Seat Arona og konkurrenterne, Årets bil 2018

Seat Arona møder sine nærmeste konkurrenter

Bil Magasinet har sat Årets Bil 2018 op mod alle sine nærmeste konkurrenter. Læs hvad motorjournalist, Frederik T. Frey mener om Seat Arona her

6. december 2017 af Frederik T. Frey

Seat Arona er blevet kåret til Årets Bil i Danmark 2018, inden kåringen testede Mikkel Thomsager den nye vinder, mod alle sine konkurrenter. Her bringer vi et uddrag af den samlede test, som du kan læse i Bil Magasinet nr. 315.

Arona er blevet 10 cm højere end Ibiza, hvilket kommer bagsædet til gode, og selv om noget af den ekstra højde kommer af forøget frihøjde, virker Arona-kabinen som den største og mest rummelige i klassen, omend det er få cm, der adskiller de nye konkurrenter i den lille SUV-klasse fra hinanden.

I lighed med Ibiza er kabinen og især førerpladsen i Arona regulær men ordinær, selv om det hjælper med lakeret frontpanel, som er standard i “Xcellence”-versionen. Til gengæld føles køreoplevelsen mere voksen end i konkurrenterne.

Køreegenskaberne er ikke overraskende ret identiske med Ibiza og også den nye Polo, uden at den ekstra højde straffer Arona mærkbart på dynamikken. Men hvor Polo og Ibiza lider med et dødt styretøj, går det bedre til den mere alsidige Arona.

Arona har samme akselafstand som søsterbilen Ibiza, men udhænget bag bagakslen er syv cm længere, hvilket forøger totallængden, primært til gavn for bagagerummet, som er 50 liter større i Arona end i Ibiza.

Seat Arona Årets bil 2018


Testbilen er en 115-hestes “Xcellence” som er prissat til nok så rimelige 219.900 kr. Standard bliver blandt andet klimaanlæg, nøglefri betjening, tofarvet lak og fartpilot. Aktiv fartpilot er ekstra­udstyr til 5.800 kr. De smarte trekantede LED-lygter, som også virker fremragende, er ekstraudstyr til 7.900 kr., og det samme er den 8” store centerskærm med navigation til 6.500 kr. Sikkerhedsmæssigt stiller Arona som Ibiza med automatisk nødbremse som standard.

Få 3 numre af Bil Magasinet for 99 kr. her

Seat var det første mærker i koncernen til at benytte sig af den nye grundlæggende teknik. På koncernsprog hedder det MQB-A0-platformen. Den blev lanceret i den nye Seat Ibiza, der blev præsenteret i foråret, og fulgt op med den nye VW Polo, som netop er introduceret i Danmark. Nu kommer så den høje udgave af Seat Ibiza med navnet Arona, som også er den første af sin type på den nye teknik i koncernen.  



Seat Arona og konkurrenterne, Årets bil 2018

Undervognen er fint afstemt mellem god karrosseri-kontrol og komfort, og sammen med et lavt støjniveau giver det Arona fordelen af, at virke mere voksen end konkurrenterne.

Mens Citroën C3 Aircross opfører sig som en høj udgave af minibilen C3, har Arona mere attitude som en lille Ateca, som er den større og nok så vellykkede SUV-model i Seat-programmet.

Det højere karrosseri med ekstra ­frihøjde giver både C3 Aircross og Seat Arona fordelen af en højere førerposition. Faktisk er den hævet med over fem cm i begge biler, hvilket giver samme oplevelse af at skride sidelæns ind i bilen, som i Opel Crossland X.

Læs resten af testen og få Frederik's endelige dom i det nye nummer af Bil Magasinet. 

Måske er du interesseret i...