Porsche til hverdag og fest: Første test af 911 GTS

Vil du kunne pendle til arbejde uden bekymringer en fedtet efterårsdag i regnvejr, men samtidig køre fra det meste til en trackday? Så har Porsche "et gådt tilbuj" til dig!

1. februar 2017 af Daniel Bohnsen

Hvor?

Testen af de nye Porsche 911 GTS-modeller foregik i Sydafrika og var delt mellem Killarney racerbanen, storbyen Cape Town og de snoede veje i bjergene, der omgiver byen.

Hvad er nyt?

I virkeligheden tæller premieren tre nye biler i flere forskellige specifikationer. I modelgeneration 991 fås GTS'en nemlig både som coupé, cabriolet og targa, og de to første kan leveres med enten med baghjulstræk eller som Carrera 4 med træk på alle hjul. Dertil kommer selvfølgelig det evige dilemma: skal man vælge dobbeltkoblings PDK-gearkassen eller den manuelle med 7 (ja, jeg sagde syv) trin?

GTS er egentlig bare en videreudvikling af de "normale" 911 Carrera-modeller, og under bagsmækken ligger den samme 3,0-liters 6-cylindrede boxermotor. Det betyder selvfølgelig også, at GTS ligesom de andre 911'ere nu for første gang er turboladet.

I GTS yder den dog 450 hk og 550 Nm, hvilket placerer modellen lige under den bane-orienterede GT3 i Porsche 911-hierarkiet. Ligesom GT3 leveres GTS'erne med firehjulsstyring, og ligesom Carrera 4-modellerne har GTS bredere skærme, uanset hvor mange hjul den trækker på.

Dertil kommer en 10 mm lavere PASM-sportsundervogn og sportsudstødning med centrale afgangsrør som standard - kan I se, hvor det bærer henad? En lav, bred, stærkere, baghjulstrukket, manuel Porsche 911 med matsorte designdetaljer og sportsinteriør i alcantara - det lugter jo lidt af en billigere Porsche 911R, som man rent faktisk kan købe...

Hvem er konkurrenterne?

Porsche lægger selv vægt på, at 911 GTS er den perfekte kombinationen af hverdagsbil og baneracer, men den opskrift er de ikke ene om at jagte.

Derfor kæmper 911 GTS med anerkendte gaderacere som både Nissan GT-R, Mercedes-AMG GT S, Audi R8 V10 og Aston Martin V8 Vantage S.

Hvordan kører den?

Fuldstændig fantastisk. Baghjulstræk, firehjulstræk, manuelt gear, PDK, coupé cabriolet, you name it - det virker bare.

En våd morgen i myldretrafik kan selv den mest usikre bilist navigere igennem venstresving og motorvejstilkørsler fuldstændig uden drama og forsøge at nå de angivne 12 km/l.

Men når der trykkes til, er accelerationen brutal, lyden himmelsk og styringen præcis. 0-100 km/t kan klares på helt ned til 3,6 sekunder, og 911 GTS går 312 km/t på toppen. Bremserne stopper dig hurtigere end en mors greb i nakkekraven, og vejgrebet i Pirelli P-Zero Corsa-dækkene virker uendeligt.

Hvornår lanceres den?

911 GTS kan allerede nu bestilles hos landets Porsche Centre med levering i sommeren 2017.

Priserne går fra 2.374.130,- kr. for en Porsche 911 Carrera GTS til 2.775.427,- kr. For en Porsche 911 Carrera 4 GTS Cabriolet eller Targa.

Vi synes...

Er du på jagt efter den rene 911 GTS-ånd er der kun et valg: den manuelle coupé med baghjulstræk er uden tvivl den mest involverende køremaskine i modelserien. Er det banen, du ånder for, og hverdagsturene et nødvendigt onde, bliver det ikke mere ægte, råt og intenst end denne.

Er du lidt mere kompromissøgende, kan du smide PDK-gear og firehjulstræk oveni handlen. Det fjerner noget af dramaet på banen, men dobbeltkoblingsgearkassen er eminent på både vejen og i racesituationer, og firehjulstrækket sender størstedelen af kraften til baghjulene, når underlaget tillader det.

Skal du mest bruge din 911 ude i en virkelige verden, og er du eksempelvis interesseret i at kunne smide taget på en solskinsdag, bør du overveje at spare et par hundrede tusinde og nappe en normal Carrera. Du mister lidt hestekræfter og noget af det rå look, men til cruising op og ned ad Strandvejen bliver du glad for den lidt mere komfortorienterede undervogn.

Måske er du interesseret i...