Multitronic

Motor
V6, 2.773 cm³, 24V

Ydelse
190 hk ved 5.000 o/min
280 Nm ved 3.000 o/min

0-100 km/t fabrikstal
8,3 sek.

0-100 km/t målt
8,7 sek.

Mål L/B/H
493/186/146 cm

Køreklar vægt/last/påhæng
1.720/430/1.900 kg

Forbrug EU-miks
11,9 km/l

Pris
616.354 kr.

Konklusion

SÅ HVAD SKAL du spendere din lille million kroner på? Når dagen er omme, slås hele testholdet om nøglerne til den nye BMW 5-Serie, der er blevet en hel del mere lækker og luksuriøs uden at give afkald på de højt skattede køreegenskaber. Det kræver bare, at du fifler med undervognsopsætningen. For at kunne det, skal din Bimmer have Dynamic Damper Control til 28.523 kr., men udstyret virker som et must til modellen. Godt gået, BMW.

1# BMW 523i
Den nye generation af BMW 5-serie hæver standarden for, hvor meget komfort, du kan proppe ind i en prestigeklassebil uden at give afkald på de gode køreegenskaber. Fantastisk vogn!

2# Audi A6 2,8 FSI
Gamle A6 på andenpladsen? Den kører stadig glimrende, finishen er forbilledlig, motoren potent - og prisen så lav, at du kan opgradere til firehjulstræk og 220 hk og stadig være billigst i feltet.

#3 Jaguar XF 3,0 V6
Jaguar XF er både sjovere, flottere og mere karismatisk end veteranen Audi A6, men den får lektioner, når det kommer til finish, undervognsafstemning og ikke mindst værdi for pengene.

4# Mercedes-Benz E 200 CGI BlueEfficiency
Den fine Mercedes E 200 CGI er en fremragende og sikker bil, men i dette selskab taber den terræn på sin gearkasse, den høje pris og ikke mindst den ensidige fokus på komfort, som ikke tiltaler alle her på Bil Magasinet.

Kilde: Bil Magasinet nr. 224
Fotos: Søren Juul

 

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen