DSG-gearet arbejder rigtig godt sammen med den stærke dieselmotor, og det gør Superb til en regulær flyder

Skoda Superb Combi Elegance 2,0 TDI DSG

Tjekkisk perfektion

2. juni 2014 af Thomas W. Brixen

Størrelsen er ikke alt, siges det, men det er immervæk stadig Skoda Superb’s absolutte trumfkort. Den er nemlig gigantisk. Men med det seneste facelift ser den knap så bombastisk ud, og jeg synes, den ser bedre ud end nogensinde før.

Plads er der ikke blevet mindre af. Det er nærmest rent hokus-pokus, for den syner mindre. Jeg må indrømme, at jeg aldrig helt har forstået, hvad jeg skal med så meget benplads på bagsædet eller et bagagerum, der kan sluge en VW Up. Efter selv at være blevet familiefar, begynder jeg dog at forstå fordelene ved den ekstra plads. Og netop når det kommer til rummeligheden, er der ikke meget i denne prisklasse, som slår en Skoda Superb.

Med 17” alufælge, panoramaglastag (21.995 kr.) og en flot metallakering (7.895 kr.) ligner den faceliftede Superb næsten en direktørslæde. Nuvel, testbilen, der er en Elegance-udgave, passerer den halve million kr., så den er ikke just billig, men du får stadig meget for pengene. Bi-xenon med dynamisk kørelys, parkeringssensor, el-sæder og meget mere. Det eneste, jeg savner, er faktisk Bluetooth, der overraskende nok mangler. Nå ja, og så en lidt mere nymodens radio.

Udstyret med den store 2-liters dieselmotor med 170 hk og DSG mangler du aldrig kræfter eller komfort. Dog kan du snildt nøjes med den 140-hestes udgave, medmindre du har hang til hjulspin ud af rundkørslerne.

Det er samtidig en meget fin rejsevogn med bagsædeplads, der får en Mercedes E-klasse til at skamme sig. Det eneste minus er styretøjets sparegejl. Når du kører ligeud, slukker den for servoen. Problemet er, at du jo aldrig kører ligeud ret længe uden at korrigere lidt. Det føles som om, nogen sidder og låser rattet. Det var ved at gøre mig vanvittig! Især fordi det sparer så uendelig lidt brændstof. Det er dog en lille fejl på en ellers perfekt vogn.

 

Skoda Superb Combi Elegance 2,0 TDI DSG
Pris 495.000 kr.
Motor R4, 1.968 cm3, 16V, turbodiesel
Ydelse 170 hk ved 4.200 o/min | 350 Nm ved 1.750 o/min | Topfart 221 km/t
0-100 km/t 8,7 sek. | EU-miks 18,5 km/l

Mere

Måske er du interesseret i...