Skoda Superb 1,9 TDI Greenline

Øko-udgaven af Superb kører nærmest ufatteligt langt på literen

8. september 2009 af Steen Bachmann

Tekst & foto Steen Bachmann

Superb vandt stortesten i foråret 2009 her i magasinet med kollega Nymanns ord: “Komfortabel, men stadig sjov at køre, billig, veludstyret, økonomisk og stærk. For ikke at nævne ekstremt ­rummelig.” Det eneste, han ­klagede over, er et tungt design, specielt i grå, men se så den hvide Superb her med sorte tonede ruder: Den holder. Der er noget limo over den, og jeg sværger: Tre drenge ved et busstoppested i Viby J blev så begejstrede, at de havde mobilerne fremme for at tage billeder.

Superb har en solid Passat-agtig komfort på landevejen ­kombineret med et levende og fint afbalanceret styretøj.

Den er rummelig både foran, bagi og i det store bagagerum, og den er støjsvag (også ved jyske motorvejshastigheder). Hifi-anlægget spiller formidabelt i betragtning af, at det er standard, og prisen er aldeles fornuftig. Men dét, der hæver den fra fire til fem stjerner i vores vurdering, er brændstofforbruget.

Over 670 km blandet ­kørsel i Danmark med fem personer kørte jeg 19,6 km/l. 19,6 kilometer på hver liter diesel uden at køre overdrevent langsomt, uden at trække alt for lange køer på de midtjyske landeveje, og uden at føreren på noget tidspunkt faldt i søvn. Det er jo et mirakel i betragtning af, at bilen er 484 cm lang og vejer over 1,5 ton.

Den 1,9-liters pumpe/dyse turbo­dieselmotor yder kun 250 Nm, så du skal i 3. gear for at overhale, og det gør man kun én gang, for det tager tid. Men en march­hastighed på 130-140 km/t klarer den fint. Imponerende.

 

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen