Premium-fornemmelser: Første test af Skoda Kodiaq

Så er der indtryk fra første tur i den længeventede Skoda Kodiaq. Tjekkernes nye SUV er et orgie af plads i lækker indpakning på både yder- og indersiden.

8. december 2016 af Daniel Bohnsen

Hvor?

Første tur i den nye Skoda Kodiaq foregik på de snoede, lavsæsonstomme landeveje på Mallorca, Spanien. 

Hvad er nyt?

Kodiaq-modellen er helt ny, og det er Skoda's første 7-personers bil. Den bygger dog på den velkendte MQB-platform og deler således en del teknik med søster-SUV'erne Seat Ateca og Volkswagen Tiguan.

Motorer og det meste teknik er velkendt, men med Kodiaq introducerer tjekkerne deres nye netværkssatsning; Skoda Connect.

Dette nye system indeholder både navigation og nødopkald samt forbinder bilen med din smartphone via en app, så du eksempelvis kan tjekke om dørene er låst, tanken er tom eller tænde for lyset. Funktionerne er foreløbigt unikke for Kodiaq, men de vil formentlig udbredes til andre Skoda-modeller løbende.

Derudover er største nyhed selvfølgelig den tredje sæderække, og den er for en gangs skyld ikke forbeholdt familiens mindste. Jeg ville ikke køre til Sydeuropa på de bagerste sæder, men det er faktisk muligt at skabe plads til voksens knæ på alle tre rækker på én gang, og selv større børn kan snildt sidde der på turen op til mormor.

Hvem er konkurrenterne?

Indtil den syvpersoners Tiguan XL kommer på markedet, er Kodiaq eneste SUV med tre sæderækker i dens prisklasse. Derfor konkurrerer den nok mere mod syvsæders MPV'er som Ford S-Max.

I femsæders-udgaven er konkurrencen dog hård, da det voksende crossover-marked nyder stor popularitet for øjeblikket. Udover Kodiaq's søskende fra VAG-koncernen tæller de nærmeste konkurrenter Nissan Qashqai, Mazda CX-5, Ford Kuga, Honda CR-V og Toyota RAV4 for at nævne nogle stykker.

Men med plads til syv personer, skal folk, der er på udkig efter en Audi Q7 eller Volvo XC90, også overveje om en prisfordobling er dét værd for lidt ekstra premium-følelse.

Hvordan kører den?

Skoda Kodiaq er 4,7 meter lang, 1,9 meter bred og vejer 1,8 ton. Bag rattet føles den mindre end det – uden dog at være helt så dynamisk som lillebror Seat Ateca.

Ikke desto mindre er Kodiaq velkørende med god respons og et tilpas vægtet styretøj. Den 190 hestes dieseludgave, jeg kørte på Mallorca, passer med et moment på 400 nm allerede fra 1750 omdrejninger rigtig godt til bilen uden dog at være decideret hurtig.

I "Comfort"-køreindstillingen bliver Kodiaq blød på grænsen til vuggende, men i "Normal" dæmper undervognen behageligt, når man cruiser afsted med DSG-gear og adaptiv fartpilot.

Hvornår lanceres den?

Den store SUV kommer til Danmark i april 2017 til en startpris på omkring 350.000 kroner. Mindste motor bliver formentlig den 1,4-liters TSI i 150 hestekræfters udgaven.

Tredje sæderække kan tilkøbes alle motorer og udstyrsniveauer til en merpris på omkring 15.000 kroner. 

For den største 190-hestes 2,0 TDI med syv sæder, DSG-gearkasse, firehjulstræk og højeste Style-udstyrsniveau ender vi nok i omegnen af 600.000 kroner.

Vi synes...

Den nye Skoda Kodiaq virker super gennemarbejdet og er både rummelig, praktisk, velkørende og fremfor alt; lækker. 

Skoda er kendt for det fornuftige, men Kodiaq giver også point på fornøjelsesfronten og tilbyder rigtig meget bil for pengene.

Priser

Her kan du se prisoversigten på Skoda Kodiaq: Skoda Kodiaq – priser og specifikationer

Måske er du interesseret i...