Renault Laguna 1,5 dCi Expr.

1. december 2008 af Claus Møller

af Mikkel Thomsager

De sidste 10 år har Renault’s biler været indbegrebet af gennemført brugbart og godt design. Renault’erne har langt fra været problemfri, men designmæssigt har de været fyrtårne i deres respektive klasser. Det sætter den nye Laguna en brat stopper for. Den virker uinspireret og ordinær både at se på og køre i. Bevares, der er intet, der skærer i øjnene. Det er såmænd en pæn bil, men udvendigt er den blevet ligegyldig, og indvendig har den nok en pæn finish og god ergonomi, men meget lidt køreappel. Hertil kommer styringen, der er så katastrofal som i den mindre Clio. Hjulene flytter sig, når man drejer på rattet, men man er næsten i tvivl om i hvilken retning. Det er rigtig skidt.
Men motoren fejler ikke noget. Som skrevet tidligere er den lille 1,5 dCi turbodiesel en perle, som klæder en hvilken som helst Renault (eller Nissan). Laguna, med den kraftige 110 hestes udgave, er ingen undtagelse. Den er støj- og vibrationssvag, og virker så kraftfuld, progressiv og homogen, at selv Peugeot/Citroën’s 1,6 HDi må se sig truet på lillediesel-tronen. Jeg ville ønske, at motoren var det hele værd. Men det er den bare ikke.  

Renault Laguna 1,5 dCi Expr.   
Motor    R4, 1.461 cm³, 8V, turbodiesel
Ydelse    110 hk ved 4.000 o/min
    240 Nm ved 2.000 o/min
Topfart 192 km/t     0-100 km/t 12,1 sek.
EM-miks 19,6 km/l    Årlige  afgifter 3.220 kr.
Mål (L/B/H)    470/181/145 cm
Vægt/last/påhæng    1.461/475/1.300 kg
Bagagerum    410-1.454 liter
Dæk    195/60R16H
Reservedelsprisindeks    113
Værditab/3 år    ca. 137.000 kr. (44 pct.)
Pris     311.899 kr.

Vi synes... 

Den 1,5-liters dCi er en dejlig motor, der gør meget for Renault Laguna, men det bliver den ikke en vinderbil af

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen