Biltest af Ssangyong Rexton 270 XDI Spirit aut.
Biltest af Ssangyong Rexton 270 XDI Spirit aut. © bilmagasinet.dk

Ssangyong Rexton 270 XDI Spirit aut.

Dit store skrummel

18. august 2005 af Bilmagasinet

Af: Steen Bachmann

Hvide plader, syv sæder og 4WD = galskab

Jeg kan ikke finde et eneste argument for at købe dén her bil. Det er ikke fordi den er grim, lugter eller larmer, der er bare biler, der er bedre og koster mindre.

Der er tale om en koreansk firehjulstrækker med delvist licensproduceret Mercedes-teknik, der er knap fem meter lang og 176 cm høj. Mærket er det nye SsangYong, der sælges hos knap 20 danske forhandlere. Deres ene model, Rexton, fås med V6-benziner eller femcylindret turbodiesel og sælges også som van – her tester vi dieselen som personbil med syv sæder, og den skal du ikke købe.

Rexton banker optimistisk på porten ind til luksus-firehjulstrækkere som Volvo XC90 og Lexus RX300, men her er svaret skrid, fis af. I luksusklassen går det ikke at have et interiør, der allerede er synligt ridset og skrammet på en bil, der har gået 3.000 kilometer, og det duer heller ikke at lyde som en gammel Mercedes-taxa, der har kørt en million kilometer. Den femcylindrede rækkemotor er ellers en commonrail, dvs. sidste skrig i dieselteknologi. Men den skal have én over nakken for at flytte skrumlet, og 0-100 på over 13 sekunder siger ligesom mere ”firehjulstrækker” end ”luksus.” Det samme gør motorens traktor-sound.

Tredje sæderække er god til børn, automatgearet lugter af Mercedes (og det er en varm anbefaling), og siddepositionen er den højeste, jeg har prøvet i en almindelig 4x4.

Men prisen er jo hul i hovedet. For de penge kan du få en Nissan Pathfinder, som er en bedre og nyere bil, eller hvad med en Hyundai Terracan 2,9 aut., der kører mindst lige så godt både on- og offroad, men koster 140.000 kr. MINDRE på hvide plader? Endelig – jeg tør næsten ikke sige det, for det er jo en helt anden type bil – kan du få den nye Audi A6 Avant med en 140-hestes dieselmotor for samme pris som en Rexton. Og SÅ snakker vi ikke mere om det.

SSANG-YONG REXTON 270 XDI SPIRIT AUT.
Motor R5, 2.696 cm3, 20V, turbodiesel
Ydelse 165 hk v. 4.000 o/min
340 Nm v. 1.800 o/min
0-100 km/t. 13,2 sek.
Topfart 170 km/t.
Forbrug EU-miks 10,6 km/l
Årlig ejerafgift 9.620 kr.
Vægt/lastevne 1.925 kg
Mål (L/B/H) 472/187/176 cm
Bagagekapacitet 1.944 liter
Dækmontering 255/65R16T
Værditab 3år/60.000 km ca. 300.000 kr. (45 pct.)
Reservedelsindeks 88
Pris 674.334 kr.
Pris uden afgifter 214.552 kr.

VI SYNES…Kører helt fint, men prisen er absurd. Køb en Hyundai Terracan, hvis du absolut skal have et firehjulstrukket lokum med syv sæder på hvide plader.

Måske er du interesseret i...