Biltest af Renault Megane Coupe 2,0 IDE

Renault Megane Coupe 2,0 IDE

Renaults gode idé

Af: Thomas Hjortshøj & Thomas Wulff

Ny motor i Renault Megane Coupe imponerer

RENAULTS NYE GENERATION af benzinmotorer med direkte indsprøjtning hedder IDE – Injection Direct Essence. Formålet med benzinmotorer med direkte indsprøjtning er bedre brændstoføkonomi, og den nye to-liters, 16-ventilede IDE-motor bruger da også 15 procent mindre end en konventionel benzinmotor. Megane Coupe kørte 11 km/l med den gamle og populære to-liters Williams-motor under hjelmen, mens den nye IDE-motor klarer 13,2 km/l.

Den nye motor lokker speederen i bund ved mindste lejlighed. Motoren føles langt kraftigere end de angivne 140 hk og er potent allerede fra lave omdrejninger.
Effektforskellen mellem IDE- og Williams-motoren er marginal - bare syv hk - men drejningsmomentet er vokset fra 185 Nm ved 4.500 o/min til 200 Nm ved 4.250 o/min.
På våd vej skal speederen behandles med omtanke, men på tør vej står den fast, og du kan nå de 100 km/t på bare 8,6 sek. Desværre har fem-trins gearkassen alt for lang vandring mellem gearene - for at nå tredje gear skal du ud i strakt arm. Bortset fra det er skiftene lette og præcise.

Megane Coupé har bevaret lidt af den vildskab, man fik i Clio Williams uden at være helt så hard-core. Den er uhyre styrevillig og dykker ind i svingene med en lækker præcision, der motiverer en til at udnytte hver og en af de 140 hk, som man har fuld kontrol over takket være en god speederrespons. Krængningen er minimal og vejgrebet optimalt, så længe vejen er jævn. Er der derimod ujævnheder forude, bliver Megane urolig, fordi undervognen er en tand for hård. Men man køber ikke en Megane for komfortens skyld; man køber den, fordi den nærmest beder om at blive trykket af.

Mégane Coupe 2,0 IDE koster 259.996 kr., hvilket lyder rimeligt for en bil med så meget standardudstyr. Dog koster læderindtrækket 20.000 kr. ekstra. Prismæssigt ligger Megane pænt i feltet af konkurrenter som Hyundai Coupe og Ford Puma, men den får svært ved at hamle op med Citroen Xsara VTS med 163 hk til kun 229.985 kr.

Renault Megane Coupé 2,0 IDE 259.996 kr.

Tekniske data
Motor: R4, 1.998 cm3, 16V. 140 hk ved 5.500 o/min, 200 Nm ved 4.250 o/min. 0-100 km/t: 8,6 sek. Topfart: 213 km/t. EU-mix: 13,2 km/l. Årlig ejerafgift: 3.200 kr.

Totaløkonomi:
Afskrivningen ligger generelt over gennemsnittet for denne type bil, så man kan regne med cirka 37 procent over tre år og 50.000 km
Reservedelsindeks: 116
Service ekskl. materialer:
20.000 km: 835 kr.
40.000 km: 1.067 kr.

Vi synes:
IDE-motoren giver bedre brændstoføkonomi og køreglæde

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen