Skønheden og monsterbilen

Kan Porsche 911 4S stille noget op mod uhyret Nissan GT-R? Konklusionen overrasker: Ja, DET kan den!

28. oktober 2014 af Thomas W. Brixen

Hvis der var refærdighed til, skulle der have stået Turbo eller Turbo S på hækken af den Porsche, vi har medbragt til test i dag. Modstanderen er nemlig kongen af Turbo-undergrunden, den kæmpestore og brovtende Nissan GT-R, der i seneste udgave præsterer 550 hk til alle fire hjul. Porsche 911 Turbo nøjes med 520 hk, mens Turbo S topper gildet med 560 hk. Men stod en af de nye Porsche 911 Turbo-udgaver her i dag, så kendte både du og jeg slutresultatet på forhånd. Derfor har vi medbragt en 911 4S med lavere ydelse, men samme karrosseri og firehjulstræk som Turbo-udgaverne.

Porsche 911 4S er nu et eminent stykke ingeniørkunstværk med en så sublim balance og dynamik, at den nok skal få den store og brutalt udseende Nissan til at ryste lidt i skærmkasserne. Men kan den køre lige op med Nissan's monsterbil?

Svært at fatte, hvor hurtig den egentlig er

Da den første udgave af Nissan GT-R blev sendt på gaden i 2007, var det Porsche, der blev sendt til tælling - ja faktisk blev hele den etablerede sportsvognverden rystet. Årsag: Udover 3,8-liters V6 med biturbo, avanceret firehjulstræk og dobbeltkoblingsgearkasse er GT-R spækket med teknik, der gør bilen nærmest tyngdekraftstridig på en bane. Det var især da en Nissan GT-R blæste en officiel runde på Nürburgring hurtigere end den daværende Porsche 911 Turbo, at ramaskriget for alvor blev skingert.

12 numre af Bil Magasinet for 399 kr. - klik, og tjek tilbuddet

Den første GT-R ydede 485 hk, men et par facelift og tekniske optimeringer har siden hævet effekten. Bilen foran mig er den seneste udgave. Her yder den 3,8 liter store V6-biturbomotor 550 hk. Faktisk ydede 2012-udgaven præcis det samme, men især præstationerne i mellem-området skulle være drastisk forbedret - hvilket er temmeligt svært at tro på hvis du én gang har prøvet at fyre en GT-R anno 2012 af! Optimeringerne skyldes blandt andet nye indsprøjtningsdyser og nye bypass-ventiler i turboerne. Derudover er der sket en del småforbedringer i undervognen, der giver bedre stabilitet i kurverne.

Målt på præstationerne betyder det blandt andet at den i forvejen næsten ubegribelige 0-100 km/t-tid er forbedret med 0,1 sekund til 2,7 sekunder. Det er altså nede i ”sløret syn”-kategorien!

Udefra ligner GT-R lidt af et bæst, ikke mindst bagfra hvor fire gigantiske afgangsrør, store nok til at sluge en mindre hund, fylder det meste af bagenden. Bilen er stor og ser tung ud, så ærlig talt, hvor hurtig kan den være? Det var præcis den fejl Porsche og de andre mærker begik første gang, de så GT-R køre runder på Nürburgring, og den fælde har jeg ikke tænkt mig at hoppe i. Alligevel sker det uundgåelige! Første gang jeg trykker pedalen helt i bund rammes jeg, uden fis, af nærmest rædsel. Bilen er skræmmende hurtig. Mest af alt fordi du ikke rigtig bemærker farten før det er alt, alt, alt for sent. Motoren hverken skriger eller brøler dig højt ind i hovedet, den spinder bare lidt hurtigere, men fuldstændig ubesværet. Næh, du mærker mest at accelerationen er vanvittig, fordi dine øjne presses mod din nakke mens en underlig svimmelhed overmander dig. Det er svært at beskrive - det skal opleves.

Sindssygt hurtig uanset køreprogram

Heldigvis er GT-R udstyret med massive Brembo-bremser på 390/380 mm hhv. for/bag, der høvler farten ned til et niveau, vi forstår. Desuden er bilens traction fra de abnorme dæk i samspil med firehjulssystemet overlegent. Undervognen er så hård, at den ikke krænger en my. Du kan opsætte bilen efter behag kva dens mange systemer og opsætningsmuligheder. Det hele kan overvåges på en stor skærm i centerkonsollen, og når g-kræfter, splittider og alverdens info vises her i tal og grafer forstår du, hvorfor GT-R nogle gange kaldes en bil for “Playstation-generationen”. Du kan justere, hvor brutalt gearkassen skal skifte, hvor meget tractioncontrol og ESC-system skal gribe ind, hvor hidsig motor og speederrespons skal være, undervognens hårdhed og meget andet. Du kan naturligvis også bare sætte dig ind og give gas.

GT-R er djævelsk hurtig uanset køreprogram.

Den mest hårdkogte indstilling er når alle systemer er i Race-mode. Alt er max strammet op, ikke mindst Nissan's fantom-dobbelkoblinggearkasse, der ligesom resten af bilen, føles som noget fra en fjern planet. I Race-mode opleves GT-R langt mere agil end så stor og tung en bil burde være. Derfor er jeg stadigvæk aldeles forundret og overrasket over GT-R og dens kvaliteter, og desuden lidt øm i nakkemusklerne, da jeg stiger ud for at tage en tur i den langt mere æstetiske Porsche.

Porsche 911 Carrera 4S (991)

Det kan godt være, der ikke står Turbo på hækken, men der er nu DNA-spor fra den forrige 911 Turbo i 4S’eren. Porsche Traction Management-firehjulstrækket er nemlig doneret herfra, omend det er blevet opdateret med ny software. Som udgangspunkt sendes kræfterne direkte til baghjulene, og først når det kan betale sig, trækker 4S også på forhjulene. Det gør, at 911 4S aldrig opleves mindre dynamisk end dens baghjulstrukne fætter, Carrera S, som er den, puristerne foretrækker. Porsche 911 4S-motoren er på 3,8 liter og yder 400 hk. Det er 150 hk mindre end i GT-R’en, og det er tydeligt at mærke, at Porschen er noget mere blid mod dine nakkemuksler. Men 4,3 sekunder til 0-100 km/t er immervæk stadig særdeles hurtigt, og det er sprinttiden, når 911 4S er udstyret med PDK som testbilen.

Jeg drejer forventningsfuld nøglen med venstre hånd - og skuffes ikke. De seks boxer-cylindre snerrer mekanisk - fuldstændig anderledes end GT-R’s hidsige V6 biturbomotor. I direkte sammenligning føles boxermotoren direkte dvask indtil omdrejningstælleren nærmer sig 4.000 o/min. Men herfra og de følgende næsten 4.000 omdrejninger sparker den godt fra sig, mens dine øregange fyldes af en af de herligste lyde for en motortosse. At boxermotoren er så omdrejningsvillig, og skal holdes til dampen for at levere kræfterne, får den samtidig til at føles som en regulær racermotor. I GT-R føler du mere at der, rent ud sagt, er blevet sat et stingermissil på taget - og det er den summen, du hører!

Om Porsche ligefrem har skulet til GT-R for at lokke lidt af Playstation-generationen mod Zuffenhausen ved jeg ikke, men faktum er ihvertfald, at der er mere gizmo i 4S end jeg har oplevet i nogen anden Porsche. På en lille skærm til højre for omdrejningstælleren kan du følge med i hvor meget power, der sendes til hhv. for- og baghjul i samme millisekund. Tryk på et par knapper og en G-kraft-måler, lap-timer eller noget helt tredje popper frem.

Bag rattet opleves 911 4S helt anderledes end GT-R. Den vejer mindre og kører, omend lidt langsommere, mere som en sportsvogn. Du føler næsten, at du er ét med bilen og hvert et sving, hver en acceleration er en udsøgt fornøjelse. På intet tidspunkt forbander jeg firehjulstrækket - faktisk er den eneste bagdel jeg kan komme i tanke om, mervægten på 50 kg sammenlignet med Carrera S. Men det er naturligvis rent teoretisk.

Kabinen er elegant, enkel og funktionel. Som altid i Porsche er omdrejningstælleren placeret som det centrale ur. Instrumenterne ser ved første øjekast lige så simple ud som de altid har gjort, men de er tydelige at aflæse selv med høj fart på en krævende vej, og det er jo virkeligheden det, der er meningen. Kørestillingen er verdensklasse. Det er meget få biler, der kan slå Porsche lige på dét punkt.

Konklusion

Det fedeste ved 911 4S er naturligvis køreoplevelsen. Den føles let og agil, og motoren yder og lyder dens maksimale helt oppe under det røde felt. Netop sådan synes denne skribent at en sportsvogn skal opføre sig. Et snerrende boxervræl i stedet for et hæst ”woooosh” i GT-R - eller 911 Turbo-udgaverne for den sags skyld.

Kan du lide, hvad du læser? Så bliv abonnent og få Bil Magasinet i din postkasse dagen før det er i kiosken

Selv om Nissan GT-R er skræmmende effektiv og ligeså hurtig fra 0-100 km/t som en Bugatti Veyron, er det som om, der mangler noget. Sjæl måske, for det føles næsten som at køre med i et avanceret computerspil. Bortset fra de massive g-kræfter der bombaderer din krop forstås. Men jeg kan nu sagtens forstå dem, der køber eller drømmer om en GT-R. Den er sindsyg imponerende. Men det er Porsche 911 4S, der vækker beundring...

Kilde: Bil Magasinet nr. 271

Mere

Måske er du interesseret i...