Kodiaq var først med Skoda’s nye ansigt, hvor forlygterne er asymmetrisk opdelt. Det lykkes klart bedre på Kodiaq end Octavia.

Skoda Kodiaq: Elegant og beregnende VW-produkt

Skoda Kodiaq holder, hvad den lover i forhold til at gøre den store, lækre SUV folkelig. Men det gør den beregnende, og den snyder, hvor den kan.

5. juli 2017 af Mikkel Thomsager

Velkørende som ethvert andet VW-produkt i denne klasse tilført ekstra praktiske egenskaber og et distinkt design med minus for den beregnende kabine-finish, der synes at snobbe nedad for princippets skyld.

Det er den korte konklusion af vores andet møde med Skoda’s meget ventede SUV kaldet Kodiaq. Teknisk set bygger Kodiaq på den såkaldte MQB-platform, som er den grundlæggende teknik, VW-koncernen genbruger i stort set alle modeller fra VW, Seat og Skoda i denne klasse. Det umiddelbare sidestykke hedder VW Tiguan, men Kodiaq har 11 cm længere mellem akslerne, hvilket giver plads til et kæmpe bagagerum på 720 liter eller to ekstra siddepladser, som folder ned i plan med gulvet, når de lægges ned. 

 Løsningen bliver i øvrigt den samme, når VW senere i år lancerer den forlængede Tiguan All Space. Kabinen fremstår således genkendelig med betjening præcis, som du vil forvente af et VW/Seat/Skoda-produkt, tilsat et stænk tjekkisk stil. Netop det sidste er givetvis noget, Skoda-folkene har spekuleret indgående over. Prismæssigt placerer Skoda sig under VW-sidestykkerne, og da Skoda fås med stort set det samme udstyr som en tilsvarende VW, må det afspejle sig andre steder. 

Læs hvorfor ventetiden er så lang på Skoda Kodiaq her

Her synes Skoda at være gået lidt for hårdt til den på materialernes finish. Rattet er lækkert, men kabinens hårde plast er meget hård, og den virker tynd, hvilket trækker det samlede indtryk af Skoda Kodiaq ned.

Også mere end det burde. Også fordi førstehåndsindtrykket af det udvendige design trækker den modsatte vej. Med karrosseriets design har Skoda formået at skabe sit eget udtryk, som giver Kodiaq en muskuløs og unik Skoda-stil, der udstråler samme soliditet som den større og langt dyrere Audi Q7.

Kabinen i Skoda Kodiaq ligner, hvad den er: En VW Tiguan-kabin tilpasset Skoda’s mere forsigtige udtryk.

Kodiaq er eftertragtet, lækker og dynamisk at se på. Præcis sådan kører den også. Indledningsvis kommer Kodiaq kun i topud­styrede versioner, og kun med syv sæder. Testbilen er tilmed udstyret med permanent firehjulstræk. Det mærker du dog knap ved hverdagsbrug, hvor Kodiaq kører præcis så godt som enhver anden VW Golf. 

 Skoda Kodiaq synes ikke at lide under den øgede frihøjde, og retningstabiliteten er særdeles fin. Det samme kan siges om komforten. Kun styretøjet savner den sidste føling i sving. Også vindstøjen er godt dæmpet, og støjniveauet i kabinen er rigtig fint. Med 2,0 TSI-motoren er der også fint overskud at tage af uden, at Kodiaq bliver en racer af den grund, og desværre afregner motoren kontant i form af brændstofforbruget, som officielt opgøres til 13,5 km/l og dermed en årlig afgift på 3.540 kr.

Under vores test med forholdvis økonomisk kørsel kom vi kun lige akkurat op på 10,0 km/l. Som nævnt er syv sæder standard på den måde, at den 5-sæders variant, som bliver lidt billigere, først følger på et senere tidspunkt i Danmark. Den 7-sæders løsning er en udpræget børneløsning. 

Voksne kan faktisk finde plads på bagsædet, hvis sæderne foran køres lidt frem, men adgangen til de bagerste sæder kræver det store yoga-kørekort for voksne. På anden række er der til gengæld masser af plads, selv om midterpladsen ikke er et separat sæde. 

 Som nævnt kommer Kodiaq i første omgang kun i den topudstyrede “Style”-version, og mindste motorvariant bliver 1,4-liters turbobenziner med 150 hk, som starter ved 445.000 kr. Til gengæld får man komplet sikkerhedspakke med automatisk nødstop, 3-zoners klimaanlæg, nøglefri betjening, 19” aluhjul og mere. 

Den tredje sæderække er standard på “Style”-versionen. De er til børn, og adgangen er svær.

Skoda kodiaq 2,0 TSI 4x4 DSG

Pris: 510.000 kr. 
Motor: R4, 1.984 cm3, 16V, turbo  
Ydelse: 180 hk ved 3.950 o/min, 320 Nm ved 1.500 o/min  
Topfart: 205 km/t
0-100 km/t: 8,2 sek.  
U-miks: 13,5 km/l

Kodiaq har dørbeskyttere, der springer frem, når døren åbnes. Systemet kendes fra Ford.

Måske er du interesseret i...