Præsentation: Ny Citroën C3 med kendt teknik og funky design

C3 fra Citroën bliver større og mere komfortabel – men den er ikke ligefrem skelsættende.

1. november 2016 af Mikkel Thomsager

Hvor?

Jyllands-Ringen, Silkeborg

Hvad er nyt?

Citroën C3 er en helt ny bil. Teknisk set bygger den på teknikken fra den nuværende Peugeot 208, hvilket gøre den nye C3 betydeligt større end forgængeren. Det mærkes både på bagsædet og ikke mindst i bagagerummet.

Designet er nu helt i tråd med Citroëns nye sprog, kendetegnet ved fronten, hvor LED-kørelysene er forbundet via selve logoet, den bløde plastic-beskyttelse på dørsiderne og kabinen, der er inspireret af udtrykket fra C4 Cactus.

Som Peugeot 208 fås C3 nu med stor infotainmentskærm, men den er ikke standard i billigste model.

© A. Hansen

Hvem er konkurrenterne?

C3 placerer sig i centrum af den store klasse for minibiler, hvor de nærmeste konkurrenter er søstermodellen fra Peugeot, som i øjeblikket er Danmarks mest solgte bil, og topsælgerne Toyota Yaris og Ford Fiesta samt Hyundai i20, Skoda Fabia, den nye Suzuki Baleno og flere. 

Volumen-modellen bliver ifølge Citroën en mellemmodel med 3-cylindret 82 hestes benzin-motor og "Feel"-udstyr som er trin to i programmet. Den koster 145.000 kr. og har blandt den nye 8" center-skærm som standard.

Basis-prisen for den mindste, som har 3-cylindret benzin-motor med 65 hk og "Live"-udstyr kendes ikke. Vi forventer, den bliver 120.000 kr.

Hvordan kører den?

Citroën C3 adskiller sig fra flere konkurrenter med en bedre affjedringskomfort. I nogle situationer virker den simpelthen blød i undervognen, hvilket kan give en lidt duvende fremfærd og krængning i skarpe sving. Styreegenskaberne virker neutrale, og støjniveauet er lavt – men på niveau med nyere konkurrenter.

© A. Hansen

VI SYNES...

I forhold til forgængeren er den nye C3 en stor fornyelse, som falder på plads hos alle Citroën-entusiaster. Men den flytter ingen begreber i den overbefolkede minibilklasse. 

Teknisk set kommer den på omgangshøjde, rummelighedsmæssigt er den på gennemsnittet og det samme gælder udstyret, men den ser funky ud er adskiller sig med en bedre kørekomfort end flere konkurrenter.

Se video-testen herunder:

Mere

Måske er du interesseret i...