Vælg den 86 hk dCi-dieselmotor eller den 1,2 turbobenziner. De gør Clio´en sjov at køre

Renault Clio 1,2TCE Sporttourer

Fiks og fransk til familien

2. februar 2009 af Claus Møller

Renault fortjerner succes med den smarte stationcar-Clio

af Carsten Nymann 

Der er sket et boom i klassen af små stationcars i løbet af det seneste års tid. Det vil sige, at markedet er vokset fra to til tre kombattanter. Hidtil har valget stået mellem den über-rummelige Skoda Fabia og den velindrettede Peugeot 207 SW, og med Clio Sport Tourer kiler Renault sig elegant ind i kampen om kunderne. Clio’en fås med et væld af motorer, men har man det økonomiske råderum, bør valget i realiteten kun stå mellem den fantastiske 86 hk dCi-dieselmotor, eller denne nye 1,2-liters turbobenziner med 100 hk. De leverer nemlig begge det punch, der gør Clio’en interessant at køre.
Styretøjet er bedre, end jeg husker det fra den almindelige hatchback, og gearskiftet fungerer udmærket med korte, kontante bevægelser. I det hele taget kravler Clio’en lige så stille ind under huden på én, ikke mindst fordi alting fungerer så befriende enkelt og ligetil. Stilkene til betjening af blink og viskere er et godt eksempel. Det er ikke raketvidenskab, men de er simpelthen optimalt placeret og har så kort vandring, at man slipper for at sidde og hive som i gashåndtaget på en Massey Ferguson-traktor. Et lille klik med fingeren er nok. Rent funktionelt og designmæssigt placerer Clio’en sig midt imellem de to konkurrenter. Den er på grund af sine afrundede kanter ikke så rummelig som Fabia, og dens udseende er ikke så provokerende som Peugeot’ens. Hvilken af de tre, man vælger, er derfor en smagssag – så længe vi snakker benzinvarianter. Vil du have diesel, så gå efter Clio’en.  

Renault Clio 1,2TCE Sport Tourer   
Motor    R4, 1.149 cm³, 16V, turbo
Ydelse     100 hk ved 5.500 o/min
    145 Nm ved 3.000 o/min
Topfart 183 km/t     0-100 km/t 11,2 sek.
EU-miks 17,2 km/l    Årlige afgifter 1.520 kr.
Mål (L/B/H)    420/171/150 cm
Vægt/last/påhæng    1.195/413/892 kg
Bagagerum    439-1.277 liter
Dæk    185/60R15H
Reservedelsprisindeks    82
Værditab/3 år    94.500 kr. (47 pct.)
Pris    200.900 kr.

Vi synes...

En fin motor, et nydeligt design og masser af plads er kernedyderne i den billige men ikke ophidsende Clio

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen