På vej til mammutternes kirkegård: Rexton II er for sent ude på stort set alle fronter

Ssangyong Rexton II 2,7 XVT van

For sent til festen

2. januar 2008 af Bilmagasinet

 

Af John Sørensen

SsangYong Rexton II - en grimrian, der hører 1990'erne til

Hvad er en fair vurdering af en bil? Er det hele lige meget, hvis den bare er billig nok? Om den så ligner l...? Nej. Prisen er vigtig, men ikke det vigtigste.

Jeg har hørt, at kriminelle dømmes hårdere, hvis de er grimme.  Men gu' var mammutterne fra istiden da heller ikke kønne, men de var måske meget rare inderst inde? Det spørgsmål kunne måske redde Ssangyongs Rexton fra absolut nedsabling

Den ligner et barns forsøg på at tegne en gammel Mercedes M-klasse, men hvad nu, hvis den har et hjerte af guld? Det banker da umiskendeligt af diesel ude foran. Opfrisket 186 hestes, 2,7-liters diesel med 402 Nm fra 1.600 o/min skal ikke skille os ad. Blød, fem-cylindret gang - masser af kraft. Tak til motoren, men høvl til resten: Den faste chassisramme får undervognen til at sitre mærkbart over ujævnheder, som dén slags nu gør. En generelt duvende kørsel, -kombineret med et stærkt servo-assisteret styretøj, afholder mig fra at køre aktivt i svingene. Det værste er næsten det tydelige ryk, der ved skiftevis gasgivning og påløb afslører et væsentligt slup i transmissionen. Men bevares; ved jævn asfaltfart har du det rigtig komfortabelt i den højbenede Rexton, du har bare ingen føling med vejen.

I terræn er den er for tung, og møget hænger fast under bilen rigtigt mange steder. Og ESP-systemet kan slet ikke følge med, hvis du giver gas på et glat underlag, hvor bilen overstyrer kraftigt.

Tilbage på landevejen var det en afgrund til forskel at kravle over i en ny Nissan X-Trail; en lidt mindre SUV, men også til færre penge. Det var at gå fra forrige århundredes fede flyder-4WD til en moderne SUV - så at sige - og dét uanset hvor mange USB-porte og gadgets, koreanerne fylder i den.

Det var ordene: Rexton II er kommet for sent til festen. 

SSANGYOUNG REXTON II 2,7 XVT VAN
Motor R5, 2.696 cm³, 20V, turbodiesel
Ydelse  186 hk ved 4.000 o/min
            402 Nm ved 1.600 o/min
0-100 km/t       11,6 sek.
Topfart 181 km/t
Forbrug EU-miks         10,9 km/l
Årlig ejerafgift (privat-tillæg: 5.040 kr.)  4.770 kr.
Mål (L/B/H)     472/187/176 cm
Vægt/last/påhæng         2.122/638/3.200 kg
Bagagerum       1.944 liter
Dæk     225/60R18H
Værditab 3 år/60.000 km         ca. 170.000 kr.(45 pct.)
Reservedelsindeks        139
Pris inkl. moms             377.008 kr.

VI SYNES...Èn stjerne går til motoren og én til bilen som komfortabel bamse-fætter ved jævn fart. Resten er ikke up-to-date.

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen