Som sendt fra himlen: De første kilometer i Porsche's fantastiske Cayman

718 Cayman følger nu trop og lanceres i den nyeste udgave ligesom Boxster udelukkende med 4-cylindrede turbomotorer. Men heldigvis er magien intakt

22. juli 2016 af Frederik T. Frey

Hvor?

Sturup Raceway, Sverige

Hvad er nyt?

Cayman er ny – den er faktisk så ny, at den også har fået en tilføjelse på sit navn. Ligesom det er tilfældet med Boxster, har Cayman fået ”718” smækket på bagklappen. I Cayman-regi er der også en masse nyt på motorfronten. 

Ligesom i den åbne Boxster er der nu udelukkende 4-cylindrede turbomotorer at finde i den nye coupé. Cayman S har en boxermotor på 2,5 liter og yder 350 hk. Cayman uden S har 0,5 liter mindre at gøre godt med og 50 hk færre.

Hvem er konkurrenterne?

Alt fra Audi TTS til Nissan 370Z. Cayman har mange af de klassiske sportsvogns-dyder med store overarme og baghjulstræk, og udvalget i denne klasse af biler er meget mangfoldigt. 

Men hvis du er på jagt efter en coupé med centermotorkonstruktion, er Cayman det eneste rigtige.    

Hvordan kører den?

Fuldstændigt himmelsk. På det offentlige svenske vejnet rundt om racerbanen Sturup Raceway er coupéen letkørt, komfortabel og meget medgørlig. Der er dog stadig dramatik nok til, at man aldrig er i tvivl om, at man befinder sig i en sportsvogn. 

På racerbanen vågner Cayman rigtigt op. Kræfter er der mere end rigeligt af i begge varianter. Men balancen er den egentlige stjerne i 718'eren. Bilen er utrolig påvirkelig, og den er simpelthen skidesjov at presse rundt på racerbanen.

Hvornår lanceres den?

Porsche 718 Cayman vil være til at købe i Danmark fra september. Priserne starter ved 954.373 kr. og 1.200.630 kr., hvis der skal et S på bagsmækken.

VI SYNES...

Som altid med Porschemodeller er 718 Cayman klasseledende inden for køreegenskaber og dynamik. Den nye 4-cylindrede boxermotor med turbo gør det også godt i coupéen.

Måske er du interesseret i...